Materia Prima: The Alchemists Guild

Welkom in Materia Prima, een middeleeuwse wereld waar mythes en wetenschap onlosmakend met mekaar verbonden zijn. De spelers gaan op zoek naar de steen der wijsheden, maar daarvoor moeten recepten gebrouwen en grondstoffen gedolven worden. 

Het spelbord bestaat uit modulaire zeshoekige tegels. Daarop vinden we enkele steden en mijnen waar de grondstoffen kunnen gedolven worden. Elke speler trekt een willekeurig karakter en een toren, en zoekt vervolgens de overeenkomstige figuren om in een plastic staandertje te zetten. Alle spelers krijgen nu de overeenkomstige kaart van de toren en de kaart het getrokken personage, met daarop een ziel-fiche. Eindig je het spel zonder ziel, heb je 5 strafpunten. Via gevechten kan je de zielfiche van andere spelers stelen, en die zijn elk 3 punten waard.


De stapel met geheime missie kaarten wordt geschud, en elke speler trekt er 2 om uiteindelijk 1 te houden. Volbreng je tijdens het spel een missie kaart, levert deze je maar liefst 9 punten op. Best veel als je weet dat je 25 punten nodig hebt om te winnen. Iedereen krijgt 1 random materiaalkaart, 1 Homunculi kaart - een soort van helper -  en 1 steenkaart. Tot slot worden nog de stadskaarten naast de steden gelegd, waarop een fiche met een toren uitbreiding komt te liggen. We kunnen van start gaan.

Startend met de jongste speler, zet iedereen zijn toren en zijn personage op 1 van de vakjes. Probeer deze zo centraal mogelijk te zetten, want hier zal heel wat acties gebeuren. De startspeler kan op zijn personage kaart zien hoeveel acties hij mag uitvoeren, hoeveel grondstoffen hij kan dragen, hoe sterk hij is bij een aanval en hoe goed hij zich kan verdedigen. Opgelet, als je je ziel fiche kwijt bent, veranderen deze getallen. De speler heeft nu dus x aantal actie punten, waarvan een 3-tal het gemiddelde is. De mogelijke acties zijn :
* Bewegen : je beweegt je mannetje 1 vakje verder, maar je mag nooit op een vak van een andere speler of op een andere speler zijn toren komen.
* Vechten : sta je op een vakje naast een andere speler, of naast één van zijn helpers, mag je deze aanvallen. Je kijkt naar je aanvalssterkte, neemt evenveel dobbelstenen en dobbelt deze. Daarop staan geen, 1 of 2 ogen. Deze tel je op terwijl de verdediger hetzelfde doet met het aantal dobbelstenen waarmee hij mag verdedigen. Wint de aanvaller, dan geeft de verliezer zijn goederen en ziel fiche aan de aanvaller. Bij gelijkstand of verlies heeft de aanvaller een actiepunt verloren.

* Mijnen : sta je op een mijn met je personage of een helper, mag je per actiepunt die grondstof uit de voorraad nemen en in je rugzak steken. Je kan maar een bepaald aantal grondstoffen dragen.
* Grondstoffen gaan lossen : sta je met je personage terug in je toren, mag je grondstoffen op je torenkaart leggen. Daar staat een recept afgebeeld dat je toont hoe je grondstoffen tot meer zeldzamere en duurdere grondstoffen omvormt.
* Grondstoffen brouwen tot een andere grondstof. De oorspronkelijke grondstoffen die nodig waren gaan terug in de algemene voorraad, de nieuwe grondstof neem je daar dan ook.
* Op de 3 steden kan je een actiepunt spenderen om de 3 soorten kaarten bij op hand te nemen. (helper kaarten, steen kaarten of materiaal kaarten). Op die kaarten staat een kost die nodig is om de kaart te kunnen bouwen. Dat bouwen kan je enkel doen als je in je toren staat. Onder de materiaal kaarten kan je bijvoorbeeld wapens vinden die je sterker maken bij het vechten, of een grotere rugzak zodat je meer grondstoffen kunt dragen. Je kan echter maar 2 kaarten bij je personage plaatsen. Een derde kaart kan je in je toren bewaren om later te wisselen. 

De helpers, waarvan je er 3 mag maken, zijn van groot belang. Kan je er eentje bouwen, neem je het overeenkomstig figuurtje en plaatst deze ook in een plastic standje. Ben je nu aan de beurt, kan je niet alleen acties met je karakter uitvoeren, maar ook met je helper. Alhoewel deze minder sterk is in vechten, mijnen of bewegen, ze zijn zeer welgekomen. De steen kaarten leveren je punten op als je ze kan bouwen. Als je lukt om een setje van 3 verschillende steen kaarten te bouwen, heb je een wijsheidssteen gemaakt, en die levert je 5 extra punten op. Het spel gaat zolang door totdat er iemand 25 punten heeft behaald. Zodra je een geheime opdracht hebt behaald, laat je dit aan de andere spelers weten.

 
Materia Prima is erg mooi vorm gegeven en sfeervol. De vele grondstoffen zitten in een handig opbergdoosje met 12 vakken. Het enige minpuntje is dat de grondstoffen misschien niet goed te onderscheiden zijn door de kleuren die erg hard op mekaar trekken.
We speelden het spel met 2 dat een klein uurtje duurde. We merkten dat het spel vlot speelt en je niet lang op elkaars beurt moet wachten. Kies in het begin van het spel goed welke geheime opdracht je gaat nemen en stem je manier van spelen daarop af. Een mooie mengeling van mechanieken, zoals dobbelen om te vechten, deck building, recepten maken, bewegen over een modulair bord, goederen ophalen, afleveren en beheren is iets wat ons wel kan bekoren !

Dit spel is geschonken door Peacock Tabletops en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 - 90 minuten
Leeftijd : vanaf 12 jaar

Reacties

Populaire posts