Roundforest
Het eerste wat mij opviel aan dit spel toen ik de doos uitpakte was dat de handleiding maar liefst 6 talen voorziet, maar geen Engels. En dat voor een spel met een Engelse titel! Gelukkig is er nog Duits en Frans waarmee we ons aardig uit de slag kunnen trekken. Wie de voorkeur geeft aan Nederlands of Engels zal zich dus even tot internet moeten wenden.
In Roundforest ben je op zoek naar een fabuleuze smaragdring die in het bezit is van een eeuwenoude bosgeest. Natuurlijk krijg je die niet zomaar, hij wil daar drie gouden appelen voor in de plaats. En die appelen bekom je dan weer door het bos af te struinen en lastige opdrachten te vervullen voor de kleurrijke karakters die je zal ontmoeten. Of je kan gevonden voorwerpen verhandelen en de bekomen munten omzetten naar appelen middels de 4 magische bronnen. Daarenboven wordt je zoektocht nog bemoeilijkt door de steeds veranderende bospaadjes. Efficiëntie en planning zijn dus broodnodig wil je als eerste de ring in handen krijgen en het spel winnen.
Het bos wordt opgebouwd met achthoekige tegels die in een orthogonaal patroon komen te liggen, naargelang het aantal spelers. Er zijn ook 4 brontegels die welbepaalde posities innemen. Aan de buitenrand legt elke speler zijn rugzaktegel, die tevens het startpunt vormt van zijn spelfiguur. De rugzak biedt plaats aan 3 voorwerpen, waarvan maximaal 1 zwaar. Elke speler krijgt verder nog 2 kompasfiches. Naast het bos komt de rest van het spelmateriaal te liggen, waaronder de karakterkaarten. De voorwerpfiches worden gemengd in een blauwe buidel, een aantal daarvan wordt getrokken en op het feeënbord gelegd, een soort ruilmarkt. Ten slotte zijn er nog gekleurde fiches (blauw, geel, rood) die in een zwarte buidel worden gemengd. Op elke bostegel wordt nu zo'n kleurfiche gelegd. Ziezo, de boswandeling kan beginnen!
De spelers komen nu om en om aan de beurt. De eerste keer stap je gewoon van je rugzak naar een naburige bostegel, maar daarna zijn er telkens twee mogelijkheden: je figuur verplaatsen of blijven staan. Als je je verplaatst, bepaalt de bostegel waar je naartoe kan. Voor elke richting zijn er namelijk 0 tot 2 bolletjes, die aangeven of en hoever je kan gaan. Door het afgeven van een kompas mag je deze regel negeren. Je mag uiteraard niet buiten het speelveld gaan, en bezette tegels zijn ook uit den boze. Of je nu beweegt of blijft staan, daarna zijn er altijd 3 stappen. uit te voeren. Ten eerste wordt je bostegel een kwartslag gedraaid volgens zijn aangegeven richting. Ten tweede wordt op de tegel waar je vandaan komt een nieuwe kleurfiche uit de zwarte buidel gelegd, tenzij die niet leeg is (voorwerp of karakter). Ten slotte wordt de actie van de huidige tegel utgevoerd, afhankelijk van de kleurfiche.
Is die blauw, dan mag je een voorwerpfiche uit de blauwe buidel trekken. Je hebt nu 3 mogelijkheden: het voorwerp op een vrije plaats in je rugzak leggen, het achterlaten op de bostegel, of het ruilen met een voorwerp op het feeênbord (eventueel mits betaling). Nuance: het lijkt niet toegelaten om te verwisselen met een ander voorwerp uit je rugzak. Sterker nog: met een volle rugzak mag je niet op een tegel waar al een voorwerp ligt. Anderzijds kan je in het begin of op het einde van je beurt een zwaar voorwerp tussen 4 tegels neerleggen om het roteren van deze tegels te beletten. Het terug oprapen is altijd mogelijk, mits je plaats hebt natuurlijk.
Een gele fiche laat je toe om een voorwerpfiche te trekken en die op een andere bostegel te leggen waar een andere gele fiche ligt. Je mag het voorwerp dus niet bijhouden.
Een rode fiche betekent dat je een karakter ontmoet. Trek de bovenste karakterkaart en leg de overeenkomstige fiche op je bostegel. Is het een goedaardig karakter, dan heb je keuze uit 2 opdrachten. De gemakkelijke opdracht is gewoonlijk het afgeven van een voorwerp, en je krijgt dan een kostbaarder voorwerp terug. De moeilijke opdracht bouwt hierop verder en levert een gouden appel op. Als je bvb de smid een aambeeld bezorgt, geeft hij je een zwaard als beloning. Heb je reeds een zwaard in je bezit, dan krijg je een gouden appel. Heb je het gevraagde voorwerp nog niet in je bezit, dan blijft de karakterfiche liggen. Maar let op: iemand anders kan je dan voor zijn en het voordeel afsnoepen.
Er schuilen echter ook kwaadaardige karakters in het woud, die je vervloeken als je ze stoort. Om deze vloek te verbreken zal je eveneens een voorwerp moeten inzetten. Met 2 specifieke voorwerpen zijn ze zelfs zodanig verschrikt dat ze een gouden appel achterlaten. Deze vloek kan enkel door jezelf verbroken worden, en zolang je vervloekt bent mag je de woudgeest niet benaderen. In uiterste nood kan je de vloek altijd opheffen door een gouden appel op te offeren.
Daarnaast zijn er nog enkele helpende karakters die je onmiddellijk een voordeel geven. De eenhoorn laat je bvb toe om naar eender welke vrije bostegel te springen. Alle karakters verdwijnen weer nadat hun voordeel/opdracht/vloek is opgelost.
Als het niet meezit met de karakters kan je ook de brontegels gebruiken om je voorwerpen om te zetten in munten, en munten op hun beurt in een gouden appel. Dat is een alternatieve manier om vooruit te komen.
Van zodra de bosgeest ontdekt is, kan iemand met 3 gouden appelen en die geen vloek meedraagt zijn bostegel betreden en de felbegeerde smaragdring in de wacht slepen. Deze persoon is dan ook de verdiende winnaar van het spel.
Roundforest lijkt een typisch familiespel met zijn feeëriek thema en mooie presentatie. Toch komt er verrassend veel tactiek bij kijken. De steeds draaiende bostegels maken het niet altijd eenvoudig om snel een bepaalde plaats te bereiken, hier moet je soms goed over nadenken. Ook de regel dat je met een volle rugzak niet op een tegel met een voorwerp mag komen gooit soms roet in het eten, zeker als je met meerdere opdrachten tegelijk bezig bent. Interactie is beperkt aanwezig: je kan elkaar wat blokkeren of opdrachten inpikken, maar verder dan dat gaat het niet. Je zal dus vooral zelf de juiste beslissingen moeten nemen. Natuurlijk is er een geluksfactor in het spel met de kleurenfiches: als je bvb een karakter ontmoet en je hebt het juiste voorwerp al bij je, dan heb je zeker een voordeel. Daarmee bevestigt Roundforest zijn status van familiespel.
Wie door het bos de bomen niet meer ziet maakt met dit fraaie zoek- en afleverspel zeker geen slechte keuze.
Dit spel werd geschonken door Piatnik en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 60 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Reacties
Een reactie posten