Skyliners
De afbeelding van de doos toont enkele bouwvakkers die hun middagmaal nuttigen op een grote metalen balk zwevend aan een kraan, torenhoog boven de skyline van een stad. Je zal nu al weten hoe laat het is : je zult aan de slag moeten als bouwvakker in een niet al te kleine gemeente.
Erg leuk aan dit spel is dat de doos onderdeel van het speelbord is. Elke speler komt aan 1 kant te zitten om mee te helpen om een skyline te bouwen. Jou doel is om zodanig te bouwen dat je de meeste wolkenkrabbers vanuit jou standpunt (jou kant dus) kan zien, maar ook om je verschillende doelstellingen te behalen en het hoogste gebouw in het juiste gebied te zetten. Verder kan je ook een gokjes wagen om zo extra punten te verdienen.
De speeldoos komt in het midden van de tafel en elke speler gaat aan 1 kant zitten. Elke speler krijgt bouwblokken, een parkje, antennes en daken. Bij spelaanvang is er al 1 parkje in het midden van het bord. Op een kaart die elke speler in het begin krijgt, staat in welke regio hij het hoogste gebouw moet zetten. Er worden ook nog 5 plannen uitgedeeld aan elke speler. Uit de startkaarten worden er 6 getrokken en open gelegd. Beurtelings, beginnende met de startspeler, mogen de spelers zo een kaart en mogen dan witte blokken op die plaats op het bord bouwen. Als alle 6 blokken gebouwd zijn kan er gestart worden.
Tijdens een speelbeurt krijg je 2 acties. Eerst ga je bouwen, daarna mag je nogmaals bouwen of iets plannen. Als je bouwt mag je één van je bouwmaterialen nemen, en die op het spelbord bouwen. Je moet je hiermee wel aan de bouwregels houden. Als je wil plannen, neem je een kaart uit de rij waar je van plan bent om te bouwen, en die draai je hoe je zelf wilt. Daarop staat hoeveel gebouwen je denkt te gaan zien van hieruit, gaande van 1 tot 4 stuks.
Tijdens het bouwen zal je er rekening moeten mee houden dat je de gebouwen zo moet zetten dat op het einde van het spel zoveel mogelijk gebouwen zichtbaar zijn voor jou. Daarnaast moet je ook je doelstellingen halen, en moet de hoogste wolkenkrabber op de juiste plaats staan. Je krijgt punten voor plannen die juist gegokt zijn. Gokte je 3, en dat is juist, krijg je 3 punten. Antennes leveren je 1 punt op. De wolkenkrabber op de juiste plaats geeft je 3 punten.
Dit spel werd geschonken door Hans in Gluck en Schmidt Spiele, en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 40 minuten
Erg leuk aan dit spel is dat de doos onderdeel van het speelbord is. Elke speler komt aan 1 kant te zitten om mee te helpen om een skyline te bouwen. Jou doel is om zodanig te bouwen dat je de meeste wolkenkrabbers vanuit jou standpunt (jou kant dus) kan zien, maar ook om je verschillende doelstellingen te behalen en het hoogste gebouw in het juiste gebied te zetten. Verder kan je ook een gokjes wagen om zo extra punten te verdienen.
De speeldoos komt in het midden van de tafel en elke speler gaat aan 1 kant zitten. Elke speler krijgt bouwblokken, een parkje, antennes en daken. Bij spelaanvang is er al 1 parkje in het midden van het bord. Op een kaart die elke speler in het begin krijgt, staat in welke regio hij het hoogste gebouw moet zetten. Er worden ook nog 5 plannen uitgedeeld aan elke speler. Uit de startkaarten worden er 6 getrokken en open gelegd. Beurtelings, beginnende met de startspeler, mogen de spelers zo een kaart en mogen dan witte blokken op die plaats op het bord bouwen. Als alle 6 blokken gebouwd zijn kan er gestart worden.
Tijdens een speelbeurt krijg je 2 acties. Eerst ga je bouwen, daarna mag je nogmaals bouwen of iets plannen. Als je bouwt mag je één van je bouwmaterialen nemen, en die op het spelbord bouwen. Je moet je hiermee wel aan de bouwregels houden. Als je wil plannen, neem je een kaart uit de rij waar je van plan bent om te bouwen, en die draai je hoe je zelf wilt. Daarop staat hoeveel gebouwen je denkt te gaan zien van hieruit, gaande van 1 tot 4 stuks.
Tijdens het bouwen zal je er rekening moeten mee houden dat je de gebouwen zo moet zetten dat op het einde van het spel zoveel mogelijk gebouwen zichtbaar zijn voor jou. Daarnaast moet je ook je doelstellingen halen, en moet de hoogste wolkenkrabber op de juiste plaats staan. Je krijgt punten voor plannen die juist gegokt zijn. Gokte je 3, en dat is juist, krijg je 3 punten. Antennes leveren je 1 punt op. De wolkenkrabber op de juiste plaats geeft je 3 punten.
Dit spel werd geschonken door Hans in Gluck en Schmidt Spiele, en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 40 minuten
Reacties
Een reactie posten