Aqualin

 


Toen ik de doos de eerste keer openmaakte dacht ik "He, Hive onder water" omwille van de donkere stenen met verschillende dierfiguurtjes erop. Maar het werd al gauw duidelijk dat Aqualin, eveneens voor 2 spelers, een totaal andere richting uitgaat. Ten eerste zijn de stenen vierkant en niet zeshoekig, en wordt er op een bordje gespeeld. Daarnaast is het niet de bedoeling om een bepaald stuk te vangen, maar om zo groot mogelijke scholen van gelijke stukken te vormen. De ene speler doet dit op basis van de zeedieren, de andere speler op basis van kleuren. Hoe groter de school, hoe meer punten dit oplevert. De speler met de hoogste totaalscore wint dit onderwaterduel.

Het spel wordt gespeeld op een bordje van 6x6 dat een koraalrif voorstelt. Er zijn dus ook 36 stenen bestaande uit 6 zeedieren en 6 kleuren, waarbij elke steen een unieke combinatie is. In het begin van het spel worden deze gedekt door elkaar gehusseld, waarna er 6 worden opengelegd in wat ik voor het gemak de markt zal noemen. Daarna komen de spelers om en om aan beurt, te beginnen met de startspeler.


Een speelbeurt bestaat uit 3 stappen. In de eerste stap mag de actieve speler een steen op het bord horizontaal of verticaal verschuiven tot tegen de rand of tot hij een andere steen raakt. In de tweede stap kiest hij een steen uit de markt en plaatst deze op een leeg vakje op het bord. Hier zijn geen beperkingen: de steen moet niet aangelegd worden aan een bestaande steen, en de kleur of het dier moet niet overeenkomen. De laatste stap is simpelweg het aanvullen van de markt (als er nog gedekte stenen zijn tenminste).

Dit herhaalt zich tot de laatste steen geplaatst is en het bord dus vol ligt. Daarna waarderen de spelers de scholen die er gevormd zijn, respectievelijk per dier en per kleur. Een school van twee is 1 punt, een school van zes levert maar liefst 15 punten op. Wie de meeste punten haalt is de winnaar. In geval van ex aequo wint de speler die niet begonnen is.


 De grote troef van Aqualin is de regel dat je eerst 1 steen mag verschuiven. Hier kan je complexe zetten mee opbouwen, op voorwaarde natuurlijk dat je tegenstander het niet door heeft. Uiteraard werkt dit langs twee kanten: de ander kan zomaar een mooi groepje uiteen spelen, dus het is niet altijd slim om direct stenen samen te leggen. Naarmate het bord vol raakt wordt de impact van het verschuiven weliswaar kleiner. Toch kan dit nog van pas komen om de laatste sabotages of toevoegingen te consolideren. Ook het gegeven dat je met een gemeenschappelijke markt werkt heeft zijn invloed omdat je kan inschatten wat de tegenstander zal doen zodat je daar eventueel op kan inspelen. Dat is veel minder het geval wanneer ieder met een aantal gedekte, eigen stenen zou spelen.

Simpele regels, degelijk materiaal en een voortdurende spanning. Dat zijn de ingrediƫnten van Aqualin. Als tussendoortje is dit eerste klas.

Dit spel werd geschonken door Kosmos en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 2
Speelduur: 20 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar


Reacties

Populaire posts