Lost cities : Roll & Write
Lost Cities : Roll & Write heeft nagenoeg niets met het basis bordspel te maken, met uitzondering van het thema, dus vrees niet dat je dingen gaat missen of niet gaat kennen in dit volledig zelfstandig spel.
Elke speler krijgt een beschrijfbaar blaadje die ruim voldoende aanwezig zijn in de doos. Op dat blad zien we 6 gekleurde sporen, een spoor met artefacten en een spoor met dobbelstenen. Voor de kleurenblinden zijn er symbolen voorzien aan de onderkant. De spelers proberen getallen in stijgende grootte in te vullen op deze sporen van onder naar boven. De startspeler neemt alle 6 de dobbelstenen en werpt deze. De dobbelstenen bestaan uit 3 dobbelstenen die gaan van 0 tot 9, en 3 dobbelstenen die de 6 verschillende kleuren of symbolen afbeelden. Na het dobbelen kan het spel van start gaan.
De actieve speler kiest 2 dobbelstenen : 1 kleur en 1 getal. Dat getal zal hij invullen in de kolom van de gekozen kleur, door onderaan te beginnen. Het is hier van belang om te starten met een zo laag mogelijk getal, aangezien het volgend getal erboven gelijk of groter moet zijn. Kies je er voor om te passen omdat je bijvoorbeeld geen getal kan of wilt zetten, dan kruis je helemaal rechts op het spoor een dobbelsteen door. De 4 overblijvende dobbelstenen die niet gekozen werden door de actieve speler, zijn voor de overige spelers. Zij moeten nu ook een combinatie maken van een kleur en een getal en dat op hun blad noteren. Zij hebben ook de keuze om te passen als dat niet lukt, maar dan moet er terug een dobbelsteen doorstreept worden op het rechtse spoor. Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
Op de kleursporen zien we 2 soorten symbolen staan : kan je een getal op een pijl schrijven, mag je in eender welke kolom nogmaals dat getal noteren. Schrijf je een getal op een vaas, dan mag je op het spoor van de artefacten een vaas doorstrepen. De speler die als eerste een 7e getal van een kolom kan noteren, krijgt 20 punten. De andere spelers doorkruisen dan deze 20 op hun blad omdat zij deze punten niet meer kunnen behalen. Dat geldt zo idem voor de kolom van de artefacten en dobbelstenen. Zodra al deze scores uitgedeeld zijn, is het spel ten einde. Als alle spelers de kolom van de dobbelstenen volledig afgevinkt hebben, is het spel ook ten einde.
Er bestaat een kans dat je een kolom met waarde 0 kunt beginnen. In dat geval heb je de keuze om een X te plaatsen in de kolom onderaan. Voor deze kolom zullen alle punten dubbel geteld worden. Scoor je echter negatieve punten, zullen die daar ook dubbel geteld worden !
Hoe werkt de puntentelling ? Kijk per kolom tot waar je gekomen bent met het invullen van getallen, en lees links het aantal punten dat je daarvoor scoort. Die punten kunnen variëren van -50 tot 50 (-100 tot 100 bij verdubbelaar). De artefacten kunnen je punten opleveren tussen -40 en 100. Indien je zo vaak moet passen dat het spoor van je dobbelstenen volledig afgevinkt is, ben je uitgeschakeld en speel je niet meer mee. Je mag nog wel deelnemen aan de puntentelling. Is dit spoor niet volledig doorstreept, kan je punten tussen -40 en 70 scoren. De speler met de hoogste score is de winnaar.
Dit spel is geschonken door Kosmos en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 minuten
Reacties
Een reactie posten