Soda

De meeste mensen houden van frisdrank en drinken dit wel eens graag. Zoals iedereen wel weet moeten we dit met mate drinken om niet teveel suiker binnen te krijgen. In dit spel moet je er ook op letten dat je maar maximaal 13 gram suiker hebt. Zorg ervoor dat je de meeste punten behaalt. Laten we er eentje op drinken.


Iedere speler krijgt 3 kaarten die alleen jijzelf mag zien. De rest van de kaarten (buiten de ijsblokkaartjes) vormen de trekstapel. Elke speler krijgt 2 willekeurige ijsblokkaartjes, die hij/zij zelf mag bekijken, de rest van de ijsblokjes gaan in de doos. Leg de weegschaalkaart met de andere kant naar boven in het midden van de tafel. Deze kaart geeft de speelvolgorde voor de afgevuurde ronde aan. Wie als laatste frisdrank heeft gedronken mag beginnen. Als je aan de beurt bent, trek je een kaart en neemt deze in je hand. Dan speel je een kaart uit je hand voor je. Als je wil bluffen leg je de kaart gedekt voor je, alleen jij kent de waarde. Als je de kaart open speelt, dan kan je de vaardigheid gebruiken die bovenaan de kaart staat. Dan is de volgende speler aan de beurt. De speelvolgorde moet de richting van de weegschaal volgen. Tijdens je beurt, maar voordat je een kaart trekt, kan je teveel suiker zeggen. Alle spelers onthullen hun gedekte kaarten en dan tel je de waarde op.
Er zijn 2 mogelijke uitkomsten :
Als de totale waarde van de kaarten meer dan 13 is, verliest de speler die als laatste een kaart gespeeld heeft deze ronde en de speler die teveel suiker zei wint de ronde.
Als de som 13 of minder is dan verliest de speler die teveel suiker zei de ronde, de speler die de laatste kaart speelde wint de ronde. In beide gevallen verdient de speler die verloren heeft geen kaarten. Alle andere spelers verdienen de kaarten die hij/zij in die ronde voor zich heeft uitgespeeld. De winnaar kiest een extra kaart uit de kaarten die voor de verliezende speler liggen en voegt die kaart toe aan de kaarten die hij/zij al verdiend heeft deze ronde. De verdiende kaarten komen op een stapel open voor je te liggen. Op het einde van het spel zijn de waarden van de kaart je punten.


De weegschaalkaart wordt nu omgedraaid om in de andere richting te spelen, er wordt een nieuwe startspeler gekozen. Als je een frisdrankkaart speelt, mag je ook gedekt een ijsblokkaart spelen, deze telt ook mee voor de totale waarde aan het einde van de ronde. Je kan geen ijsblokkaart spelen in plaats van een frisdrankkaart en je kan elke ijsblokkaart maar 1 keer spelen. Je kan zelfs 2 ijsblokkaarten spelen in 1 beurt, aan het einde van de ronde verwijder je gewoon de gespeelde ijsblokkaarten. IJsblokkaarten hebben verschillende vaardigheden die je bovenaan de kaart vindt. Zo kan je kijken naar een gesloten kaart van een andere speler, een kaart uit je hand uit het spel halen en een nieuwe kaart trekken. Je kan een open of gesloten kaart op tafel wisselen met een gesloten kaart uit je hand, je mag de 3 bovenste kaarten van de trekstapel bekijken en in een volgorde naar keuze terug leggen, onthul een gesloten kaart en verwijder die uit het spel en als laatste kan je de volgende speler 2 kaarten laten trekken en 2 frisdrankkaarten laten spelen. Als de trekstapel leeg is, speel je verder zonder kaarten te trekken en dan eindigt het spel als een speler teveel suiker zegt. Alle spelers laten hun kaarten zien, dan tel je de waarden op en heb je een laatste keer de 2 mogelijkheden om een ronde te winnen of te verliezen. Het spel eindigt als niemand teveel suiker zei en iemand geen kaarten meer kan leggen omdat zijn/haar hand leeg is. In dit geval verdient niemand kaarten voor de ronde. Dan ga je alle waarden van de open kaarten die voor je liggen optellen, degene die de hoogste score heeft wint. Bij een gelijkspel is de speler met de minste kaarten met waarde 5 de winnaar.



Dit spel werd geschonken door Azaogames en kan vanaf augustus gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 3 – 5
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts