Aftershock - San Francisco & Venice


In Aftershock San Francisco & Venice zijn de vernoemde gebieden net getroffen door een brutale aardbeving. De spelers leiden elk een gerenommeerde bouworganisatie die instaat voor de heropbouw van bruggen en woningen in de verwoeste stadswijken. Je doel is om enerzijds de meerderheid te behalen in zoveel mogelijk wijken, maar anderzijds moet je er ook voor zorgen dat die meerderheid effectief geëvalueerd wordt. En daarvoor moet je soms samenspannen met je concurrenten. Daarnaast kan je zelf nog naschokken voorspellen (lees: uitlokken), waardoor er mensen gaan vluchten en de verdeling er wel eens helemaal anders kan gaan uitzien.

Het spelbord toont enkele bekende stadswijken aan de kustlijn van de getroffen steden: San Francisco aan de ene kant, Venetië aan de andere kant. San Francisco is bedoeld voor 4 tot 5 spelers, Venice voor 3 tot 4. Omdat alle bruggen zijn ingestort, zijn de wijken initiëel afgesloten van elkaar. Elke speler beschikt over een aantal brugdelen, figuren en huizen (elk huis telt voor 3 figuren), en een startbedrag. Verder nog een bouwplan met de verschillende wijken, en een scherm waarachter hij zijn planning in het geheim kan opmaken. In het begin krijgt iedereen dan nog 8 speelkaarten, waaronder minstens 1 brugkaart.


In een eerste fase ga je kaarten verzamelen. Dit gebeurt in 3 stappen: eerst mag je kaarten uit je hand kopen, dan mag je kaarten van anderen kopen en ten slotte mag je nog gratis 1 niet-verkochte kaart houden. De volgende fase is de planningsfase. Eerst speel je je wijkkaarten die je toelaten om in een bepaalde wijk een aantal figuren te zetten. Daarna incasseer je de brugkaarten (brugdelen en figuren), naschokkaarten en invloedkaarten. Let op: je mag geen kaarten bijhouden! Vervolgens plan je in het geheim waar je de brugdelen, figuren en naschokken gaat inzetten. In de derde fase worden deze plannen daadwerkelijk uitgevoerd. Eerst komen alle bouwopdrachten aan bod, daarna worden de naschokken getriggerd. Via een dobbelsteen en de waarde van de naschokfiche wordt bepaald hoeveel figuren er vluchten in een wijk. De veroorzaker bepaalt welke figuren, de eigenaars bepalen waar ze naartoe gaan. Hierna start de 4e fase. De spelers leggen dan in het geheim hun scorefiches (en invloedfiches) in de wijken die ze willen scoren. Maar om te scoren moeten er minstens 2 spelers die wijk geselecteerd hebben, dus is onderhandelen waarschijnlijk noodzakelijk. Wanneer iedereen klaar is, gaan de schermen neer en wordt er effectief gescoord, mogelijk niet tot ieders tevredenheid... Vervolgens is er nog een opkuisfase. Interessant hierbij is dat het geld uit de bank evenredig verdeeld wordt: er is namelijk een vaste hoeveelheid geld in het spel die constant circuleert, ofwel via kaartverkoop ofwel via herverdeling.
Na 2 of 3 rondes eindigt het spel. Geld kan nu nog in punten worden omgezet en wie dan de meeste punten heeft wint het spel.


Aftershock is een klassiek meerderheidsspel. De aanloop naar de meerderheid is echter allesbehalve klassiek te noemen. In plaats van een deterministische beweging (bvb verplaats 2 figuren naar een aangrenzende wijk) is hier gekozen voor een iets grotere randomfactor (de naschokken). Bijzonder is ook dat de evaluatie geen zekerheid is: alleen ergens gaan staan zal waarschijnlijk niet meer renderen. Controlefreaks zullen zich dus iets minder thuisvoelen in dit spel, maar dat hoort een beetje bij het thema: je weet immers nooit wanneer een naschok zal toeslaan.

Dit spel werd geschonken door Stronghold Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2 - 5
Speelduur: 60 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts