Red Outpost

Tijdens de koude oorlog heeft de Sovjet Unie een ruimteschip naar een planeet gestuurd om deze te koloniseren. De Red Morning Star is neergestort op een planeet hier ver vandaan, dat je nu als 'thuis' mag beschouwen. Alle mannen en vrouwen hebben hard gewerkt aan deze nieuwe thuis, en nu is het jou beurt om teugels in handen te nemen en je volk te leiden.

Je kan Red Outpost wel beschouwen als een coöperatief spel, toch is het een worker placement spel waar het ieder voor zich is. De spelers bewegen gedurende het spel de 6 verschillende karakters gezamenlijk over het spelbord. Jij stuurt de werkers aan om goederen te produceren, de moraal op te krikken, kristallen te winnen of om de regering te steunen. De speler met de meeste punten na 2 spelbeurten is de winnaar. 

Bij de setup worden de blokjes die de steenkool, wol, vis en graan voorstellen naast het bord geplaatst, zodat iedereen er aan kan. Elke speler krijgt een aantal schijfjes, afhankelijk van het aantal spelers, en 1 kristal. Eén van je schijfjes komt op het productiewiel, en ander op het scorespoor. De stapel met viskaarten en stapel met ruimteschip kaarten worden geschud en gedekt op de daarvoor voorziene plaats gelegd. Bepaalde locaties van de 12 beschikbare op het bord krijgen een rond symbool dat aangeeft of deze locatie open of gesloten is. Bepaalde locaties mogen in de ochtend niet gebruikt worden, en anderen mogen dan weer s'avonds niet gebruikt worden. Een rondemarkeerder zal de fase aanduiden waarin de spelers zich bevinden. Een ronde bestaat dus uit een ochtend, voormiddag, lunchen, namiddag, avond. Alle 6 de werkers starten in de barakken.

Het spel bestaat dus uit 2 rondes, en elke ronde is onderverdeeld in 5 fases.
De eerste fase is de ochtend. De startspeler kiest een karakter, legt op het vak van dat karakter zijn schijfje, en beweegt deze werker naar 1 van de beschikbare locaties. s' Morgens zijn 3 locaties niet toegankelijk. Op de nieuwe locatie wordt het mannetje plat gelegd, zo kan je zien dat deze reeds bewogen is. De speler mag vervolgens de actie van de locatie uitvoeren. Het zou dan best kunnen dat de gemoedstoestand van die werker beïnvloed gaat worden, en dan pas je de markeerder langsheen het vakje van dit karakter aan. Deze kan gaan van +4 tot -2. De volgende speler mag nu een werker verzetten, maar hij mag niet de platliggende werkers kiezen.
De ochtendfase gaat verder tot elke speler 1 werker bewogen heeft. De werkers die niet bewogen zijn, blijven langer in hun bed liggen waardoor hun moraal met 1 puntje stijgt. De startspeler (een klein raketje) schuift nu door naar de speler links en de volgende fase kan starten.

De 2e fase is de voormiddag. Alle werkers gaan terug rechtop staan. Alle gesloten locaties zijn nu geopend. De startspeler mag nu terug een werker kiezen om te bewegen en de actie uit te voeren van de nieuwe locatie. In deze fase zullen echter alle 6 de werkers moeten bewogen worden. Na deze fase schuift de startspeler weer door.

De 3e fase in de lunchtijd. Nu is de veldkeuken open, en dit is de enige plaats waar je werkers kunt naartoe bewegen. Elke speler beweegt 1 werker naar de keuken, met als effect dat de gemoedstoestand van die werkers 1 puntje stijgt. De startspeler schuift weer door.

De 4e fase gaat nu van start : de namiddag, en dat wil zeggen terug aan het werk. Deze fase is identiek aan de voormiddag. Na deze fase liggen er ondertussen al 4 invloedstokens van elke speler op de verschillende karakters waarmee ze bewogen hebben.

De laatste fase is de avond. Deze fase is identiek aan de ochtendfase : de spelers bewegen elk maar 1 karakter. Daarbij worden ook nog bepaalde locaties gesloten, en gaat er 1 nieuwe locatie open : de barakken. Op het einde van de avond fase worden de punten bepaald voor de invloedstokens op de vakjes van de verschillende karakters. Daarna gaan alle werkers terug rechtop staan in de barakken, en gaan de locaties terug dicht of terug open om naar de ochtend fase van ronde 2 te gaan. Op het einde van de 2e ronde en laatste ronde is er nog een eindtelling.

Nu even over het spelmechanisme: bij bepaalde elementen werken jullie samen. Als er een speler een werker steenkool laat delven, komt deze steenkool in een gemeenschappelijk magazijn terecht. Alles wat hierin ligt, is eigendom van elke speler.

Telkens je een bepaald aantal grondstoffen hebt geproduceerd, gaat je schijfje evenveel vakjes verder op het productiewiel. Maak je schijfje daar een volledige rondje, krijg je 2 punten. Indien je een 3e grondstof van een bepaalde soort produceert, mag je die soort uit het magazijn halen en terug in de voorraad leggen. 1 blokje komt echter op een export spoor terecht, en daar kan je 1, 2 of 3 punten voor krijgen.

Je zit hier dus met een dilemma : produceer ik flink wat goederen om op het productiewiel voortgang te maken en punten te scoren, maar geef ik dan de volgende speler(s) de mogelijkheid om een setje van 3 grondstoffen te maken, waardoor deze ook punten kunnen scoren ?


Het gezamenlijk gebruiken van de werkers heeft ook een grote invloed op de complexiteit. Jou zet is niet alleen om jezelf een voordeel te geven, maar ook een poging om andere spelers te blokkeren in een volgende beurt. Op het eerste zicht leek dit een vlot familiespel, maar tijdens een eerste keer spelen werd het al snel duidelijk dat dit een zeer tactisch spel is waar je bij elke zet goed moet nadenken. Er is maar een beperkte factor geluk gemoeid, zeker als je kaarten gaat trekken bij de raket of de visser.
Over het artwork niets dan lof. Het spelbord ziet er erg mooi uit, net als het spelmateriaal.  

Пусть игра начнется !!

Dit spel is geschonken door Lifestyle Boardgames en is vanaf januari te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 30 - 60 minuten






Reacties

Populaire posts