Kannste knicken

 

Dobbel- en schrijfspelletjes doen het steeds goed in onze club, en weten zowel gelegenheidsspelers als spelliefhebbers te bekoren. Een nieuwe aanwinst is Kannste Knicken (Dobbel Vouwen), waarin de spelers proberen zo snel mogelijk alle symbolen op hun spelblaadje met elkaar te verbinden. Iedere speler krijgt een papieren rooster waarin her en der symbolen verspreid staan. Elke 'level' heeft zijn eigen moeilijkheidsgraad, rooster en symbolen (de basisversie bevat smileys, de versies voor gevorderden pinguïns, aliens of professoren). In het midden staat het 'doelsymbool' (in de basisversie een ster).


Doel is om al deze doelsymbolen (sterren) met elkaar te verbinden door vakjes weg te kruisen. Elke spelbeurt start met een dobbelworp met twee dobbelstenen, waaruit de actieve speler er eentje kiest en zijn worp op zijn blad aanduidt (steeds vertrekkende van een vakje met een cirkel (in de startronde, de hoeken) en steeds in een echte lijn. Het laatste aangeduide vakje dient omcirkeld te worden, en fungeert als mogelijke nieuwe startplaats. De andere spelers duiden niet-gebruikte dobbelworp aan. Een dubbele aanduiding (bv 2●2) duidt op twee verschillende rijtjes van twee kruisjes.


Het dobbelen hebben we gehad, maar waar blijft dat vouwen hoor ik jullie denken. Dat is de twist van Kannste Knicken: een deel van de nodige doelsymbolen staat op de achterzijde van het spelrooster, en dient 'vrijgespeeld' te worden door de hoeken van het rooster om te plooien. Uiteraard mag dit niet naar eigen goeddunken: hiervoor spelen de smiley's hun rol. Pas als alle smileys in een bepaald gebied met elkaar verbonden zijn mag je die hoek omplooien. Kies dus verstandig: een grote hoek levert een bonus op, maar kost meer tijd om te behalen. Of ga je liever met kleine stapjes richting eindwinst ? 


Kannste Knicken is niet zomaar het zoveelste dobbel- en schrijfspel: het plooiwerk is een leuke twist, en natuurlijk speelt zoals in elk dobbelspel het geluk zijn rol, maar het spel vergt ook enig tactisch inzicht bij het maken van de plooiplannen. Volgende levels voeren extra elementen toe (het ijs op het 'glijpartij' scorevel doet je kruisjes doorglijden, en andere scorevellen bevatten zelfs tele-porters. Die laten we jullie natuurlijk liever zelf ontdekken, dus zoek wat tafelgenoten bij elkaar en dobbelen maar ! Ga je liever alleen de uitdaging aan ? Dat kan natuurlijk ook, elk level heeft zijn eigen solovariant. 

Dit spel werd geschonken door Schmidt Spiele en kan vanaf april gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Leden van Het Geel Pionneke kunnen dit spel bij Lotana aankopen met 10% korting.

Aantal spelers: 1 - 4

Leeftijd: vanaf 8 jaar

Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts