Egizia - Shifting Sands
Egizia Shifting Sands is een
heruitgave van het populaire spel Egizia dat reeds werd gepubliceerd
in 2009 (onze originele versie is van Hans Im Glück). Net op tijd
dus voor de tiende verjaardag. Het concept is nog steeds hetzelfde:
je leidt een groep ambachtslui in het oude Egypte ten tijde van de
farao's en je reist met enkele schepen de Nijl af om mee te bouwen
aan de meest imposante monumenten uit die periode. Zoals daar zijn:
een piramide, een obelisk, de sfinx, een colonnade en een reeks
standbeelden. Onderweg kan je aanleggen om allerlei kaarten en tegels
te bemachtigen die je toelaten om je productie van grondstoffen
(voedsel en stenen) te verhogen, het niveau van je werkers te op te
vijzelen en je scoremogelijkheden te verbeteren. Het bouwen zelf
gebeurt aan de hand van specifieke regels per monument, maar ruwweg
zijn er twee types: de gemeenschappelijke, waarbij je vecht voor de
meest waardevolle posities, en de individuele waarbij ieder voor zich
kan uitmaken hoe ver hij wil gaan. Bouwen levert niet alleen
onmiddellijk punten op, maar ook bonussen die direct bruikbaar kunnen
zijn of op het einde van het spel voor een extra score zorgen.
Belangrijk is ook dat je voor voldoende voedsel zorgt voor je mensen,
anders kan het je wel eens duur komen te staan. Na 5 ronden wordt de
eindbalans opgemaakt en de speler die dan de meeste punten heeft
wordt tot winnaar uitgeroepen en ontvangt meteen de zegen van de
hogepriester.
Vergeleken met de originele
versie zijn er toch een aantal nieuwigheden op te merken. Het meest
opvallend is dat de bouwzones herwerkt zijn. De graven werden
vervangen door een colonnade en de tempel door een reeks
standbeelden. Beide bieden meer geavanceerde score-opties en
voordelen, wat ongetwijfeld aanleiding zal geven tot nieuwe
strategieën. Daarnaast is ook de volgorde van de zones aangepakt: de
sfinx zit nu laatst in plaats van eerst. Persoonlijk vind ik dit
absoluut een goeie beslissing, want je eerste bekommernis zou het
bouwen aan de monumenten moeten zijn. Dit zorgt voor een meer
natuurlijke flow en wanneer iemand je voor is bij het bouwen kan je
hier nog altijd iets nuttigs komen doen, vooral omdat dit nu ook
afhankelijk is van je positie.
Uiteraard zijn er ook nieuwe
kaarten voorzien met betrekking tot de nieuwe monumenten.
Tussen haakjes, de
kickstarter editie bevat ook de klassieke versie. Het originele bord
is namelijk afgedrukt op de achterzijde van het speelbord, terwijl de
gewone winkeleditie hier het bord van de 2 spelerversie voorziet (de
kickstarter editie maakt hiervoor gebruik van een overlay). Dus als
je in een nostalgische bui bent kan je altijd de oude versie spelen
om hun kwaliteiten te vergelijken.
Egizia Shifting Sands is een
schoolvoorbeeld van een geslaagde makeover. Het ziet er gelikt uit
met prachtig spelmateriaal, alhoewel voor sommige mensen de
indicatie op de kaartjes om onderscheid te maken tussen oude en
nieuwe versie nogal klein zal uitvallen maar dat is muggenzifterij. De
veranderingen zijn goed doordacht en bieden interessante nieuwe
uitdagingen. Zelfs Egizia-veteranen zullen tweemaal moeten nadenken
wanneer ze geconfronteerd worden met de herziene bouwzones en
volgorde. Nieuwelingen anderzijds kunnen uitkijken naar een
intrigerend spel van tactische planning, lastige beslissingen en
opportunistische ingevingen.
Dit spel werd geschonken
door Stronghold Games en is vanaf december te spelen bij Het Geel
Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 90 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar
Reacties
Een reactie posten