Black Rose Wars

 


Enkele jaren geleden mochten we jullie Nova Aetas voorstellen, een coöperatief missiespel met miniaturen in een 3D setting met bomen en gebouwen, waarbij je zelfs op de daken kon klimmen. Wie het spel toen gespeeld heeft zal het niet licht vergeten, onder andere door de indrukwekkende presentatie en vormgeving. Van dezelfde makers kunnen we nu Black Rose Wars presenteren. Het speelt zich af in dezelfde fantasywereld, en de vormgeving is eveneens top: prachtige miniaturen, fraaie kaarten en tegels, en een functionele inlay. Deze keer is het wel ieder voor zich. Twee tot vier magiërs gaan de strijd aan in een dynamisch kamerstelsel om als eerste genoeg macht te verzamelen om de Black Rose, een eeuwenoud artefact, te veroveren. Hiervoor zullen ze hun spreukenarsenaal beduidend moeten uitbreiden en verstandig inzetten, maar ook de kamers zelf hebben bijzondere eigenschappen, evenals de 3 magische creaturen die opgeroepen kunnen worden. Ga je voor de directe confrontatie of gebruik je liever slinkse wegen om je doel te bereiken? Alle opties staan open in deze machtsstrijd! Leuk detail: ook de Black Rose zelf kan macht vergaren en het spel winnen...

Het speelveld wordt gevormd door 18 zeshoekige kamertegels. Deze zijn in 6 kleuren opgedeeld, 3 per kleur dus. Daarnaast is er nog de Black Rose kamer. De tegels worden willekeurig in een startpatroon gelegd, waarbij de Black Rose kamer steeds centraal moet liggen. De enige andere vereiste is dat de troonzaal naast de Black Rose kamer moet liggen. Aan weerszijden worden nu nog 2 bordjes aangelegd, het ene voor het machtsspoor en de quests en creaturen, het andere voor de events en de tokens van de Black Rose. Ten slotte worden de startcellen van de magiërs toegevoegd.


 Er zijn 6 scholen van magie beschikbaar, ook weer met een eigen kleur. De 4 hoofdthema's van spreuken zijn aanval, bescherming, valstrikken en ondersteuning. Elke school heeft zijn eigen focus en biedt een unieke waaier aan spreuken, 12 verschillende in drievoud dus 36 spreuken per kleur. Bovendien heeft elke spreuk 2 varianten (naargelang de oriëntatie van de kaart), wat de keuze nog vergroot. Daarnaast is er nog een set van 10 verloren spreuken, uiterst krachtige mojo die eenmalig te gebruiken is en enkel via de Black Rose kamer verkregen kan worden. Deze kaarten worden per kleur geschud en als gedekte trekstapels voorzien. O ja, hier moet ook nog vermeld worden dat een spreuk tot een van de 7 natuurelementen (lucht, water etc) behoort, dat is belangrijk voor de quests.

Elke speler kiest een karakterbord en overeenkomstige miniatuur. Daar hoort ook een unieke spreukkaart bij. Verder kiest hij/zij een kleur en neemt de nodige tokens in die kleur. Ten slotte mag iedereen in speelvolgorde een magieschool kiezen. De referentiekaart van die school geeft 2 alternatieven om een startdeck samen te stellen. In combinatie met de unieke spreuk zal dit 7 kaarten bevatten. Als laatste handeling wordt de miniatuur op de startcel geplaatst (en een token op het machtsspoor).

Een ronde bestaat uit 6 fases. De eerste is de Black Rose fase. Daar gebeuren drie dingen in volgorde. Eventueel aanwezige eventkaarten schuiven door; als een kaart van het bord schuift scoort de Black Rose machtpunten volgens de exitwaarde. De speler rechts van de startspeler trekt een nieuwe eventkaart en legt deze op de aangegeven positie in de eventrij. Ook nu scoort de Black Rose punten volgens de entreewaarde, en schuiven er mogelijk kaarten door. Daarna mag iedereen die zonder questkaart zit, er een trekken. Merk op dat de event- en questdecks op bepaalde punten in het spel vervangen worden door sterkere sets. Events beinvloeden het spel met bijkomende effecten, quests leveren punten op wanneer de voorwaarden voldaan zijn.

Fase 2 is de studeerfase. In speelvolgorde trekt elke magiër eerst 2 kaarten van zijn deck. Daarna trekt hij 4 kaarten van eender welke school (mixen mag) en behoudt hij er 2. Hij mag ook 1 kaart afleggen (bvb om zwakke kaarten te dumpen). De handlimiet moet ook gerespecteerd worden.


 Dan is er de preparatiefase. Elke speler kiest 2 tot 4 spreuken en legt ze gedekt op zijn bord. 1 spreuk is de 'quickspell', die altijd mag gespeeld worden, de andere worden in de standaardrij gelegd en mogen enkel in deze volgorde gespeeld worden. Let erop dat elke kaart 2 spreuken bevat, de oriëntatie is dus van belang.

Fase 4 is de hoofdmoot van een ronde: de actiefase. Naast de zonet gelegde spreuken beschikt een speler ook over 2 actiefiches. Deze bieden elk 2 opties: bewegen en een kamer activeren, of schade doen en een kamer activeren. Bewegen en schade is telkens volgens de karakterinfo. Tijdens een beurt mag een speler tot 2 acties doen, te kiezen uit: een actiefiche, de quickspell of de eerstvolgende standaardspreuk. Dit kan in eender welke volgorde en combinatie, je mag enkel geen twee standaardspreuken na elkaar spelen. Valstrikken en beschermingsspreuken moeten op deze manier eerst geactiveerd worden vooraleer ze op het gepaste moment ingezet kunnen worden. Zo ga je beurtelings verder tot iedereen geen verdere acties meer kan doen (tussentijds passen mag niet).


 Wanneer je de kamer activeert waarin je je bevindt, gebruik je de eigenschap van die kamer. Hier heb je ook weer een scala aan opties: een kaart trekken, schade doen, een creatuur oproepen etc. In de Black Rose kamer kan je zo 4 spreuken afleggen om aan een vergeten spreuk te komen. Deze eigenschappen kunnen maar 1 maal per ronde gebruikt worden. Verder zal door de schok van de magie de kamer instabiel worden. Hiervoor leg je een schadeblokje van je kleur in de kamer. Wanneer de kamer volledig instabiel is (alle vakjes gevuld), stort ze in en verliest ze haar eigenschap, maar daarover later meer.

Schade bij magiërs en creaturen wordt eveneens gemarkeerd in schadeblokjes in de kleur van de dader. Bij maximale schade verdwijnt een creatuur, maar een magiër regenereert gewoon terug in zijn startcel. Diegene die de genadestoot uitdeelde krijgt een trofee, maar daarnaast krijgt iedereen die mee schade veroorzaakte machtspunten volgens aandeel.

De vijfde fase is de evocatiefase. Wanneer je tijdens de actiefase een creatuur hebt opgeroepen, wordt de corresponderende kaart in je tableau geplaatst en een token in de bewuste kamer. In deze fase mag je dan je creaturen activeren. Standaard is dit bewegen en schade doen, maar ze hebben elk ook een bijzondere eigenschap die je kan gebruiken.

De laatste fase is de opkuisfase. Het belangrijkste effect hier is dat volledig instabiele kamers instorten. De speler die de meeste instabiliteit heeft veroorzaakt, krijgt de kamerfiche (machtspunten). Let op: bij ex aequo gaan die naar de Black Rose!

Zo gaat de strijd verder tot iemand op het einde van een ronde 30 machtspunten bereikt heeft. Er worden dan nog bonuspunten uitgedeeld voor quests, kamerfiches, trofeeën en de startfiche. De speler met het hoogste puntentotaal verovert de Black Rose.


 Black Rose Wars is een combinatie van een deckbuilder en een fantasy-actiespel. Het deckbuilder aspect is eerder beperkt vanwege de gedekte kaarten en het feit dat er geen variabele kosten zijn. Het is dus niet altijd evident om doelgericht een deck op te bouwen. De focus van een magieschool helpt wel, maar je moet je tactiek altijd een beetje bijsturen naargelang de kaarten die je trekt. Qua spreuken en eigenschappen zit het echt wel goed. Er is voldoende variatie om verschillende speelstijlen uit te testen, wat de herspeelbaarheid zeker ten goede komt. Aan interactie is er absoluut geen gebrek, vooral omdat je punten scoort door magiërs te verslaan. Verder nog een dikke pluim voor de presentatie en het artwork. Het enige minpuntje dat ik hier kan aanbrengen is dat de markers om de creatuurtokens te signeren echt wel minuscuul zijn. Hier gaan sommige mensen problemen mee hebben. Maar het spelplezier primeert uiteraard en dat is dik in orde. Laat je dus niet intimideren door de ietwat volumineuze handleiding, het spel zelf is niet al te complex en verloopt vlot. Als je een spannend actiespel met veel interactie zoekt dan is Black Rose Wars een echte aanrader.


Dit spel werd geschonken door Ares en is vanaf februari te spelen bij Het Geel Pionneke.




Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 90 min
Leeftijd: vanaf 13 jaar


Reacties

Populaire posts