Shadows over Normandie

Normandië, kort na D-Day. Een peloton vastberaden Amerikaanse Rangers sluipt omzichtig door het verraderlijke hagenland, de wapens in de aanslag. Iets verder aan een bosrand wordt de nachtelijke stilte plots ruw verstoord door een luid gebulder. Twee Duitse soldaten in zwart uniform duiken op met een vlammend zwaard hoog geheven. Kort daarachter schuifelt een oeroud schepsel met grote lillende tentakels in het maanlicht, de glinsterende rode ogen priemend op de verstomde Rangers gericht. Huh? Inderdaad ja, of zoals Mr Spock zaliger het zou zeggen: “It's WW2 Jim, but not as we know it.”


Shadows over Normandie is een stand-alone uitbreiding van het spel Heroes of Normandie. Het introduceert enkele horrorelementen uit de Lovecraftiaanse wereld van Cthulhu in een klassiek oorlogsspel, waardoor het een heel andere sfeer krijgt. Het uitgangspunt is dat de occulte Nazi-divisies in een wanhoopspoging met enkele antieke artefacten de oude goden hebben opgewekt om de geallieerde invasie te stoppen. Hierdoor kunnen twee tot drie spelers het dus tegen mekaar opnemen.



Het spel kent een aantal voor gedefiniëerde scenario's met stijgende complexiteit. Het strijdtoneel wordt samengesteld door een aantal tegels aan elkaar te passen. Deze bestaan uit verschillende landschapstypes van veld tot bos en moeras, die andere effecten met zich meebrengen. Elke speler krijgt de controle over enkele troepen en voertuigen, met bijbehorende uitrusting. Er is per fractie ook een set kaarten waarmee het verloop van het conflict kan beïnvloed worden, maar dit is scenario-gebonden. De startspeler mag als eerste zijn troepen inzetten op het bord, binnen vaste grenzen. Als alle troepen geplaatst zijn kan het spel beginnen. Elke missie duurt een zeker aantal ronden, waarbinnen de ene speler een doel moet bereiken terwijl de andere dit juist moet beletten.





Een ronde bestaat uit 3 fases. In de eerste fase gaan de spelers om en om orderstenen toekennen aan hun troepen. Het aantal orderstenen is variabel en is genummerd. De bedoeling is dat deze orders in genummerde volgorde uitgevoerd worden. De plaatsing gebeurt dan ook gedekt, om de tegenstander in het ongewisse te laten. In de tweede fase worden de orders uitgevoerd, zoals gezegd van laag naar hoog. Er zijn drie keuzes: bewegen en/of aanvallen, vuren en ten slotte niets doen. Bewegen is afhankelijk van het landschap en de troep eigenschappen en kan in principe in alle richtingen, ook diagonaal. Wanneer men naast een vijandelijke eenheid komt en er is nog een bewegingspunt over kan deze aangevallen worden. De basis is een dobbelsteenworp, versterkt met eventuele bonus- of malus punten. Ook handkaarten kunnen ondersteuning bieden. Wie de hoogste waarde heeft wint het gevecht. Als de verliezer het overleeft, moet hij zich terugtrekken. De tweede orderoptie is vuren. Dit is mogelijk als een vijandelijke eenheid in het zicht en het bereik ligt. Hier geldt eveneens het principe van de dobbelsteenworp, alleen moet nu een bepaalde waarde gehaald worden om raak te schieten. De laatste optie is niets doen, wat van pas kan komen als afleiding of indien de vorige orders niet het gewenste resultaat hadden.



De laatste fase is de bevoorradingsfase. De troepen die geen order hebben gekregen kunnen nu alsnog bewegen, maar zonder mogelijkheid tot aanvallen of vuren. Ook wordt hier de opgelopen schade enigszins gereduceerd. Voor de geallieerden is er evenwel toch een risico: indien een eenheid in het zicht van een monster met 'terror' eigenschap ligt, moet ze een fiche trekken die mogelijk zware gevolgen kan hebben. Razernij, blinde paniek, hysterie, ... Allemaal effecten die je liever niet wil meemaken. In de volgende ronde wisselt het initiatief en mag de andere speler beginnen. Zo wordt verder gespeeld tot een overwinningsconditie behaald is.Er zijn uiteraard nog vele andere aspecten aan dit spel, maar dit zou ons hier te ver leiden (gebouwen, toverspreuken, voertuigen, speciale uitrusting, ...).



Shadows over Normandie is een sfeervolle kruising tussen een oorlogsspel en een horrorspel. Wie van beide genres houdt zal hier zeker een tijdje mee zoet zijn. Reken er wel op dat een eerste spel behoorlijk lang kan duren, zelfs voor het beginnersscenario. Er is een steile leercurve met alle symbolen en bijzondere eigenschappen die kleine regeltjes met zich meebrengen. Hou dus zeker de handleiding en het scenario binnen handbereik, en een snelle internetverbinding kan ook helpen.

Shadows over Normadie werd geschonken door Devil Pig Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-3
Leeftijd : vanaf 14 jaar
Speelduur : 90 minuten
 

Reacties

Populaire posts