Catch Sketch (Magic Hat)
Nog een zwart witte doos vol met gedoodelde monstertjes: het doet wat denken aan het eerder besproken Doodle Quickly (Catch Sketch). Dat blijkt ook geen toeval te zijn, het is een uitbreiding op het basisspel, en draait ook om tekenen. Meerbepaald: snel tekenen ! Laat jullie vooral niet afschrikken door de Aziatische opdruk, de handleiding is Engelstalig en beknopt, net als de inhoud van de speldoos:6 magische hoedtekenborden, 1 toverstoktoken en 100 nieuwe codekaarten om het basisspel mee aan te vullen.
Dat magische tekenbord (verdeeld in vier genummerde kwadranten) neemt de plaats in van het basistekenbord en is een leuke aanvulling op het basisspel, aangezien er een extra regel een deel van de tekening doet verdwijnen ! (hierover later meer).
We frissen eerst de algemene regels even op. In Doodle Quickly tekenen de spelers (met uitzondering van de actieve speler) zo snel mogelijk het opgegeven codewoord. Een spelbeurt start met de actieve speler, die een codewoordkaart neemt, en deze zonder te kijken gedekt voor zich legt en vervolgens aan alle andere spelers laat zien, zonder zelf te kijken (elke kaart bestaat uit 2 woorden waarvan er telkens 1 leesbaar is als de kaart rechtgehouden wordt). Nu start de race tegen de klok, en het tekenbord: alle spelers tekenen om ter snelste het codewoord.
Snel en duidelijk zijn is de boodschap, want enkel de snelste speler vecht met de actieve speler om de hoge punten. Spelers houden hun spelbord verstopt voor de andere spelers, en stoppen eveneens met tekenen als de snelste tekenaar stopt. Alles is toegelaten buiten tekst en cijfers. De eerste tekenaar neemt het uitdagingstoken met nr 1 (de tweede met nr 2, enz...) en showt zijn meesterwerk aan de actieve speler, en slaagt deze erin om het woord te raden, dan verdienen ze beiden punten. Is de gok fout, dan krijgt hij een nieuwe kans bij de tweede snelste speler, maar dan slinkt het aantal te scoren punten.
Een eerste gokpoging die meteen juist is levert de beide spelers drie punten op, een tweede gok twee punten en een derde (of meer) slechts ééntje. Punten worden op het spelbord bijgehouden als in te kleuren sterren. Het spel eindigt als elke speler drie keer de actieve speler geweest is, of als er een speler de grens van twintig punten bereikt.
Dat kwadrant van hun tekening dienen alle spelers (m.u.v. de magiër) nu uit te wissen. Denk dus goed na hoe je je tekening opbouwt, en voorzie steeds dat je meesterwerk herkenbaar blijf met een uitgewist kwadrant. (Niet zoals het rendier in het voorbeeld dat zonder gewei een pak minder herkenbaar werd). Een leuk extra spelelement en zeker een extra uitdaging !
Dit spel werd geschonken door Mandoo Games en kan vanaf heden gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 – 6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten
Reacties
Een reactie posten