Switch & Signal

Ik hoor sommige mensen al zuchten: o nee, weer een treinspelletje. Klopt, het is een treinspel, maar deze is toch wel ietsjes anders dan de meeste treinspellen die je kent zoals bijvoorbeeld Ticket to Ride. Bij Switch & Signal spelen de spelers gezamenlijk tegen het spelbord.

Het spelbord heeft 2 bedrukte kanten, waardoor je kan kiezen of de treintjes door Europa hobbelen, of doorheen de Noord-Amerikaanse staten. Ik heb de Europese kant gekozen, en daar is het de bedoeling dat er goederen gaan terecht komen in de havenstad Marseille, bij de Amerikaanse kant moeten de goederen zowel naar San Francisco als in New York geleverd worden.

Bij de start van het spel kiezen de spelers eerst hun moeilijkheidsgraad. Ik kan zeker voor de eerste keer de allergemakkelijkste modus kiezen. In dat geval doet de hele trekstapel mee. Hoe meer kaarten je uit te trekstapel laat, des te moeilijker het spel zal worden. Er worden 2 goederen van elk van de 5 kleuren in de 5 verschillende steden geplaatst. Het is nu aan de spelers om te zorgen dat de treinen deze grondstoffen gaan oppikken, en afleveren in Marseille. Dat moeten ze klaar spelen voordat de stapel met kaarten leeg is.

De startspeler mag 5 actiekaarten op hand nemen, en de eerste kaart van de stapel omdraaien. Daarop staat wat deze speler moet doen. Dat kan bijvoorbeeld zijn : 1 of meerdere treintjes in het spel brengen. Alle treintjes staan bij de start van het spel nog in het station. Er zijn 3 zwarte, 3 bruine en 3 grijze treinen. De zwarte treinen bewegen via de zwarte dobbelsteen, de bruine met de bruine dobbelsteen en ook de grijze treinen hebben een eigen grijze dobbelsteen. De zwarte dobbelsteen heeft getallen tot 5, en daarmee kunnen de zwarte treinen het snelste over het spelbord bewegen. De grijze trein is de traagste, en kan slechts 1 of 2 plaatsen verder bewegen. De bruine trein zit daar ergens tussenin. Nog een mogelijke actie die op de omgedraaide kaart kan staan, is dat je verder moet bewegen met alle treinen van de kleur die op de kaart staan. Heel vaak zijn dat jokers, en mag je met eender welke kleur verder bewegen. Om een trein in het spel te brengen, dobbel je met de 2 witte dobbelstenen. Die zullen dan bepalen op welke plaats die trein gaat starten. De startplaatsen variƫren van 2 tot 12.

Nu dat de startspeler zijn actiekaart volledig heeft uitgevoerd, mag deze speler zijn 5 actiekaarten gebruiken. Die bestaan uit 3 soorten kaarten : - een wissel op een spoor verzetten - een trein een stapje laten verder rijden - een stoplicht veranderen. Met eender welke actiekaart mag je, als de trein in een stad met een grondstof staat, deze afleggen om de grondstof in het bakje van de trein te laden. Als de speler klaar is met zijn acties, mag hij 5 nieuwe actiekaarten pakken. Je mag maximaal 10 kaarten op hand houden. Het is ook toegelaten om 2 willekeurige kaarten af te geven om eender welke van de 3 acties te doen.

Zo gaan de spelers beurtelings aan de slag om alle 10 de goederen in Marseille te krijgen, voordat de stapel met kaarten leeg zijn. Maar zo eenvoudig is het niet. Telkens als een trein moet verder rijden, maar als hij dit niet kan omwille van een rood licht, een wissel die niet goed staat, of als 2 treinen botsen, moet je uittellen hoeveel stappen je niet hebt kunnen bewegen met die trein. Dan neem je evenveel klokjes weg van de stapel met klokjes (een 8-tal) die op het bord liggen. Zijn alle klokjes weg, dan moet er 1 kaart verdwijnen uit de trekstapel, met als gevolg dat je een ronde minder hebt om alle goederen tot in Marseille te brengen. Zegt de actiekaart dat er een zwarte trein in het spel moet komen, en dobbel je bijvoorbeeld getal 7, dan komt die trein op plaats 7 om te vertrekken. Moest daar nu toevallig ook nog een trein staan die nog niet vertrokken was, blijft die trein in het station staan, maar zullen er weer 2 klokjes verdwijnen.

Bovenaan het spelbord kan je 3 karakters terug vinden. De eigenschap van deze karakters kan je 1 maal in het hele spel gebruiken. Zo moet je bijvoorbeeld 1 keer niet met een trein verder rijden terwijl dit eigenlijk wel moest, of kan je een dobbelsteenworp eenmalig opnieuw werpen.

De start van het spel was vrij eenvoudig, maar zodra er 5 of 6 treinen op het bord staan, wordt het toch puzzelen met de spoorwissels en rode/groene lichten. Wijzelf waren er van de eerste keer niet in geslaagd om alle 10 de goederen in Marseille te leveren. 8 blokjes werden geleverd, en de laatste 2 waren onderweg, maar doordat we door onze stapel kaarten heen waren, is onze opdracht mislukt. Het is perfect mogelijk om dit spel op je eentje te spelen, want het aantal spelers heeft geen invloed op het spel. Misschien zit je wat langer te bespreken wat de volgende stap kan zijn met 4 spelers, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

 

Dit spel is geschonken door Kosmos en is vanaf
maart te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 45 minuten

Reacties

Populaire posts