Drop Drive
Ben je klaar voor een spectaculair ruimteavontuur? Met Drop Drive suis je van planeet tot planeet door het universum, op zoek naar asteroïden, brandstof en achtergelaten materiaal om met profijt te verhandelen. Of speel je liever taxi voor buitenaardse wezens van allerlei pluimage (soms letterlijk) die op hun bestemming willen geraken? Vergeet ook vooral de piraten niet die het op je lading gemunt hebben, of maak zelf jacht op je medespelers. En wie weet, misschien ontdek je wel alien artefacten, die heel het universum op zijn kop zetten. Alle middelen zijn goed om de meeste credits te bemachtigen en de overwinning te behalen.
We hadden het geluk om van onze sponsor een luxeversie te krijgen met een rubberen speelmat en bijbehorende grensmuren. Dat maakt het speelveld een heel stuk indrukwekkender. Het principe van dit spel is namelijk dat al het materiaal willekeurig door de ruimte zweeft, en die verdeling wordt bekomen door het vanuit de losse hand op zekere hoogte boven de zon, een bolle schijf in het centrum, te laten vallen. Daardoor zal het in alle richtingen wegketsen en zich gelijkmatig verspreiden.
De 5 planeettegels worden op een rij gelegd. Deze tonen de beschikbare markten, de speciale eigenschap, en nog wat algemene kenmerken. De geldvoorraad komt hiernaast te liggen, evenals een set markttokens. De explore- en anomaliekaarten worden geschud en als trekstapel gereed gelegd.
Elke speler kiest of trekt een kapitein, neemt de ruimteschepen en de dobbelsteen in de overeenkomstige kleur, en ontvangt een boeg- en achtersteventegel. Verder ontvangt hij nog 3 explorekaarten die hij onmiddellijk aanlegt (upgrades voor het schip, passagiers of specimens). Het ruimteschip start op de basisplaneet van de kapitein, het piratenschip blijft nog even in hyperspace. Daarna assembleert iedereen nog een navigeerhulp, een soort plooibare liniaal waarvan de lengte afhangt van je schip. Ten slotte mag je nog de dichtstbijzijnde brandstofcel in je ruim nemen.
De startspeler begint, daarna komt iedereen om en om aan de beurt. Zo'n beurt bestaat uit 3 stappen: je piraat activeren of lanceren (optioneel), je drop drive activeren (ook optioneel) en je raketmotor activeren (verplicht).
Een piratenschip lanceer je door het simpelweg te droppen in het systeem, zoals voorheen. Je mag het dan nog wel naar het dichtste object verplaatsen en dit aan boord nemen (het wordt dan direct naar de opslag van je planeet getransporteerd). Is je piraat al aanwezig, dan beweeg je hem gewoon naar het dichtste object of schip (voor pickup of gevecht).
Je drop drive activeer je door een brandstofcel te droppen. Je mag nu je schip ook opnieuw droppen, volgens de regels van je huidige drive, hopend op een betere positie.
Voor de raketmotor plooi je de navigeerhulp in de vorm die je het meest interessant lijkt. Het vormt namelijk de baan die je schip zal volgen, en met elk object dat je raakt heb je interactie. Gewone objecten berg je in je ruim (als er nog plaats is), met andere schepen kan je vechten of samenwerken, en op planeten moet je landen (hierbij 'ontmoet' je alle schepen die daar al aanwezig zijn).
Die landing volg ook weer een hele procedure. Passagiers afzetten, brokstukken droppen voor explorekaarten, asteroïden verkopen waardoor de marktprijs wijzigt, en reparaties doen of een uitstapje maken (voor explorekaarten). Merk op dat je de volgende beurt de planeet alweer moet verlaten. Je mag ook niet opstijgen en landen in dezelfde beurt.
Nog iets over de ontmoeting tussen schepen. Dit kan vriendelijk zijn, waarbij elke speler het dichtstbijzijnde item binnenhaalt, maar ook vijandig. Hierbij komt de dobbelsteen in actie, die samen met je scheepswaarde je sterkte bepaalt. De verliezer krijgt schade, verliest eventueel lading (ten gunste van de winnaar), of wordt vernietigd (in geval van piraat).
Het spel eindigt wanneer de laatste planeetmarkt is verzadigd. Alle schepen voeren dan nog een noodlanding uit op de dichtstbijzijnde planeet waarbij de normale procedure gevolgd wordt. Vervolgens worden de bemachtigde specimens gewaardeerd en uitbetaald (principe van setjes, afhankelijk van combinaties). Wie dan de meeste credits heeft, wint het spel.
Uiteraard is het allemaal iets uitgebreider dan hier besproken (ik heb het bijvoorbeeld nog niet over anomalieën gehad, een soort mini-uitbreiding), maar dit is een review, geen handleiding. Die is trouwens vlot en duidelijk opgesteld. Verder kan ik alleen maar de algemene kwaliteit van het materiaal en het artwork benadrukken.
En dan komen we nu bij het lastige deel: de beoordeling. Die is moeilijk omdat dit concept niet echt mijn ding is. Er is voor mij te veel prulwerk met het droppen en het manipuleren van de navigeerhulp, maar ik kan mij voorstellen dat anderen hier hun plezier uit halen. Het is alleszins een originele manier van setup en rondvliegen, en de hele combinatie van resources, markten, upgrades, passagiers en specimens heeft wel iets. Het systeem leent zich tot veel variatie, en met de anomalieën en extra uitbreidingen die ondertussen al verschenen zijn, is de herspeelbaarheid zeker in orde. Wie houdt van niet al te lange ruimte-exploratiespellen en eens kennis wil maken met dit 'sandbox'-mechanisme zal met Drop Drive zeker aan zijn trekken komen.
Dit spel werd geschonken door Phase Shift Games en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 -
4
Speelduur: 45 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten