Birth or Burst
De mysterieuze cover van dit kaartspel geeft alleen prijs dat er pinguïns rond een grote machine staan te drummen. In Birth or Burst blijkt het de bedoeling te zijn om een pinguïnei uit te broeden door samen een broedmachine te bedienen zodat de temperatuur binnen bepaalde grenzen blijft en het ei niet stuk gaat en het embryo levensvatbaar blijft. Ga de uitdaging van dit semi-coöperatieve spel aan en zorg ervoor dat na 10 ronden het ei – hopelijk – uitkomt zodat jullie een nieuw pinguïnkuiken kunnen verwelkomen.
De handleiding begint ludiek met een stukje stripverhaal, maar dan was er even paniek toen er heelder bladzijden met Japanse tekens verschenen. Gelukkig was er nog een stukje Engels op de laatste pagina's waarmee alles duidelijk werd.
De basis van dit spel is een set kaarten die samen een temperatuurschaal vormen van min 9 over 0 tot +9, en begrensd door 2 burstkaarten. Het ei (ook een kaart) start uiteraard op positie 0. Onder deze schaal komen nog een aantal grenskaarten die een drietal intervallen afbakenen (hoog, gemiddeld en laag). Daarnaast ligt nog een stapel commandokaarten, daarover later meer. Elke speler ontvangt nog een aantal levenskaarten, een set actiekaarten die een temperatuurschommeling weergeven, en een geheime missiekaart. Er is ook een aparte kaart voorzien voor de startspeler.
Bij het begin van een ronde trekt de startspeler een commandokaart. Die geeft aan welk soort kaart hij deze ronde moet spelen (positief, negatief, waardelimiet etc).Nadat hij zijn keuze heeft gemaakt, legt hij de actiekaart gedekt voor zich. Daarna draait hij de commandokaart open en moeten de andere spelers een voor een actiekaart naar keuze gedekt bijleggen, er mag hierbij niet echt overlegd worden. Als iedereen klaar is, worden de kaarten onthuld en schuift het ei zoveel posities op als het totaal aangeeft. Als hierbij een burstkaart wordt bereikt of overschreden, verliest de speler die het meest heeft bijgedragen tot de shift een leven. Daarna wordt gewoon een nieuw spel opgestart.
Blijft het ei binnen het goede bereik, schuift de startspeler door en wordt een volgende ronde gespeeld. De vorige kaarten blijven hierbij open liggen. Zo moet je samen het ei doen overleven. Maar bij de 10e ronde wordt het duidelijk waarom dit spel semi-coöperatief wordt genoemd: er is dan geen commandokaart, in plaats daarvan moeten de spelers gewoon het ei trachten te manoeuvreren naar het interval op hun missiekaart voor bonuspunten. Als na deze laatste ronde het ei nog ok is, komt het uit en is het spel ten einde. Er is dan nog een puntentelling die rekening houdt met je missieresultaat en je levenskaarten. Wie de meeste punten heeft, wint het spel, maar er is nog een addertje: de spelers die bepaalde kaarten niet gespeeld hebben, vallen af!
Birth or Burst brengt een origineel thema in een verrassend jasje. Het principe is uiterst eenvoudig, iedereen zal er direct mee weg zijn. Het feit dat er maar beperkt overlegd mag worden zal soms tot onverwachte resultaten leiden, zeker omdat je de hogere kaarten ook ergens moet kwijt raken. Vooral tijdens de laatste ronde als iedereen het ei naar zijn missiepositie wil forceren kan dat fataal aflopen, zeker als de missies mekaar niet uitbalanceren. Het voordeel is echter dat je dan al zicht hebt op welke kaarten gespeeld zijn geweest. Het enige storende element is dat het spel gereset wordt als het ei barst. Na de 4e keer begint het dan wel wat saai te worden. Gelukkig kan je de regels wat aanpassen om variatie te creëren. Ander klein minpuntje is dat het materiaal nogal fragiel oogt voor een partyspel. Niettemin, als je dus eens iets anders zoekt met een ludieke insteek, dan is dit spel een goede kandidaat.
Dit spel werd geschonken door Japon Brand en is vanaf nu spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 -
6
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Reacties
Een reactie posten