Under Falling Skies

De iets ouderen onder ons die nog de glorietijd van de lunaparken op de kermis hebben meegemaakt zullen in Under Falling Skies ongetwijfeld elementen herkennen uit onder andere Space Invaders (aliens die steden aanvallen) en Phoenix (de eindbaas die met zijn moederschip stilaan naar beneden komt). De jongeren zullen dan weer de link leggen met de recente Independence Day films. Het zal dus wel duidelijk zijn dat de aarde het doelwit vormt van een alien invasie. Jouw opdracht is om de research naar een wonderwapen af te ronden vooraleer de aanvallers je basis hebben verwoest of het moederschip voldoende is afgedaald om haar 'death ray' in te zetten.

Bijzonder aan Under Falling Skies is dat het een echt solobordspel is. Gewoonlijk zijn dit compacte puzzelaars zoals we ze kennen van bvb Smart Games, maar hier heb je een ruim modulair speelbord met dobbelstenen en spelfiguren. Er is ook een campagnemode voorzien met extra bordjes, waardoor de doos een 'gewichtige' indruk maakt. Alhoewel er geen verschillende karakters zijn, kan je het toch enigszins coöperatief spelen door samen te overleggen welke acties je best doet.

Bij de opstelling heb je keuze uit verschillende steden die je kan verdedigen en kan je je basis op een aantal manieren samenstellen. Er is telkens wel een aanbevolen configuratie. Boven de stad komen 4 luchttegels, met een makkelijke en moeilijkere kant. Elke tegel heeft 5 kolommen en 4 niveaus, zodat je begint met 16 niveaus die de vijandelijke schepen moeten overbruggen. Helemaal bovenaan begint het moederschip, met 5 aanvallers in lanceerpositie (1 per kolom).


 Je basis zelf bestaat uit een aantal kamers met specifieke functies die verbonden zijn via één lange gang. Op het einde van die gang bevindt zich een graafmachine die in de loop van het spel verdere kamers (en dus nieuwe mogelijkheden) blootlegt. Elke kamer bevindt zich onder een luchtkolom, en sommige kamers beslaan zelfs meerder vakken. Links op je basis zit het energiespoor. Hier bouw je je energievoorraad op die je nodig hebt om sommige kamers te activeren. Rechts vind je het schadespoor, dat geen commentaar behoeft denk ik. Links op de luchttegels loopt het researchspoor, waarbij elke stap een afwisselende waarde aangeeft. Dat is de kost om op dit punt te geraken. Je doel is dus om hier op tijd het einde te halen. Let op: terwijl de meeste stappen tussen 1 en 6 kosten, is de laatste buiten categorie met zijn kost van 11 of meer...

Een ronde bestaat uit 3 fases, te beginnen met de dobbelfase. Je beschikt over 5 dobbelstenen, 3 grijze en 2 witte. Die mag je samen werpen. Nu kies je een dobbelsteen om in een kamer in je basis te leggen. De waarde van de dobbelsteen bepaalt hierbij de sterkte van je actie. Belangrijk detail: de activering gebeurt pas later, dit is eerder een planning. Wat wel gebeurt is dat vijandelijke schepen in de kolom boven de kamer afdalen, en wel zoveel niveaus als de dobbelsteen aangeeft. Enige uitzondering: beman je een luchtafweerkamer, dan zakken de schepen 1 niveau minder. Maar daar stopt het niet mee, sommige luchtvakjes triggeren namelijk een extra gevolg. De mogelijkheden zijn: uitwijken naar links of rechts of het moederschip 1 niveau laten dalen. Gelukkig kan het ook positief zijn: een schip kan in het vizier komen van de radar. Bereikt een schip de stad, dan doet het 1 schade waarna het terug naar het moederschip vliegt om te herladen.

Zo plaats je alle dobbelstenen, maar ze moeten telkens wel in een andere kolom terechtkomen. Een laatste effect in deze fase: als je een witte dobbelsteen plaatst, dan je moet je de overblijvende stenen herdobbelen. Afhankelijk van je situatie kan dat positief of negatief zijn.


 In de 2e fase komt je basis in actie. Hier heb je 4 types van kamer, waarvan de luchtafweer al is aangehaald. Voor kamers die uit meerdere delen bestaan, moet in elk vak uiteraard een dobbelsteen liggen. De volgorde van activering mag je zelf kiezen. Energie produceren spreekt voor zich; met research vorder je op het researchspoor. Je mag meerdere stappen tegelijk vorderen, dus als je 4 legt mag je stappen van 3 en 1 combineren. Je moet wel elke kamer apart activeren dus 2 kamers van 3 combineren om een stap van 6 te doen mag niet. Dan heb je nog de luchtaanval. Hiermee liquideer je alle schepen die op de radar te zien zijn waarvan de sterkte lager is dan of gelijk aan de dobbelsteen. Een algemene regel is verder dat sommige kamers energie vragen en zelfs de waarde van de dobblesteen corrigeren (plus of min).

Ten slotte kan je ook nog de graafmachine activeren om meer kamers vrij te spelen, weer op basis van een gelegde dobbelsteen.

In de 3e fase slaat de vijand terug. Het moederschip daalt dan 1 niveau. Rechts op de luchttegels staan bovendien bijkomende acties vermeld: een extra aanvalsschip in het spel brengen, achteruit gaan op het researchspoor of de graafmachine een aantal plaatsen terug zetten. Wanneer het moederschip 11 of 12 niveaus is gezakt komt het in schietpositie en is het game over. Als dit nog niet het geval is, worden teruggekeerde schepen opnieuw in lanceerpositie geplaatst volgens specifieke regels. Daarna begint een nieuwe ronde.

Je wint het spel als je het einde van het reasearchspoor haalt, je verliest als je basis teveel schade oploopt of wanneer het moederschip in schietpositie is gekomen.


 Naast het basisspel kan je zoals gezegd variëren met steden en basissamenstelling, en er is ook nog een optie om robotten in te schakelen. Dit zijn blauwe dobbelstenen die je quasi permanent in een kamer mag zetten zonder dat ze tellen voor de plaatsingsregels. Ze verminderen wel elke beurt in waarde. Maar de ultieme uitdaging is natuurlijk de campagne. Hier verdedig je verhaalsgewijs enkele steden na elkaar en krijg je hulp van bepaalde karakters met interessante eigenschappen. Onderweg zijn er nog een paar verrassingen op te tekenen, maar dat laat ik jullie liever zelf ontdekken :-) De moeilijkheid kan je zelf instellen door de tegels op bepaalde manieren te combineren.

Under Falling Skies is een zenuwslopende uitdaging voor de solospeler. Enerzijds wil je hoge waarden voor sterke acties, anderzijds wil je niet dat de aanvallers te snel zakken. Soms blokkeren acties elkaar zodat je moet kiezen, soms heb je net niet de waarde die je nodig hebt. Herdobbelen na een witte dobbelsteen kan een vloek of een zegen zijn, dus ook de plaatsingsvolgorde is belangrijk. En dan moet je ook nog rekening houden met de daling zelf, want je wil vijandige schepen zoveel mogelijk in het vizier van de aanvalsradar krijgen. Kortom, je zal serieus moeten nadenken om de overwinning te halen. Vooral omdat wachten tot de laatste ronde niet altijd opportuun is. De laatste researchstap kost namelijk 11, zodat je met 2 dobbelstenen minstens 5 en 6 moet halen, maar het moederschip is dan gewoonlijk zover gezakt dat dalende aanvallers direct de stad raken... Je kan ook trachten de kamer van 3 vakken te gebruiken zodat je op 3x4 kan mikken, maar die kamer ligt natuurlijk helemaal onderaan en misschien heb je wel geen tijd om tot daar te graven.

Als ik dan toch 1 minpuntje moet aanhalen is het waarschijnlijk dat de witte schepen eerder transparant zijn, waardoor je ze niet altijd even duidelijk ziet liggen en soms vergeet.
Maar laat dat de pret niet drukken. Under Falling Skies is absoluut een aanrader als je jezelf eens wil bezighouden, en zeker als je fan bent van het thema.

Dit spel werd geschonken door Czech Games Edition en is vanaf februari te spelen bij Het Geel
Pionneke.

 


Aantal spelers: 1 (+)
Speelduur: 20 - 40 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar


Reacties

Populaire posts