Toverketel
Haal je beste tovenaarskunsten boven, blink de ketels op en maak je klaar voor de toverdrankles ! In Toverketel brouwen de spelers een toverdrank in een magische ketel. Alle spelers verzamelen op de betoverde toverberg rond de magische toverketel staan. Op mysterieuze wijze toont deze welke ingrediënten tevoorschijn getoverd moeten worden om de toverdrank te brouwen. Maar let op: als je eenmaal in de ketel roert, veranderen de ingrediënten als bij toverslag van kleur. Goed opletten in de les is dus de sleutel tot succes !
De (kartonnen) toverketeldoos zelf moet even door een volwassene gemonteerd worden (eenmalig en snel op te bouwen door de duidelijke instructies in de handleiding), en dan kan het spel beginnen. Plaats de opgebouwde toverketel in het midden op de tafel en draai aan de draaischijf zodat een toverdrank van één kleur volledig in de toverlepel te zien is. De op kleur gesorteerde toverdrankaartjes vormen de gemeenschappelijke voorraad.
Elke speler kiest een tovenaar en bijhorend token. Plaats de startspeler naast de pijl, de andere tokens op de volgende vrije plaatsen (zuilen). Schud de 20 ingrediëntenkaarten door elkaar en leg ze, gedekt, in een 4x5 rooster. Tot slot neemt iedereen drie tovermunten en legt deze met de tovermunt naar omlaag voor zich. Nu is iedereen klaar voor de toverdrankles !
De startspeler kijkt in de toverketel naar het ingrediënt (en de kleur ervan) dat bij zijn zuil hoort, en probeert dit ‘tevoorschijn te toveren’ uit ingrediëntenveld door een kaartje om te draaien.
Klopt het symbool maar heeft het kaartje een andere kleur ? Geen erg, je tovenaar mag twee lege zuilen vooruit (reeds bezette zuilen worden overgeslagen). Heeft het kaartje de juiste kleur maar een ander symbool ? Dan spring je één zuil verder.
Slaag je erin het exacte ingrediënt (juiste symbool en kleur) terug te vinden ? Dan word je beloond met 3 stappen vooruit en een tovermunt ! (‘Activeer’ deze een gedekte tovermunt om te draaien).
Minder succes en klopt geen van beide eigenschappen ? Dan blijft je tovenaar ter plaatse trappelen, al krijg je wel een tip voor een volgende beurt: je mag immers één ingrediëntenkaartje naar keuze (in het geheim !) bekijken en weer terugleggen. Onthoud dus goed welk ingrediënt je ontdekt hebt…
Het magische element van de toverketel komt tot uiting wanneer een tovenaar de toverlepel bereikt (een bijna volledig rondje rond het spelbord). De toverdrank is klaar, en de speler wordt beloond met een toverdrankkaartje (van de kleur van de toverdrank zichtbaar in de toverlepel), en met de eer om in de magische ketel te roeren. Draai aan de ‘wervelwindtoken’ in het midden van de ketel tot de toverlepel een andere kleur toverdrank bevat. Een nieuwe drank, een nieuwe opdracht ! En kijk, ieders ingrediënt is eveneens van kleur veranderd !
Ook wanneer een speler zijn derde tovermunt activeert, wordt dit beloond met een toverdrank (in een kleur naar keuze). Het spel eindigt als een speler erin slaagt een juiste serie van drie toverdranken te brouwen: ofwel drie drankjes van dezelfde kleur, of drie verschillende kleuren.
Toverdrank is een klassiek memospel in een eigentijds jasje gestopt, voorzien van prachtig artwork. De draaiende ketel zal ongetwijfeld in de smaak vallen bij het doelpubliek, en als er volwassen meespelen, wat met dit leuke spel geen straf is, worden de uitgagingen gelijk geschakeld doordat zij vijf dranken moeten scoren voor de overwinning !
Dit spel werd geschonken door HABA en kan vanaf december gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Dit spel is te koop bij het spelmagazijn met 10% korting voor de leden.
Aantal spelers: 2 - 4
Leeftijd: vanaf 5 jaar
Speelduur: 20 minuten
Reacties
Een reactie posten