De verlaten bibliotheek

De verlaten bibliotheek is een escape room kaartspel, waarbij de spelers opgesloten zijn in een bibliotheek. De spelers werken samen aan puzzels om daarmee de cijfercodes te vinden van de talrijke sloten die aanwezig zijn. Hiervoor krijg je 75 minuten de tijd, maar niemand zal je scheef aankijken als je er wat langer over doet.

De kaarten bestaan uit 2 exit kaarten. Die leg je aan de kant zonder ze om te draaien. Zodra je denkt te weten wat de allerlaatste code is, mag je die omdraaien. 18 opdrachtkaarten worden als stapel in het midden van de tafel geplaatst. Elke opdrachtkaart heeft een cijferslotje zichtbaar, die je open krijgt met een code die jullie zelf moeten vinden. Er zijn ook nog 18 puzzelkaarten, die allemaal open op de tafel komen te liggen. Het oplossen van een puzzelkaart, zal je een code opleveren. De hint stapel leg je ook aan de kant, die heb je pas nodig als je vast zit bij het puzzelen.

Bij de start worden er 4 opdrachtkaarten van de trekstapel genomen en komen open op tafel te liggen. Met een gsm, chronometer of klokje kan je de tijd starten. Je hebt nu 75 minuten om te ontsnappen uit de bibliotheek. Als eerste moet je de 1 van de 4 opdrachtkaarten koppelen aan 1 van de 18 puzzelkaarten. Denk je een paar gevonden te hebben, leg je die naast mekaar, zonder om te draaien. Het is mogelijk om al een andere opdrachtkaart te koppelen met een andere puzzelkaart. Zeker als er genoeg spelers zijn. Nu kan je op zoek gaan naar de code. Op de opdrachtkaart staat een cijferslot, met een aantal getallen. Indien daar 5 keer een '0' op staat, wil dit zeggen dat je een 5-cijferige code moet vinden. Deze bestaat altijd uit getallen tussen 1 en 9, het getal 0 wordt dus niet gebruikt.

Denk je een code te hebben gevonden, draai je de beide kaarten om. Nu zijn er verschillende mogelijkheden :
* oftewel komen de streepjes op de achterkant van de 2 kaarten overeen, en vormen ze het getal dat je gepuzzeld had : in dat geval heb je de eerste puzzel klaar, en mag de puzzelkaart terug de doos in. De opdrachtkaart blijft in het spel. Die heb je nodig om de laatste deur te openen. Je mag nu een nieuwe opdrachtkaart van de stapel nemen.
* Komen de streepjes op de achterkant overeen, maar heb je een ander getal gevonden, dan heb je de puzzel niet opgelost. Nochtans gaat de puzzelkaart terug in de doos, en leg je de opdrachtenkaart opzij voor het einde van het spel. Als 'straf' mag je geen nieuwe opdrachtkaart nemen.
* Komen de streepjes op beide kaarten niet overeen, wil dit zeggen dat je opdracht en puzzel niet bij mekaar horen ! In dat geval gaat de puzzelkaart de doos in, de opdrachtkaart aan de kant, en je verliest 5 minuten van je tijd. Ook nu mag je geen nieuwe opdrachtenkaart nemen.

Komt het voor dat je toch een nieuwe opdrachtkaart wil nemen, maar krijg je de nog aanwezige opdrachten niet opgelost, mag je een opdrachtkaart nemen, maar die kost je dan wel 10 minuten straftijd. Je kan ook ten alle tijden gebruik maken van de hint kaarten. Voor sommige opdrachten zijn er meerdere hints, voor anderen slechts 1. De hint kaarten mag je altijd gebruiken, en kosten je geen straftijd.

Heb je zo alle 18 puzzels opgelost, heb je de 18 opdrachtkaarten nog op tafel liggen. Draai deze nu allemaal open en probeer met de figuren op de achterkant een 4-cijferige code te vormen. Lukt dat, controleer dan de code op de exit kaart. Als deze juist is, zijn jullie ontsnapt. Bij een foutieve code is het spel ook ten einde, maar tel je 10 minuten extra bij je tijd op!

Bij het spelen van dit spel is het zeker handig om pen en papier voor elke deelnemer bij de hand te hebben. Met meerdere spelers is het aan te raden om je te verdelen over verschillende opdrachten. Zit één team dan vast, kan je na een tijdje van opdracht wisselen.

Zoals zo vaak zijn escape room spellen slechts eenmaal te spelen. Gelukkig is dit kaartspel niet destructief, en kan je het nadien nog aan vrienden cadeau doen. De puzzels variëren van  gemakkelijk, tot medium en enkele best wel pittige. Een verhaallijn ontbrak wel in deze verlaten bibliotheek. Het was enkel puzzels oplossen of codes zoeken. Enkel om de laatste deur te kunnen openen vonden wel origineel gevonden. Het prachtig doosje is ook het vermelden waard.

Dit spel is geschonken door Boosterbox / Tucker's Fun Factory en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers : 1 - 4
Leeftijd : vanaf 12 jaar
Speelduur : 75 minuten 





Reacties

Populaire posts