Anludim
Anludim is een familie kaartspel dat zich afspeelt in een magisch universum. De naam van dit spel komt van de 3 makers : ANne, LUdovic en DIMitri. Spelers proberen combinaties te maken met hun handkaarten : opeenvolgende kaarten in waarde, kaarten van dezelfde kleur, paartjes, 3 dezelfde of 4 dezelfde kaarten. Dit doen ze om de aandacht van de leraars te krijgen die midden op het speelbord staan, maar voornamelijk voor de punten die daarmee gepaard gaan.
De bedoeling is dat een speler 2 keer kan winnen, dan is het spel ten einde en kennen we de winnaar. Elke speler krijgt 8 kaarten op hand, tenzij je al een keertje gewonnen had in een voorgaande ronde, dan krijg je slechts 7 kaarten op hand. De kaarten hebben allen een waarde van 1 tot 13 en komen voor in 5 verschillende kleuren. Het bijzondere aan deze kaarten is dat ze een boven en onderkant hebben. Zo kan een rode 5 plots een groene 12 worden als je ze omkeert.
In het midden van de tafel staat een taartvormig spelbord maar daarop 5 leraars. Bij elke leraar ligt een stapel punten die van laag naar hoog gesorteerd zijn. De startspeler heeft de keuze : oftewel speelt hij kaarten van zijn hand open voor zich die een combinatie vormen, oftewel trekt hij 2 kaarten van de trekstapel. Naast de trekstapel liggen 3 open kaarten. Hiervan mag je 1 kaart nemen in plaats van er 2 te trekken. Deze rij wordt dan onmiddellijk terug aangevuld.
Speelt de speler een bepaalde combinatie, bijvoorbeeld 3 kaarten van dezelfde kleur, mag deze speler de leraar nemen van het spelbord die daarmee overeen komt. Bovendien neemt deze speler de punten die bovenaan de stapel liggen bij deze leraar.
Nu is het de beurt aan de volgende speler, die ook weer een combinatie op tafel moet spelen, of kaarten moet bijtrekken. Indien er een speler is die een combinatie op tafel kan leggen die hoger is dan een vorige combinatie die door een andere speler werd gespeeld, dan mag deze speler die leraar afnemen van die speler, en een punt van het spelbord nemen. Als het je lukt om 1 of meerdere leraren bij je te houden tot je terug aan de beurt bent, kan je gratis en voor niets de overeenkomstige punten van het spelbord nemen, en daarna je actie uitvoeren.
De ronde blijft verder gaan tot dat 1 van de 2 situaties zich voordoen :
* Alle punten bij 3 leraars zijn verdeeld onder de spelers. Elke speler telt zijn totaal aantal punten om te bepalen wie de winnaar is van deze ronde.
* Er is een speler die 5 verschillende punten (1 van elke leraar) kon verzamelen. Dan worden er geen punten geteld. Die speler die er 5 weet te verzamelen is de winnaar van deze ronde.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 45 minuten
Reacties
Een reactie posten