M.A.R.I. and the Crazy Factory
M.A.R.I. (Mobile Autonomous Robotic Intelligence) is een solo puzzelspel waarin je een robot moet aansturen in een robotfabriek, die door een blikseminslag ontregeld is geraakt. Door de juiste commando's in volgorde te programmeren, stuur je de unit doorheen smalle gangen vol obstakels naar het volgende level van toenemende complexiteit. Zal je erin slagen de controlekamer te bereiken om de schade te repareren? Vind het uit in deze uitdagende hersenbreker.
Het doosje bevat 20 dubbelzijdige kaartjes voor een totaal van 40 levels. Voor het gemak zijn de introductielevels in een aparte kleur uitgevoerd. Daarnaast zijn er nog een paar kaarten die als handleiding dienst doen, en een aantal met de oplossingen van alle levels, maar alvorens te spieken kan je per level ook nog een hint bekijken. Verder zijn er nog een aantal fiches die je commando's voorstellen, je robot uiteraard en nog enkele attributen voor de meer complexere levels.
Je begint met een level te kiezen. Daarop staan de commandofiches vermeld die je voor dit level mag gebruiken (bvb vooruit, kwartdraai links, dubbel vooruit enz). Je ziet ook de startpositie voor je robot en het vak dat je moet zien te bereiken. Hier en daar vind je ook wat tekst om de sfeer te zetten. Niet toegankelijke vakjes zijn duidelijk aangegeven.
Het principe is dat je elke beurt een commandofiche bijlegt in de rij van bestaande commando's en deze dan allemaal van links naar rechts uitvoert. De positie van het nieuwe commando is vrij te kiezen, maar je mag de huidige commando's niet meer verplaatsen. Stel dat ik begin met commando vooruit, dan beweeg ik de robot vooruit. Daarna leg ik kwartdraai rechts vooraan, waardoor de acties nu worden: kwartdraai rechts en vooruit. Zo bouw je beurt na beurt een steeds langere actiesequentie uit. De bedoeling is om op die manier het doelvak te bereiken voordat al je commando's op zijn. Let op: als je robot vast komt te zitten (bvb je moet vooruit terwijl je tegen de muur staat) verlies je het level en moet je herbeginnen.
In latere levels worden complexere commando's geïntroduceerd: deur openen, een draai waarna de fiche geflipt wordt en de draai van richting verandert, een actieverdubbelaar, ... Sommige levels kunnen inderdaad zeer pittig worden. Je zit soms minutenlang te staren en te proberen en net als je denkt dat het onmogelijk is, is daar dat aha-moment dat je naar de oplossing leidt. Jezelf inhouden om niet naar de oplossing te kijken, kan bij momenten lastig zijn.
MARI and the Crazy Factory zoals het spel voluit heet, is een volbloed puzzelaar die iedereen zal kunnen aanspreken. Het ziet er kleurig uit, is uitdagend en heeft de 'nog een level' factor die kenmerkend is voor dit soort spellen. Zeker mensen die met programmeren te maken hebben zullen hier aan hun trekken komen. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat het doosje nogal slap is en relatief veel lege ruimte bevat zodat je het best ergens bovenaan stapelt, anders wordt het onherroepelijk platgedrukt. Maar voor de rest: topentertainment!
Dit spel werd geschonken door Red Cat Games en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1
Speelduur:
5 - 30 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten