Adaptoid 24
Adaptoid 24 is een duel tussen een geneticus en een uit de hand gelopen experiment (nr 24), de Adaptoid. Dit is een nieuwe levensvorm die jacht maakt op zijn schepper en de eigenschap heeft om zich aan elke omgeving aan te passen, vandaar ook zijn naam. De geneticus tracht te ontsnappen door het labyrint van kamers te doorkruisen en hierbij zijn energie op te laden voor zijn tasers en schild. De Adaptoid tracht te raden in welke kamer de geneticus zich zal verschuilen. Is dit juist, dan kan hij aanvallen, anders kan hij een onaangename verrassing achterlaten, die de geneticus zal moeten afweren als hij er alsnog opduikt. Geneticus of Adaptoid? Twee verschillende rollen, twee verschillende spelstijlen, dubbel plezier!
De geneticus heeft de makkelijkste kaartenset: een dubbelzijdige karakterkaart (met en zonder schild), 3 dubbelzijdige taserkaarten (geladen/ongeladen) en een 'dron' kaart, ook geladen/ongeladen (denk handgranaat). Bij de start heeft hij een schild en twee tasers.
De Adaptoid beschikt over 4 mini decks, waarvan 3 evolutief (defensief, offensief, generatief) en een 'spawn' deck van 12 nakomelingen met variƫrende sterkte (0 tot 2). Alle decks worden geschud en als gedekte trekstapel klaargelegd.
Beide spelers hebben daarnaast een identieke set van 8 kamerkaarten die ze op hand houden. Elke kamer heeft een speciale eigenschap die de geneticus mogelijk kan activeren in zijn voordeel. Bvb: materiaal opladen, spawns elimineren, de adaptoid zijn volgende kamer open laten spelen.
Aan het begin van een beurt kiest iedereen een kamerkaart en legt deze gedekt voor zich. Eens gekozen, draaien ze de kaarten om. Is het dezelfde kamer, dan ontstaat er een gevecht. De Adaptoid heeft basissterkte 1, de geneticus moet deze afweren met een taser, de dron, of zijn schild. Lukt dit niet, dan verliest hij onmiddellijk, anders overleeft hij en mag hij zich klaarmaken voor de volgende kamer.
Zijn de kamers verschillend, dan wordt gekeken of de kamer van de geneticus niet eerder door de Adaptoid is gespeeld. Indien wel, moet hij eerst eventuele spawns overwinnen die daar gedropt zijn. Als hij dit overleeft en hij heeft zijn schild niet gebruikt, dan mag hij de eigenschap van de kamer gebruiken. De Adaptoid mag bij een mismatch de bovenste 2 spawnkaarten trekken en ongezien verdelen over 1 of meer open kamers naar keuze. Daarna mag hij ook een evolutiekaart trekken van een van de stapels en deze uitvoeren. Dit kan een direct of permanent effect zijn (spawns sterker, eigenschap kamer saboteren, volgende beurt geen taser, etc).
Na 6 kamers wordt het speelveld gereset: alle kamerkaarten komen terug, en de Adaptoid recupereert zijn spawnkaarten. De geneticus krijgt geen bonus, maar kan nu in principe wel alle kamers opnieuw gebruiken. Wanneer nogmaals 6 kamers doorlopen zijn, wint de geneticus, tenzij hij uiteraard eerder in de pan wordt gehakt...
Adaptoid 24 is een klein kaartspel met kleurrijk artwork dat direct een SciFi-sfeer oproept. De asymmetrie dompelt je meteen onder in het verhaal, alhoewel de activiteiten van de geneticus eerder beperkt blijven. Die moet vooral zien dat zijn items geladen blijven, en zijn parcours daarop afstemmen, zonder voorspelbaar te worden. De Adaptoid daarentegen heeft meer inbreng: spawns achterlaten op de juiste locatie en een gepaste evolutie triggeren. De kamerkeuze blijft zoals vaak bij dit soort spellen een mindfuck: ik wil naar die kamer, maar hij weet dat ook, dus ik ga beter daar naar toe, maar hij denkt dat ook, dus kan ik toch naar die kamer, enzovoort. Dit mentale steekspel blijft boeien tot het laatste moment, voor beide partijen kan 1 misstap onverwacht tot verlies leiden, maar zo hebben we het graag. Fans van dit genre doen hier een goede zaak mee!
Dit spel werd geschonken
door GdM Games en is vanaf juli te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2
Speelduur:
20 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten