Quartermaster General - East Front
De Quartermaster General franchise stelt zijn nieuwste telg voor. Na een uitstapje naar de Koude Oorlog keren we met deze release terug naar WO2, meer bepaald naar het Oostfront. In Operatie Barbarossa zien we hier de As-mogendheden hun tanden stukbijten op het Russische Rode Leger, of althans dat is de historische uitkomst. Slaag jij erin het laken naar je toe te trekken in dit tactische steekspel tussen twee strategen?
Liefhebbers van eerdere edities zullen zich onmiddellijk thuis voelen, met dat verschil dat deze versie specifiek voor 2 spelers is. Het spelbord toont de kaart van Oost-Europa ingedeeld in verschillende gebieden, met relevante markeringen (bevoorradingspunten, doelzones, grenslijnen). Langs de rand vind je het obligate scorespoor, en een tijdlijn die als rondespoor dient.
Elke speler ontvangt de legers die bij zijn kant horen (infanterie, tanks, vliegtuigen en schepen).: rood is voor de Russen, de As heeft donkergrijs (Duits) en lichtgrijs (het pact met o.a. Roemeniƫ en Finland). Een deel van deze troepen wordt volgens plan ingezet op het bord, de rest gaat opzij als versterking. Daarnaast krijgt iedereen nog de set kaarten van zijn fractie, of toch de set voor het begin van het conflict. De andere kaarten worden pas toegevoegd als een bepaalde datum (ronde) wordt bereikt. Je start met zeven kaarten op hand., maar je heb ook nog 5 zogenaamde 'contingency' kaarten die permanent openliggen en die je eenmalig mag gebruiken, eerst de voorkant, daarna de achterkant.
De 'Duitse' speler start elke ronde, dan reageert de andere. Zo'n ronde begint met een bewegingsfase, dan is er mogelijkheid om 2 acties uit te voeren, waarna er terug een bewegingsfase is waarbij nu enkel tanks en schepen mogen bewegen. Vervolgens is er een bevoorradingscontrole (niet bevoorrade eenheden verdwijnen van het bord), en je eindigt met het aanvullen van je handkaarten.
Bewegen doe je in principe met alle legers die je wil, of specifiek volgens je actiekaart. Dat gaat volgens vaste regels, die ik hier niet ga vermelden maar die wel mooi uitgelegd worden in de overigens zeer overzichtelijke handleiding. De volgorde mag je ook zelf kiezen.
Qua acties kan je uiteraard een kaart spelen, maar er zijn ook een aantal basisacties die 1 of 2 kaarten kosten (bvb dienstplicht, geforceerde mars, aanvallen). Je kan ook gewoon 1 kaart bijtrekken, of simpelweg passen.
Een aanval gebeurt van 1 vak naar een aangrenzend vak, maar kan desgewenst ondersteund worden door eenheden in een ander aangrenzend vak. Ook hier gelden weer een aantal regels, maar de belangrijkste is dat een aanval in rondes verloopt. Elke ronde moet de verdediger namelijk een leger verwijderen uit het aangevallen vak (of een ondersteunend vak). maar hij kan er ook voor kiezen om in plaats daarvan een gepaste kaart als reactie te spelen. Hiermee kan hij het verlies vermijden, de eenheid terugtrekken, of een aanvaller met zich meenemen. Als het doelgebied leeg is, wint de aanvaller en kan hij het vak bezetten mits het spelen van de juiste reactie. Is het vak nog niet leeg, kan hij de aanval verder zetten, mits opoffering van een speelstuk. Uiteraard is het eigenlijke verloop net iets complexer, maar dit is maar een indruk.
Elk gebied bevat een fiche die aangeeft wie er laatst controle had, en die controle zal wijzigen door de opeenvolgende aanvallen. Na bepaalde rondes is er een scoring van de gebiedscontrole, en dat levert punten op (opm: via sommige kaarten kan je ook scoren). Wie dan meer dan 10 punten voorligt, wint het spel. Als er na de laatste waardering nog steeds geen kloof van 10 punten is, is de speler met de meeste punten de winnaar.
QMG East Front is een ideale kennismaking voor de beginnende wargamer die nog niet toe is aan het micro-managen van statistieken van individuele legereenheden. Het historische verloop wordt mooi omzeild, maar komt wel terug in de kaarten en de dynamiek die daar uit voortvloeit (de Duitsers iets sterker in het begin, de Russen naar het einde toe). Uiteraard komt er wat geluk kijken bij het trekken van de kaarten, maar daar ontdek je soms nieuwe mogelijkheden door en zal het spelverloop genoeg variatie opleveren. De presentatie is trouwens uitstekend, zoals we gewoon zijn van deze uitgever. De keuze om er een 2-spelerversie van te maken leek mij eerst een gewaagde gok, maar deze setting leent er zich inderdaad minder toe om in multiplayer uit te werken. Wat dat betreft is deze QMG duidelijk in zijn missie geslaagd. Wie dus eens wil proeven van deze serie doet met East Front zeker een goede zaak.
Dit spel werd geschonken door Ares Games en is sinds enige tijd te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2
Speelduur:
120 min
Leeftijd: vanaf 13 jaar
Reacties
Een reactie posten