Soda
De
meeste mensen houden van frisdrank en drinken dit wel eens graag.
Zoals iedereen wel weet moeten we dit met mate drinken om niet teveel
suiker binnen te krijgen. In dit spel moet je er ook op letten dat je
maar maximaal 13 gram suiker hebt. Zorg ervoor dat je de meeste
punten behaalt. Laten we er eentje op drinken.
Iedere
speler krijgt 3 kaarten die alleen jijzelf mag zien. De rest van de
kaarten (buiten de ijsblokkaartjes) vormen de trekstapel. Elke speler
krijgt 2 willekeurige ijsblokkaartjes, die hij/zij zelf mag bekijken,
de rest van de ijsblokjes gaan in de doos. Leg de weegschaalkaart met
de andere kant naar boven in het midden van de tafel. Deze kaart
geeft de speelvolgorde voor de afgevuurde ronde aan. Wie als laatste
frisdrank heeft gedronken mag beginnen. Als je aan de beurt bent,
trek je een kaart en neemt deze in je hand. Dan speel je een kaart
uit je hand voor je. Als je wil bluffen leg je de kaart gedekt voor
je, alleen jij kent de waarde. Als je de kaart open speelt, dan kan
je de vaardigheid gebruiken die bovenaan de kaart staat. Dan is de
volgende speler aan de beurt. De speelvolgorde moet de richting van
de weegschaal volgen. Tijdens je beurt, maar voordat je een kaart
trekt, kan je teveel suiker zeggen. Alle spelers onthullen hun
gedekte kaarten en dan tel je de waarde op.
Er zijn
2 mogelijke uitkomsten :
Als de
totale waarde van de kaarten meer dan 13 is, verliest de speler die
als laatste een kaart gespeeld heeft deze ronde en de speler die
teveel suiker zei wint de ronde.
Als de
som 13 of minder is dan verliest de speler die teveel suiker zei de
ronde, de speler die de laatste kaart speelde wint de ronde. In beide
gevallen verdient de speler die verloren heeft geen kaarten. Alle
andere spelers verdienen de kaarten die hij/zij in die ronde voor
zich heeft uitgespeeld. De winnaar kiest een extra kaart uit de
kaarten die voor de verliezende speler liggen en voegt die kaart toe
aan de kaarten die hij/zij al verdiend heeft deze ronde. De verdiende
kaarten komen op een stapel open voor je te liggen. Op het einde van
het spel zijn de waarden van de kaart je punten.
De
weegschaalkaart wordt nu omgedraaid om in de andere richting te
spelen, er wordt een nieuwe startspeler gekozen. Als je een
frisdrankkaart speelt, mag je ook gedekt een ijsblokkaart spelen,
deze telt ook mee voor de totale waarde aan het einde van de ronde.
Je kan geen ijsblokkaart spelen in plaats van een frisdrankkaart en
je kan elke ijsblokkaart maar 1 keer spelen. Je kan zelfs 2
ijsblokkaarten spelen in 1 beurt, aan het einde van de ronde
verwijder je gewoon de gespeelde ijsblokkaarten. IJsblokkaarten
hebben verschillende vaardigheden die je bovenaan de kaart vindt. Zo
kan je kijken naar een gesloten kaart van een andere speler, een
kaart uit je hand uit het spel halen en een nieuwe kaart trekken. Je
kan een open of gesloten kaart op tafel wisselen met een gesloten
kaart uit je hand, je mag de 3 bovenste kaarten van de trekstapel
bekijken en in een volgorde naar keuze terug leggen, onthul een
gesloten kaart en verwijder die uit het spel en als laatste kan je de
volgende speler 2 kaarten laten trekken en 2 frisdrankkaarten laten
spelen. Als de trekstapel leeg is, speel je verder zonder kaarten te
trekken en dan eindigt het spel als een speler teveel suiker zegt.
Alle spelers laten hun kaarten zien, dan tel je de waarden op en heb
je een laatste keer de 2 mogelijkheden om een ronde te winnen of te
verliezen. Het spel eindigt als niemand teveel suiker zei en iemand
geen kaarten meer kan leggen omdat zijn/haar hand leeg is. In dit
geval verdient niemand kaarten voor de ronde. Dan ga je alle waarden
van de open kaarten die voor je liggen optellen, degene die de
hoogste score heeft wint. Bij een gelijkspel is de speler met de
minste kaarten met waarde 5 de winnaar.
Dit spel
werd geschonken door Azaogames en kan vanaf augustus gespeeld worden
bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd:
vanaf 8 jaar
Speelduur:
20 minuten
Reacties
Een reactie posten