Riftforce
Van de nieuwe spellen die we van White Goblin Games mochten ontvangen, stond deze Riftforce het hoogste op lijst om uit te proberen. Slechts enkele uurtjes nadat het spel ons bereikte, lag het al op tafel om het uit te testen.
Om te beginnen ziet het spelmateriaal er zeer mooi uit. De grafische vormgeving werd verzorgd door Miguel Coimbra, die onder andere Fuji Koro van de Game Brewer en vele Days of Wonder spellen onder handen heeft genomen, om er maar enkele te noemen. De speldoos is echter niet volledig gevuld, en het had in principe in een kleinere doos gepast. Maar we klagen niet want het artwork op de doos oogt erg stijlvol.
Riftforce is een snel spel waarbij 2 spelers het tegen mekaar gaan opnemen, en proberen om ter eerste 12 punten te scoren. Elke speler zal een team samenstellen bestaande uit 4 gildes. Normaal kan je om beurt een gilde kiezen, maar wij verkozen om de 9 gildes te schudden en elke speler er 4 te geven. Een gilde bestaat uit 1 'summoner' en de daarbij horende stapel van 'elementals'. De elementals bestaan elk uit 9 kaarten, dus in totaal ontvang je 4 summoners en 36 elementals. Die elementals schud je goed door mekaar en die vormen je trekstapel. De 4 summoners komen voor elke speler open op tafel te liggen en vormen een soort van overzicht per speler.
De 9 elemental kaarten die bij 1 summoner behoren, bestaan uit 4 kaarten met het getal 5, 3 kaarten met het getal 6 en 2 kaarten met het getal 7. Hoe hoger het getal op deze kaart, des te sterker deze is. De summoner zelf bevat een korte beschrijving wat zijn elementals kunnen doen.
De 5 locatie kaarten worden op een rij tussen de 2 spelers gelegd, om het speelveld in 2 te delen. Elke speler trekt nu exact 7 kaarten van de trekstapel en neemt deze op hand. De startspeler heeft nu keuze uit 3 mogelijk acties :
1. Speel kaarten : je mag tot 3 kaarten vanaf je hand afleggen op 1 of meerdere locaties. Die 3 kaarten moeten wel allemaal van dezelfde gilde zijn, of moeten alle 3 dezelfde waarde hebben. Je plaatst de kaarten ofwel allemaal op 1 locatie, of je legt ze op 3 verschillende aan mekaar grenzende locaties.
2. Activeer kaarten : leg 1 van je handkaarten zichtbaar aan de kant. Je kan met deze kaart tot 3 kaarten activeren die hetzelfde symbool hebben, of dezelfde waarde hebben. Door de kaarten te activeren begin je als het ware het gevecht. De summoner van de geactiveerde kaart zal perfect beschrijven hoe de aanval zal verlopen. Het doel is om schade aan je tegenstander aan te brengen. Die worden zichtbaar gemaakt door schade fiches van waarde 1 of 3. Zodra een elemental van je tegenstander evenveel of meer schade heeft dan dat deze sterk is, is deze verslaan en gaat de kaart naar de aflegstapel. De speler die de kaart verslagen heeft, krijgt een punt op het puntenspoor.
3. Controleer en vul aan : je ontvangt met deze actie een punt voor elke locatie waar jij een elemental hebt liggen, maar de tegenstander niet. Daarna kan je je hand aanvullen tot 7 kaarten vanaf je trekstapel.
Het spel zelf is heel eenvoudig aan te leren. 5 minuutjes uitleg en een half uurtje later heb je al een eerste spelletje erop zitten. Meestal kies je uit de actie 'speel kaarten' of 'activeer kaarten', maar toch is het juiste moment kiezen om de 'controleer en vul aan' actie uit te voeren erg cruciaal. Wil je nog een kaart spelen voor je er nieuwe neemt, of voer je die actie nu al uit omdat je nu meerdere locaties controleert ? Normaal zou je denken dat het hoofddoel van het spel is om gevechten aan te gaan en kaarten te verslaan om punten te scoren. Raar genoeg is de juiste timing om de actie 'Controleer en vul aan' zo belangrijk dat hier de meeste punten mee te verdienen zijn.
Natuurlijk moeten de kaarten die je trekt ook een beetje meezitten. Iedereen wil graag in 1 beurt 3 kaarten tegelijk neerleggen, maar wat als je de volgende beurt geen van die kaarten kan activeren ?
De mogelijke acties zijn eenvoudig, maar de keuzes die je hebt zijn talrijk. Naarmate je dit spel meer en meer gaat spelen, ga je van start met de summoners die jou het beste liggen, en probeer je combinaties te spelen die de tegenstander het meeste pijn gaat doen. Aanrader !
Dit spel is geschonken door White Goblin Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Riftforce is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 20 - 30 minuten
Reacties
Een reactie posten