Wizard het dobbelspel

Bij Wizard het dobbelspel, gaan de spelers elke ronde gokken, net zoals in het kaartspel, maar deze keer gokken ze op hoeveel symbolen of een bepaalde kleur er zullen gedobbeld worden met de 7 dobbelstenen. De dobbelstenen hebben rode, blauwe, gele en groene symbolen, en 1 tovenaar en 1 joker.

Elke speler krijgt om te beginnen een scoreblad en een pen. De startspeler krijgt de ziener kaart en alle dobbelstenen. De ziener maakt een voorspelling over hoeveel symbolen, en van welke kleur, hij gaat dobbelen. Bijvoorbeeld : 3 keer rood. Daarna zegt de ziener ook welke kleur de witte tovenaar op de dobbelstenen gaat krijgen. Deze kan 1 van de 4 kleuren krijgen. Zegt de ziener niets op voorhand, dan wordt er aangenomen dat de tovenaar dezelfde kleur heeft als de voorspelde kleur. In dit geval rood dus.

Daarna komen de andere spelers aan de beurt. Ook zij maken een voorspelling van hoeveel symbolen van een bepaalde kleur er gaat gedobbeld worden door de ziener. Maar, hierbij mogen de spelers niet dezelfde voorspelling doen die er in deze ronde al is gedaan.

Nu dobbelt de ziener alle dobbelstenen. De dobbelstenen die je wilt houden, leg je opzij, met de rest kan je in totaal nog 2 keer dobbelen indien gewenst. Direct na de eerste worp, kan er een voorspelling van een speler uitgekomen zijn. Is dat het geval, mag deze speler een x zetten in dat vakje. Is dat niet het geval, kan deze speler toch nog kiezen om een strafpunt te noteren in zijn voorspelling. Voorspelde die speler dat er 4 gele zouden gedobbeld worden, en is de huidige worp op 3 geƫindigd, dan noteer je 1 strafpunt. Het aantal strafpunten is gelijk aan het verschil tussen de worp en de voorspelling. Natuurlijk kan je een volgende worp van de ziener afwachten, maar wat als hij de gele dobbelstenen terug oppakt om opnieuw te dobbelen, en zitten er de volgende worp geen gele meer tussen ... dan zal je na de ziener zijn beurt nog meer strafpunten moeten noteren.

Na elke dobbelworp van de ziener kiest dus elke speler of ze gaan scoren of niet, met de hoop dat ze minder strafpunten halen. Bevat het resultaat van de dobbelworp een joker, kunnen de spelers ervoor kiezen om een 0 te noteren in plaats van de strafpunten. Dat kan je tot 5 keer doen, afhankelijk van hoeveel jokers er in het resultaat zaten. 


Nadat de startspeler klaar is en deze ook een x of een strafpunt genoteerd heeft, schuift de ziener kaart door naar die speler die de hoogste voorspelling in een andere kleur heeft gedaan dan die van de ziener. Een volgend rondje wordt gespeeld, tot er een speler is die 9 (of 12) kruisjes heeft kunnen zetten. Nu worden de punten geteld : de speler die als eerste uit was, krijgt 3 extra punten. Elke x die je kon zetten levert zoveel punten op als de kolom waarde. Bijvoorbeeld heb je 2 x-en in de kolom van waarde 4, heb je 8 punten. De strafpunten worden afgetrokken, en het totaal zal bepalen wie de winnaar is.

Wizard het dobbelspel is compact, snel en eenvoudig. Tijdens het spel zit je ook niet te wachten tot je terug aan de beurt bent, want alle spelers zijn gelijktijdig actief. Wij hebben het spel met 2 uitgetest, en het zou misschien lastig kunnen worden met 5 spelers om te bepalen of je een unieke voorspelling doet of niet. Maar dat zal de toekomst uitwijzen. Voor de spelers die het spel wat extra willen pimpen, is er een set van kaarten voorzien. Die kaarten kunnen het spel elke ronde iets doen wijzigen.

Dit spel is geschonken door 999 Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Wizard het dobbelspel is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2 - 5
Spelduur : 20 minuten
Leeftijd : vanaf 8 jaar

Reacties

Populaire posts