Cyberion

 


De grote fabriek van het Oniversum is bedreigd! Kwaadwillige elementen hebben de machines gesaboteerd en het veiligheidssysteem staat op het punt van het te begeven. Gelukkig is er nog een klein contingent van onderhoudsrobots ter beschikking om het tij te keren. Stuur de juiste robots uit om de verschillende machines te herstellen, of gebruik hun speciale eigenschap om nog meer robots op te trommelen. Zal je erin slagen om de 25 machines te herstellen voordat je middelen uitgeput zijn? Een goede planning en een beetje geluk zijn essentieel om Cyberion te winnen, ofwel solo ofwel in duo.

Het basisspel bevat een machinedeck van 25 kaarten van verschillende levels, waarvan er 5 reeds opengelegd worden. De rest vormt een trekstapel. Onder deze rij komt de trekstapel van de robots, waarvan er ook 5 worden opengedraaid, het zogenaamde platform. Boven en onder deze rij moet nog plaats voorzien worden voor extra rijen, van max 5 kaarten: de 'flash' (voor robots die enkel in de huidig beurt inzetbaar zijn), en de 'stock' (voor robots die langere tijd beschikbaar kunnen blijven). Bijzonder is dat er ook al 5 robots op de aflegstapel worden gelegd.

Boven deze rijen komt het mainframebord te liggen, dat per robottype aangeeft hoe sterk zijn eigenschap is, aangegeven met een tandwieltoken (initieel: inactief). Verder zijn er nog 5 zekeringsfiches, waarvan er 1 reeds vrij is. Ten slotte is er nog een batterijkaart en een aantal supporttokens waarvan er 1 willekeurig getrokken wordt. De strijd tegen de klok kan nu beginnen.


 Een spelbeurt bestaat uit 2 fases: de interventiefase en een opkuisfase. In de interventiefase heb je keuze uit 3 acties die je willekeurig mag herhalen zolang je de middelen hebt.

De eerste actie is herstellen. Elke machine geeft namelijk aan welke robots daarvoor nodig zijn, bvb 2 sirenerobots, of 2 robots van sterkte 3. Bij de hogere levels kan dit lastiger worden, bvb 3 cyclobots, of 4 robots van sterkte 1/2/3/4, of een andere combinatie. Die robots moet je tegelijk uit het speelveld afleggen, de rij maakt niet uit. De machine komt op de 'hersteld' stapel te liggen.

Een tweede actie is een upgrade doen op de mainframe. Je legt dan zoveel herstelde machinekaarten af als het huidige level van een robot, en dan mag je het token doorschuiven naar het volgende level. Als je level 5 bereikt, dan speel je een nieuwe zekeringsfiche vrij.

 De laatste actie is het activeren van een robot. Je legt dan een robot af uit het speelveld, en gebruikt zijn eigenschap volgens het huidige level op de mainframe. De volgende lijst geeft je een idee van de mogelijkheden:

- sirenebot: roep een aantal robots van de trekstapel naar de 'flash'
- stockbot: verhuis een aantal robots van flash of platform naar de stock voor later gebruik
- cyclobot: recupereer 1 of meer robots (al dan niet naar keuze) van de aflegstapel
- planbot: bekijk 1 of meer kaarten van de trekstapel en sorteer ze naar keuze (mag ook onderop)
- commandobot: leg een aantal robots af om de criteria van een machine te versoepelen

 

In plaats van een robot te activeren kan je ook je supporttoken inzetten. Let op: dit is eenmalig!

In de opkuisfase wordt eerst gekeken of je überhaupt een machine hersteld hebt. Zo niet, moet je een zekering afgeven. Heb je geen zekering meer, dan verlies je het spel! Als er nog robots in de flash liggen, ben je deze kwijt naar de aflegstapel. Vul daarna de machines en het platform weer aan tot 5. Als alle machines hersteld zijn, heb je gewonnen.

Wanneer de robotstapel leeg is, kan je de batterijkaart inleveren. Je mag dan de aflegstapel schudden en als nieuwe trekstapel gebruiken. Als de stapel daarna opnieuw leeg is vooraleer alle machines hersteld zijn, is het definitief game over!

Als je met 2 speelt, gelden dezelfde regels; met het verschil dat de linkse machine enkel door speler 1 mag hersteld worden, en de rechtse machine enkel door speler 2 (beide spelers spelen om beurt met hetzelfde speelveld). Het spel blijft wel coöperatief.

 


Naast het basisspel zijn er reeds 5 mini-uitbreidingen inbegrepen in de doos, die op verschillende wijzen een twist geven aan het hele robotgebeuren. Een van de leukere is bvb dat je bij het activeren van een robot een willekeurige eigenschap activeert in plaats van de verwachte. Door deze uitbreidingen te combineren kan je heel wat variatie creëren, wat weer goed is voor de herspeelbaarheid.

Cyberion is een verrassend solospel met een leuk mechanisme, dat toch wel een uitdaging vormt. In het begin is het wat zoeken naar hoe je de eigenschappen best kan combineren, maar veel hangt ook af in welke volgorde de robots opduiken. Zomaar blindelings machines herstellen is niet altijd een goed plan, je moet ook altijd een oog op de toekomst houden. De nood om elke ronde een machine te herstellen moet je afwegen tegen de nood om voldoende robots achter de hand te houden of te kunnen recupereren. Qua artwork heeft men gekozen voor een simpele, wat kinderachtige stijl die geen potten zal breken. Wat mij nog het meest stoorde was het popup-karton dat rond de inlay zat. Dat is waarschijnlijk sfeervol bedoeld, maar geeft vooral irritatie. Gelukkig is het snel verwijderd. Ondanks deze artistieke minpuntjes blijft Cyberion een intrigerende patiencevariant die een wachtende speler zeker kan bezighouden tot de volgende hoofdschotel.


Dit spel werd geschonken door inPatience en is vanaf nu te spelen bij Het Geel Pionneke.

 



Aantal spelers: 1 - 2
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar



Reacties

Populaire posts