Flautz!
De tovenaarsleerlingen hebben er een boeltje van gemaakt: alle spreuken dwarrelen door de lucht of zijn op de grond gevallen. Aan jullie om een voor een de spreuken op te ruimen en hiermee een bezwering samen te stellen. 'Flautz' is hierbij de uitroep om aan te geven dat je gereed bent en de anderen nog een laatste kans krijgen om je te overtroeven. Wie dan de machtigste spreuk heeft, wint punten of kristallen. Uiteindelijk mag de speler die na een bepaald aantal rondes het hoogste puntentotaal heeft, zich uitroepen tot meestertovenaar.
Dit kaartspel legt als basis een aantal arenakaarten met elk 2 posities. Bij de eerste kaart wijzen ze allebei naar boven, bij de tweede allebei naar beneden en bij de derde wijst de eerste positie zowel naar boven als beneden, en de laatste toont een 'F' wat het einde van de ronde aangeeft. De 25 gekleurde kristallen komen hiernaast te liggen. De kleur op zich speelt eigenlijk geen rol.
Er zijn verder 10 karakterkaarten (m/v) in 5 kleuren. Elke speler kiest een kaart en legt deze voor zich.
Ten slotte is er nog het spreukendeck van 10 kaarten (genummerd van 1 tot 5, twee van elk) in 5 kleuren (of symbolen voor de kleurenblinden onder ons), en nog wat speciale kaarten. Dit wordt geschud en als trekstapel klaar gelegd. Elke speler ontvangt in het begin 5 kaarten op hand. De startspeler draait nu 3 kaarten open boven de arena, en nog eens 3 kaarten onder de arena. Daarna legt hij 1 kristal naar keuze op de eerste arenalocatie om het spel te starten.
De actieve speler moet nu een kaart van zijn hand ruilen met een kaart uit de rij die wordt aangegeven door de huidige arenalocatie. Als de speler er zo in slaagt om 5 opeenvolgende kaarten te verzamelen, of 5 kaarten van dezelfde waarde maar verschillende kleur, dan mag hij 'Flautz' roepen. De anderen hebben dan nog 1 beurt om hun hand te verbeteren. Is dit nog niet het geval, dan komt gewoon de volgende speler aan bod. Belanden we terug bij de startspeler, dan schuift hij het kristal door naar de volgende arena. Is dit positie 'F', dan eindigt de ronde ook en worden de spreuken gewaardeerd.
Voor die waarde kijk je naar de langste sequentie of de grootste groep. Je scoort de waarde van de eerste kaart plus 5 punten voor elke verdere kaart in de set (bvb 2/3/4/5 levert 17 punten, en 3/3/3 zou 13 zijn). De speler die Flautz! riep heeft per definitie 5 kaarten in combo en heeft dus normaal het beste vooruitzicht. Die punten worden genoteerd en de winnaar krijgt ook het rondekristal.
Als je een straat hebt in 1 kleur ('straight Flautz') of zelfs in je eigen kleur ('royal Flautz') dan moet je die onmiddellijk afleggen en eindigt de ronde direct. Je bent dan de enige die punten scoort, en je ontvangt zelfs 1 of 2 bonuskristallen.
In plaats van een kaart te ruilen heb je ook de optie om in focus mode te gaan. Je draait dan gewoon je karakterkaart om. De volgende beurt mag je dan eerst een spreuk afleggen uit de actieve rij en vervangen door een kaart van de trekstapel. Daarna draai je je karakter terug om en speel je een normale beurt. Let wel op: als de ronde eindigt terwijl je nog in focus bent, scoor je geen punten!
Daarnaast zijn er nog enkele speciale kaarten aanwezig: illusiekaarten met waarde 1 tot 5, die inzetbaar zijn als joker van elke kleur, en prismakaarten die je toelaten de kleur van 1 kaart in je reeks te wijzigen. De prismakaart zelf scoort dan wel niet mee.
Een ronde eindigt zoals gezegd met een Flautz of als de
laatste locatie is bereikt. Het spel zelf eindigt naar keuze na een
afgesproken aantal rondes (elk kristal telt dan nog voor 10 punten,
meeste punten wint) of wanneer iemand zijn derde kristal bemachtigt. Deze conditie is natuurlijk vooraf af te spreken.
Flautz! is een ludiek partyspel dat niet al te moeilijk is. Geluk speelt wel een rol en het kan soms frustrerend zijn als iemand de kaart die je op het oog had net voor je neus wegkaapt. Door de voortdurende rotatie is het vooral bij grotere gezelschappen niet altijd evident om op tijd een goede combinatie op te bouwen. Desondanks is het zeker een kandidaat om op tafel te leggen als tussendoortje of als afsluiter. Vergeet ook zeker niet de uitbreidingen 'Necronomicon' en 'Voodoo' te bekijken. Die voegen extra areanakaarten toe en nieuwe specials.
Dit spel werd geschonken
door Voodoo Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 -
10
Speelduur: 10 - 30 min
Leeftijd: vanaf 6 jaar
Reacties
Een reactie posten