Daruma

Een Daruma-pop is een holle, ronde, traditionele Japanse pop die is gemodelleerd naar Bodhidharma , de stichter van de Zen- traditie van het boeddhisme . Deze poppen, hoewel meestal rood en met afbeeldingen van de Indiase monnik Bodhidharma, variƫren sterk in kleur en ontwerp, afhankelijk van de regio en de kunstenaar. De Daruma heeft een rijke symboliek en wordt het door de Japanners meer gezien als een talisman van geluk en als een symbool van doorzettingsvermogen en geluk, waardoor ze een populair geschenk van aanmoediging zijn. Ook zijn ze een hulpmiddel om je persoonlijke levensdoelen te vervullen. Je verft het eerste oog van de pop als reminder aan het een doel dat je wil bereiken. Mission accomplished ? Dan wordt ook het tweede oog geverfd als 'beloning' voor de geleverde inspanningen.



Nog een beetje inleiding tot de Japanse cultuur die handig kan zijn tijdens het spelverloop: de Tanuki-kaart staat voor overvloed, en heeft in zijn handen een boekhoudingsboek en fles met sake met het Hachi (acht) symbool (evenveel als er dobbelstenen in het spel zijn). Het cijfer vier is het ongeluksgetal in de Japanse cultuur (zo hebben Japanse gebouwen geen vierde verdieping). Vier speelt doorheen het spel een cruciale rol (waarover later meer).



Genoeg introductie, over naar het spel ! Het Darumaspeldoosje bevat een push-your-luck dobbelspel waarbij je combinaties moet uitvoeren om het maximale aantal aan Daruma's te scoren. In het spel gooien de spelers om de beurt met 8 dobbelstenen. Alle gegooide 'vieren' brengen ongeluk, deze dobbelstenen verdwijnen uit het spel. (Tenzij je in 1 worp 4x4 gooit, dan heb je het de boze invloed overwonnen).

Met een geworpen "1" kan een oog van een Daruma gevuld worden.Wanneer een speler een oog van een Daruma vult, voer dan de kracht van deze kaart uit, wat de mogelijkheid geeft om combinaties uit te voeren om meer daruma's te verkrijgen. Alle andere worpen dan 1 of 4 kunnen herhaald worden indien wenselijk. Als een speler het tweede oog vult, ontvangt de speler de kaart om aan het einde van het spel te scoren.



Het spel beslaat veertien rondes die bijgehouden worden door het rondespoor. Als het token de laatste stap bereikt, worden de rondes opnieuw gespeeld in omgekeerde volgorde. Eindigt het token op de eerste starttegel, dan eindigt het spel. De speler met de meeste Daruma's wint niet alleen het meeste geluk, maar ook het spel !

Dit spel werd geschonken door Perro Loko Games en kan binnenkort gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.





Aantal spelers : 2 - 5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 20-40 minuten







Reacties

Populaire posts