Excavation Earth

Mighty Boards is een uitgeverij waar we als spellenclub nog niet mee in aanraking kwamen. We waren dan ook erg benieuwd naar Excavation Earth dat ons ter beschikking werd gesteld door Intrafin.

Jij zult in dit spel een groep buitenaardse wezens leiden, die onze Aarde komen verkennen. De Aarde heeft op dit moment geen mensen meer rondlopen doordat er enkele jaren geleden een soort van apocalyps was. De aliens vinden het hier blijkbaar wel leuk en zien potentieel in onze wereldbol. Ze beginnen de Aarde te verkennen en gaan op zoek naar waardevolle artefacten die de mensen hebben achter gelaten. Jij speelt met één van de beschikbare rassen om over deze levenloze planeet artefacten te gaan opgraven. Deze artefacten ga je verkopen aan geïnteresseerde verkopers, en met de stalen van die artefacten ga je een eigen galerij bouwen in je ruimteschip. Je hebt zelfs de mogelijkheid om artefacten op de zwarte markt te kopen of te verkopen.

Je gaat leden van je bemanning als handelaars toekennen aan de verschillende markten, waar je ook de mogelijkheid hebt om die markt te beïnvloeden. Na het verhandelen van artefacten op een markt, worden deze handelaars beïnvloeders op het moederschip. Die kunnen dan weer op hun beurt extra geld opleveren op het einde van de 3 rondes.

In vele spellen bouw je traag iets op of investeer je zaken om tegen het einde als het ware met een big bang de grote punten binnen te halen. Dat is met deze Excavation Earth ietsjes anders. Het voelt aan of je verschillende maar kleinere zaken aan het opbouwen bent, om regelmatig de voordelen (geld) daarvan te ontvangen. Je kan het beschouwen als een soort van micro-engine building. Heb je van die ene markt net geld ontvangen, ben je al bezig met de volgende markt(en).


Je gaat die markten in 2 of 3 acties voorbereiden. Hou daarbij rekening dat je per beurt 2 acties mag uitvoeren. De beurten gaan net zo lang door totdat elke speler gepast heeft. Bij het voorbereiden van de markten plaats je handelaars op die markt en je gaat deze beïnvloeden met extra kopers voor het artefact dat jij gaat verkopen. De kopers hebben dezelfde kleur als de kleur van het artefact. Witte kopers kan je beschouwen als jokers : zij kopen alles. Zo zal de waarde van de artefacten stijgen bij de verkoop : hoe minder kopers er op de algemene markt staan, des te meer deze gaan betalen voor jou goederen. Kies je voor de actie 'command', dan kan je ook handelaars in de markt zetten, maar mag je de markt niet beïnvloeden. 

Niet alleen het verkopen van artefacten op de markt is belangrijk om geld te verdienen. Heb je na elke ronde de meerderheid van handelaars in het moederschip staan in 1 van de 3 verschillende vakken, krijg je daar goed voor betaald. En in de volgende rondes loopt dat bedrag nog op.

Hoe kom je eigenlijk aan die artefacten ? Elke speler heeft 3 figuurtjes op het spelbord staan. Die kunnen bewegen over de verbindingen aan de hand van kaarten. Iedereen heeft een set van bewegingskaarten, waarmee je 2, 3 of 4 stappen kan bewegen. De beweging kan je spreiden over de verschillende figuurtjes. Naast de bewegingskaarten heeft iedereen ook nog gekleurde kaarten met een symbool op hand. Die kan je op 3 manieren gebruiken : voor de kleur, voor het symbool of om 3 stappen te bewegen.

Sta je met je figuur op een opgraaf plaats waar een artefact ligt, zal je een kaart van dezelfde kleur als de artefact moeten spelen om deze op te graven. Heb je dan nog een figuur in een aangrenzende artefact plaats staan van dezelfde kleur, mag je er 2 tegelijk opgraven. Die artefacten komen dan op je persoonlijk spelbord te liggen. Deze artefacten mogen enkel op de witte vakken liggen. De artefacten die je koopt op de zwarte markt, komen op de zwarte vakken.


Op deze manier herhaal je gedurende het spel enkele keren de cyclus : opgraven, markt klaarmaken, verkopen. Dit lijkt misschien saai uit de beschrijving, maar het feit dat telkens de waarde van de artefacten beïnvloed worden door de andere spelers, en je telkens random kaarten op hand krijgt, maakt die een pak boeiender. Vanaf ronde 2 worden er ook nog commando kaarten aan het moederschip toegevoegd. Die kan je uitvoeren als je één van je handelaren daar weg neemt. Misschien verlies je zo dan wel de meerderheid bij het einde van een ronde, maar een commando kan je andere voordelen opleveren.



Even alle acties op een rijtje, waarvan je er 2 in je beurt mag uitvoeren :
* bewegen, en dit kan je met eender welke handkaart doen.
* opgraven, doe je met dezelfde kleur kaart als het artefact
* markt beïnvloeden, met een kaart met hetzelfde symbool als de markt
* verkopen, met eender welke kaart
* een command uitvoeren, met een kaart met hetzelfde symbool als de markt
* aan of verkopen op de zwarte markt, met een kaart met hetzelfde symbool als de zwarte markt
* een survey uitvoeren : dit doe je met een kaart van een bepaalde kleur. Er ligt in het begin van een ronde 3 kaarten open, die aangeven welke artefacten er zullen bijkomen in de volgende ronde. Via de survey kan je deze wijzigen, maar ook de startspeler opeisen voor de volgende beurt.
* passen : dit kan je enkel doen als je 2 of minder handkaarten hebt. Pas je met 2 handkaarten, mag je die de volgende beurt als extra op hand nemen.

Nog voor je van start gaat met Excavation Earth, heb je de mogelijkheid om een karakter te kiezen. Elk karakter heeft een bepaalde eigenschap die jij tijdens het spel kan gebruiken. Wij vonden het leuk om gewoon een karakter te trekken, en nadien te lezen welke speciale eigenschap we konden gebruiken.


We moeten toegeven dat dit spel niet eenvoudig is. De leercurve is iets of wat steiler dan andere spellen die we gewoon zijn. Het spelersoverzicht met welke soort kaart je voor welke actie moet betalen is dan ook meer dan welkom. Maar tijdens het spelen zal je jezelf vermaken met het uitzoeken hoe je welke goederen aan een zo hoog mogelijk prijs kan verkopen. Misschien dat het thema enkelen van jullie je niet ligt, maar laat dat zeker geen reden zijn om dit spel aan je voorbij te laten gaan.

Wat betreft het spelmateriaal kunnen we alleen maar positief zijn. Verschillende gekleurde en gevormde meeples zorgen voor een leuk visueel effect. Alle spelborden voor zeer solide aan. De vele icoontjes worden tijdens het spelen duidelijk. Zegt een wedstrijdje ruilhandel door aliens op onze eigen planeet je wel iets, dan kan ik ten zeerste dit spel aanraden ! O ja, de spelregels bevatten ook een solo-variant, maar die heb ik nog niet kunnen uitproberen.

Dit spel is geschonken door Intrafin / Mighty Boards en is van juli te spelen bij Het Geel Pionneke.

   Aantal spelers : 1-4
   Leeftijd : vanaf 14 jaar
    Speelduur : 30 - 120 minuten


 

Reacties

Populaire posts