Sanctum
In Sanctum heeft een op
macht beluste koning een oude verzegelde tombe geopend, op zoek naar
heilige artefacten. Dat had hij beter niet gedaan, want hierdoor komt
een betoverde doorgang vrij waaruit talloze bloeddorstige demonen het
land overspoelen. Vier heldhaftige strijders staan echter paraat, elk
met hun eigen motief, om deze vloedgolf in te dijken en de opperdemon
tot de orde te roepen. Zal je op tijd de tombe bereiken en ben je dan
nog sterk genoeg om dit finale gevecht aan te gaan? Neem de
handschoen op en ontdek of je uit het juiste hout bent gesneden voor
deze gevaarvolle queeste.
Sanctum wordt gespeeld op
een aantal borden die samen een reisweg vormen naar de kathedraal
waar de tombe zich bevindt. Elke speler heeft een eigen karakterbord
waarop je levenspunten, je uitrusting, je eigenschappen en andere
gegevens worden bijgehouden. Die eigenschappen zijn uniek per
karakter en moeten vrijgespeeld worden in de loop van het spel door
monsters te verslaan.
Een spelbeurt is vrij simpel
aangezien je maar 1 van 3 dingen mag doen. Ten eerste kan je bewegen.
Je verplaatst je figuur dan voor de eerste figuur (of 1 vakje verder,
als je zelf op kop ligt). Deze locatie bepaalt welke monsters er nu
in het spel komen. Dan kies je één groep monsters uit diegene die
op het bord liggen en die plaats je op je karakterbord. Als je het
einde van een reisweg hebt bereikt, kunnen er eventueel nog extra
items als bonus uit te kiezen zijn.
De tweede optie is vechten.
Je dobbelt dan met de stenen die je hebt en die gebruik je om de
monsters op je bord te raken (een monster kan 1 tot 3 raakwaardes
hebben). Je hebt hierbij een aantal mogelijkheden om je worp te
beïnvloeden. Is een monster dood dan levert dit een item op en
ervaring voor één van je eigenschappen. Wanneer zo'n eigenschap is
vrijgespeeld, komt ze beschikbaar om effectief te gebruiken. Zijn er
nog monsters in leven dan doen deze schade, maar die kan je ook
blokkeren door items of eigenschappen.
De laatste optie is rusten.
Je kan dan eigenschappen recupereren, uitrusting aandoen en
hersteldrankjes kopen. Tijdens de vecht- of rustfase is het bovendien
ook mogelijk om als eerste een achievement te halen, dit levert een
blessing bonus op die je later in het spel zeker zal kunnen
gebruiken.
Wanneer de tombe bereikt is,
start de eindfase van het spel. Vooraleer de strijd met de opperdemon
losbarst is er nog een laatste rustfase. Laat dus zeker de kans niet
liggen om hier optimaal van te profiteren. Elke speler krijgt nu een
reeks van 5 demonkaarten, met elk twee doelwaardes, met daartussen
telkens een furiekaart (nog meer slecht nieuws). Met opeenvolgende
vechtacties probeer je nu deze kaarten in volgorde te verslaan,
zonder rustpauze. Bovendien zal de opperdemon na de eerste twee
beurten nog extra schade toebrengen. Het spel gaat zo verder tot
iedereen ofwel zijn rij weggewerkt heeft, ofwel dood is. De winnaar
is de overlevende speler met de meeste levenspunten.
Sanctum is een mooi
vormgegeven fantasyspel waarbij je je karakter stelselmatig tracht te
verbeteren voor de finale confrontatie. Het dobbelmechanisme kan
bijgestuurd worden door je eigenschappen, en je kan meerdere monsters
verzamelen om je raakkansen te vergroten, maar zo stel je jezelf
bloot aan meer potentiële schade. Het mechanisme van de
eigenschappen zit mooi in elkaar maar vraagt toch wel wat coördinatie
om hier het beste uit te halen. Interactie is wel beperkt, je kan
hoogstens de andere spelers saboteren door de eindfase te triggeren
op een ongelukkig moment (dit is geen coöperatief spel!).
Ben je op zoek naar een
fantasyspel dat niet al te zwaar is dan is Sanctum zeker een goede
keuze.
Dit spel werd geschonken
door Czech Games Editions en is vanaf november te spelen bij Het Geel
Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 - 120 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Reacties
Een reactie posten