Simurgh

Om maar meteen alle twijfel weg te nemen: Simurgh heeft niets te maken met SimCity of andere Sim-varianten. Simurgh is gewoon de naam van het drakenras dat je zal bijstaan met zijn bijzondere gaven.


Het spel komt in de klassieke vierkante doos en is goed gevuld. Wie het spel wil prepareren zal daar voldoende tijd voor moeten voorzien want er zijn maar liefst zo'n 250 onderdelen uit het karton te drukken. Gelukkig zijn er voldoende zakjes bijgevoegd om alles naar wens te sorteren. Opvallend is dat er geen kaarten gebruikt worden, alles wordt via kartonnen tegels gepresenteerd. De actietegels zijn van een behoorlijk formaat en zeer duidelijk, enkel de soort-indicatie is wat kleiner en kan in het begin wat voor verwarring zorgen. Wat echt wel te klein is, is de nummering op de kaarten zodat het lastig kan zijn om de details op te zoeken in de appendix van de handleiding. De symboliek is in de meeste gevallen echter wel vrij voor de hand liggend, dus dit zou in de praktijk weinig problemen mogen opleveren.

Daarnaast zijn er nog een aantal houten grondstofblokjes in verschillende vormen, en de speelfiguren zijn gestileerde, platte figuren in plastic die in een voetje dienen geplaatst te worden. Een groot speelbord met ruime vakken vervolledigt de uitrusting. Al bij al is de vormgeving van Simurgh best wel geslaagd, met zijn mooie pasteltinten en kleurrijke symboliek.


De handleiding is gedrukt op glossy papier en leest makkelijk weg, met voldoende voorbeelden om de regels te illustreren. Na een eerste keer lezen is het al meteen duidelijk hoe het spel in elkaar zit, je krijgt nergens het gevoel dat er dingen ontbreken of dat er contradicties zijn.


Simurgh is in wezen een worker placement spel. Er zijn twee typen workers aanwezig: speermannen en drakenrijders, en iedere speler begint met één van elk. Het verschil zit hem erin dat sommige acties enkel door drakenrijders uitgevoerd kunnen worden. Dat maakt dat drakenrijders dus duurder zullen zijn in aanschaf, en dat er ook minder van beschikbaar zijn.

Beurtelings (ver)plaatsen de spelers hun figuren en voeren daarbij telkens de actie uit van de nieuwe locatie. Deze acties zijn opgedeeld in een aantal categorieën: grondstoffen verwerven (er zijn 6 soorten), grondstoffen omvormen tot andere grondstoffen, een extra worker aanwerven, grondstoffen omzetten in punten. Daarnaast zijn er nog een aantal bijzondere acties: objectieven vastleggen (voor de eindscore), nieuwe acties op hand nemen, en een draak trainen. Het bijeen puzzelen van de beste actievolgorde wordt verder nog bemoeilijkt doordat niet alle acties even toegankelijk zijn. Naast de drakenrijder-specifieke acties zijn er namelijk ook die slechts door één figuur tegelijk bezet kunnen worden. Alvast een stevige optie om mekaar te dwarsbomen.

Buiten de vaste acties voorziet het bord ook ruimte voor variabele actietegels (met meerdere individuele acties), die de spelers zelf in het spel kunnen brengen. Daarvan krijgen ze er ieder trouwens al 3 in het begin van het spel. Interessant is dat wanneer alle plaatsen bezet zijn, de speler een bestaande tegel kan liquideren; dus weer een sabotagemogelijkheid. Een variabele actietegel verdwijnt ook als hij niet meer bezet is, of als er 4 figuren tegelijk op staan.


Naast de basisactie mag een speler in zijn beurt ook nog tot drie vrije acties doen: een nieuwe actietegel leggen, een drakenrijder laten exploreren (extra rendement op zijn huidige actie) of een eigenschap van zijn draak gebruiken. Dit zorgt ervoor dat er heel wat moeilijke knopen zullen moeten doorgehakt worden bij het bepalen van de juiste zet.


Het spel eindigt wanneer een bepaald aantal eindobjectief tegels zijn vastgelegd, of een aantal actietegels zijn afgelegd. De lengte van het spel kan aangepast worden door deze aantallen te variëren, zo kan men de speelduur enigszins aanpassen aan de beschikbare tijd. Daarnaast voorziet Simurgh ook in twee spelvarianten: de beginnersversie en de standaardversie. Deze verschillen voornamelijk in startcondities en grondstoflimiet. De eindscore wordt bepaald door de punten die reeds door acties zijn opgeleverd, en de behaalde objectieven volgens de vastgelegde tegels. Ook overgebleven grondstoffen leveren nog punten op, wat eventueel de doorslag kan geven.


Samenvattend kunnen we stellen dat Simurgh een mooi uitziend spel is, vlot aan te leren en de aandacht waardig van elke worker placement liefhebber.

Dit spel werd geschonken door NSKN en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 90 minuten

Reacties

Populaire posts