Kitara
Kitara kan je het best omschrijven als een licht strategisch spel waarbij het controleren van gebieden centraal staat, doch met enkele leuke extraatjes. Je zult punten scoren door je tegenstander te verslaan en gebieden over te nemen, door tempels in de jungle te bezetten en door kaarten te bezitten die punten opleveren.
Er zijn 2 spelborden aanwezig, een kleintje voor 2 personen en een groter bord voor 3 tot 4 spelers. Tijdens een speelbeurt trek je eerst een bepaald aantal kaarten uit de kaarten die open liggen voor alle spelers. Hoeveel kaarten je mag nemen, is afhankelijk van hoeveel kaartsymbolen er op je kaarten staan die reeds voor je liggen. Je startkaart heeft 2 kaarten afgebeeld, dus bij de aanvang kan je altijd 2 kaarten nemen. Deze kaarten bevatten een mix van verschillende soorten voordelen: extra kaarten trekken de volgende ronde, extra mannetjes plaatsen op het spelbord, bewegingspunten en tot slot nog kaarten die puur punten opleveren.
Nu je in je beurt kaarten hebt genomen, mag je de mannetjes die op deze kaarten staan op het speelbord plaatsen. De figuurtjes bestaan uit krijgers, dieren en helden. De krijgers komen het vaakst voor zorgen enkel maar dat je op een bepaald gebied de meerderheid hebt, of om gebieden je toe te eigenen.
De dieren echter, leveren je 2 punten op als ze in een tempel staan op het einde van de ronde. Tot slot zijn er nog de helden die je tussen de 2 en de 5 punten kunnen opleveren, als je een tegenstander met je held van een gebied kan verjagen. De speler mag in dat geval een jeton uit een zak trekken, en van alle gewonnen jetons in 1 ronde, mag die speler kiezen welke jeton hij gaat bijhouden. Uiteraard zal dit de jeton met de hoogste waarde zijn, de anderen gaan terug de zak in.
Nadat je figuren bij op het spelbord gezet zijn, en dit zal op een plaats moeten zijn waar je reeds aanwezig bent, mag je de manschappen gaan bewegen, afhankelijk hoeveel beweegsymbolen je op je kaarten hebt staan. Je mag zoveel figuren als je wil bewegen naar een aangrenzend vakje. Het beste is dat je telkens 1 of meerdere figuurtjes achterlaat op die gebieden, zodat je op het einde van de ronde daar de eigenaar van bent. Kom je met bijvoorbeeld 4 figuurtjes op een vijandig gebied terecht, waar er maar 3 figuurtjes staan, dan worden deze verjaagd naar het dichtstbijzijnd vakje in hun bezit.
Ben je klaar met bewegen, scoor je ook nog punten die staan afgebeeld op je kaarten.
Samengevat probeer je op het einde van de ronde zoveel mogelijk dieren op de tempels in de jungle te plaatsen, probeer je met je helden zoveel mogelijk vijanden te verdrijven, en probeer je zo veel mogelijk savanne velden te bezetten. Die bezette velden zijn van belang omdat op het einde van een ronde je de manschappen moet eten geven. Per savanne veld dat in jou bezit is, mag je 1 kaart houden. Het is dus goed mogelijk dat je met 6 kaarten aan een ronde start, maar dat je op het einde er maar 3 gaat overhouden omdat je troepen maar 3 savanne velden bezetten. Hoe meer kaarten je kan overhouden, des te meer acties (kaarten trekken, bewegen & punten scoren) je kan uitvoeren de volgende ronde. Pittig detail : als je 1 of meerdere kaarten moet wegdoen, en daar staan warriors, helden of dieren op afgebeeld, moet je die ook van het speelbord halen. Het spel gaat zo beurtelings verder totdat er een kaart met het getal 5 open komt te liggen. Nu zal de finale ronde gestart worden.
Kitara is een heel luchtig en snel uit te leggen spel, maar er komt toch meer strategie bij kijken dan het op eerste zicht lijkt. Een eerste spelletje - dat niet erg lang zal duren - is eerder geschikt om te weten te komen welke strategieën er mogelijk zijn. Pas vanaf alle volgende spelletjes kan je die dan ook toepassen. Een kleine misstap in het begin kan je fataal zijn hebben we gemerkt. Tijdens het spel zelf heb je de indruk dat je heer en meester bent tijdens je eigen beurt. De tegenspeler heeft namelijk misschien manschappen moeten weghalen op het einde van zijn ronde, en jij mag er hopelijk een boel bijplaatsen. Na je tocht over het speelbord, lijkt de tegenstander bijna van de kaart geveegd, maar dan keert plots alles om. Er is een grote kans dat jij nu manschappen moet weghalen, en de tegenstander gaat mannetjes bij op het speelbord zetten. Het lijkt nu of jij het onderspit moet delven. Gelukkig wisselt dit gevoel terug de volgende beurt.
Tot slot kunnen we nog melden dat het artwork er meer dan netjes uitziet, en het spelmateriaal van degelijke kwaliteit is. De handleiding is erg duidelijk en binnen de kortste keren ben je aan het spelen. Hoe het spel met meer dan 2 spelers speelt, daar kunnen we voorlopig nog geen mening over geven, maar we veronderstellen dat dit heel anders zal gaan dan met 2 spelers. Dit is echt een spel voor spelers die graag strategische en area control spellen spelen, maar niet graag zware handleidingen lezen.
Kitara is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 40 minuten
Reacties
Een reactie posten