Aftershock - San Francisco & Venice
In Aftershock San Francisco
& Venice zijn de vernoemde gebieden net getroffen door een
brutale aardbeving. De spelers leiden elk een gerenommeerde
bouworganisatie die instaat voor de heropbouw van bruggen en woningen
in de verwoeste stadswijken. Je doel is om enerzijds de meerderheid
te behalen in zoveel mogelijk wijken, maar anderzijds moet je er ook
voor zorgen dat die meerderheid effectief geëvalueerd wordt. En
daarvoor moet je soms samenspannen met je concurrenten. Daarnaast kan
je zelf nog naschokken voorspellen (lees: uitlokken), waardoor er mensen gaan vluchten en
de verdeling er wel eens helemaal anders kan gaan uitzien.
Het spelbord toont enkele
bekende stadswijken aan de kustlijn van de getroffen steden: San
Francisco aan de ene kant, Venetië aan de andere kant. San Francisco
is bedoeld voor 4 tot 5 spelers, Venice voor 3 tot 4. Omdat alle
bruggen zijn ingestort, zijn de wijken initiëel afgesloten van
elkaar. Elke speler beschikt over
een aantal brugdelen, figuren en huizen (elk huis telt voor 3
figuren), en een startbedrag. Verder nog een bouwplan met de
verschillende wijken, en een scherm waarachter hij zijn planning in
het geheim kan opmaken. In het begin krijgt iedereen dan nog 8
speelkaarten, waaronder minstens 1 brugkaart.
In een eerste fase ga je
kaarten verzamelen. Dit gebeurt in 3 stappen: eerst mag je kaarten
uit je hand kopen, dan mag je kaarten van anderen kopen en ten slotte
mag je nog gratis 1 niet-verkochte kaart houden. De volgende fase is
de planningsfase. Eerst speel je je wijkkaarten die je toelaten om in
een bepaalde wijk een aantal figuren te zetten. Daarna incasseer je
de brugkaarten (brugdelen en figuren), naschokkaarten en
invloedkaarten. Let op: je mag geen kaarten bijhouden! Vervolgens
plan je in het geheim waar je de brugdelen, figuren en naschokken
gaat inzetten. In de derde fase worden deze plannen daadwerkelijk uitgevoerd. Eerst
komen alle bouwopdrachten aan bod, daarna worden de naschokken
getriggerd. Via een dobbelsteen en de waarde van de naschokfiche
wordt bepaald hoeveel figuren er vluchten in een wijk. De veroorzaker
bepaalt welke figuren, de eigenaars bepalen waar ze naartoe gaan.
Hierna start de 4e fase. De spelers leggen dan in het
geheim hun scorefiches (en invloedfiches) in de wijken die ze willen
scoren. Maar om te scoren moeten er minstens 2 spelers die wijk
geselecteerd hebben, dus is onderhandelen waarschijnlijk
noodzakelijk. Wanneer iedereen klaar is, gaan de schermen neer en
wordt er effectief gescoord, mogelijk niet tot ieders tevredenheid...
Vervolgens is er nog een opkuisfase. Interessant hierbij is dat het
geld uit de bank evenredig verdeeld wordt: er is namelijk een vaste
hoeveelheid geld in het spel die constant circuleert, ofwel via
kaartverkoop ofwel via herverdeling.
Na 2 of 3 rondes eindigt het
spel. Geld kan nu nog in punten worden omgezet en wie dan de meeste
punten heeft wint het spel.
Aftershock is een klassiek
meerderheidsspel. De aanloop naar de meerderheid is echter
allesbehalve klassiek te noemen. In plaats van een deterministische
beweging (bvb verplaats 2 figuren naar een aangrenzende wijk) is hier
gekozen voor een iets grotere randomfactor (de naschokken). Bijzonder
is ook dat de evaluatie geen zekerheid is: alleen ergens gaan staan
zal waarschijnlijk niet meer renderen. Controlefreaks zullen zich dus
iets minder thuisvoelen in dit spel, maar dat hoort een beetje bij
het thema: je weet immers nooit wanneer een naschok zal toeslaan.
Dit spel werd geschonken
door Stronghold Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel
Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten