Railroad Ink Challenge (Lush Green & Shining Yellow Edition)


Na Railroad Ink Blauw en Railrood Ink Rood, waren daar vorig jaar de groene en de gele uitvoering van dit spel. Wie echter denkt dat deze twee uitvoeringen hetzelfde spel betreft, met enkel andere dobbelstenen als extra uitbreiding in de doos, heeft het mis. De twee onlangs verschenen versies hebben wel degelijk een uitbreiding in de vorm van dobbelstenen die extra mogelijkheden bieden, maar daarnaast wordt er ook een nieuwe mechanisme in het spel geïntroduceerd middels zogenaamde uitdagingen.

Een spel Railroad Ink Challenge duurt 7 ronden. Iedere speler krijgt een spelersbord en een stift. De vier witte dobbelstenen worden in het midden van de tafel geplaatst. Vervolgens worden de doelkaarten geschud en er drie open op tafel gelegd. De overige doelkaarten worden in het huidige spel niet gebruikt. Elke speler noteert de codes die op de doelkaarten staan op het persoonlijke spelersbordje. Als er met een uitbreiding wordt gespeeld, dan worden de twee dobbelstenen behorende bij de gekozen uitbreiding bij de witte dobbelstenen geplaatst. Ook dient er dan 1 doelkaart vervangen te worden door een doelkaart die behoort tot de gekozen uitbreiding. 

Net zoals in het oorspronkelijk Railroad Ink, is het ook in Railroad Ink Challenge de bedoeling om zoveel mogelijk uitgangen op het spelersbord met elkaar te verbinden. Hoe meer uitgangen er in hetzelfde netwerk van spoorlijnen en wegen met elkaar zijn verbonden, des te meer punten dat op het einde van het spel oplevert. 

De speler die aan de beurt is, rolt alle dobbelstenen en plaatst deze zodanig op tafel dat alle spelers deze goed kunnen zien. Nu dienen alle spelers gelijktijdig alle 4 de op de dobbelstenen afgebeelde routes op hun persoonlijke spelersbord te tekenen. Dobbelstenen mogen gedraaid en/of gespiegeld worden indien een speler dat wenst. De speler dient er echter wel rekening mee te houden dat de route die wordt getekend verbonden is met een reeds bestaande route, of met een uitgang. Indien een speler een spoorweg aan een weg wil koppelen, dient dit te gebeuren middels een station. Alle vier de routes die op de dobbelstenen staan moeten getekend worden, waarbij iedere dobbelsteen uiteraard maar 1 keer gebruikt kan worden. Als de vier routes zijn getekend, dan schrijft iedere speler het nummer van de ronde rechtsboven in het witte gedeelte het rondenummer in de zojuist ingevulde vakjes.

Gedurende iedere ronde, heeft iedere speler de mogelijkheid om een speciale route te tekenen. Hierbij kan hij kiezen uit 6 verschillende routes die afgebeeld zijn op het spelersbord. Indien een speciale route wordt gebruikt, streept de speler de gekozen speciale route af op het spelersbord. Gedurende het hele spel mag een speler drie keer een speciale route tekenen. 

Nieuw in Railroad Ink Challenge zijn ook de gebouwen. Indien een route wordt getekend in een vakje waarin een gebouw staat afgebeeld, is het mogelijk dat er een speciaal effect wordt geactiveerd. Er zijn drie soorten gebouwen beschikbaar, met elk een eigen effect.

  • Fabriek - Deze wordt geactiveerd indien er minimaal 1 spoorweg en/of 1 weg in het vakje van de fabriek wordt getekend. De speler mag dan de route van 1 van de 4 dobbelstenen die gedurende deze ronde zijn geworpen nogmaals tekenen op zijn spelersbord.
  • Dorp - Een dorp wordt geactiveerd als er een route met een station in het vakje wordt getekend. Een speler mag dan de meest linkse vrije cirkel in het 'dorp'-gedeelte van het spelersbord afvinken. Op het einde van het spel krijgt de speler de punten die behoren bij de meest rechts afgevinkte cirkel.
  • Universiteit - De universiteit wordt actief als er minimaal 1 spoorweg en/of 1 weg getekend wordt in het vakje van de universiteit. Een speler mag dan onmiddellijk gratis een speciale route tekenen. Echter hij dient wel een speciale route te gebruiken die nog niet is afgestreept. Iedere speciale route mag maar 1 keer gebruikt worden gedurende het spel. De gekozen speciale route dient de speler wel door te strepen, zodat deze niet meer kan worden gebruikt.  

Als alle spelers hun 4 routes hebben getekend, is het tijd om te kijken of er iemand aan de doelkaarten voldoet. Als dat het geval is, noteren spelers het hoogste aantal punten van de doelkaart dat niet is doorgestreept bij de code van de doelkaart op het spelersbord. Vervolgens wordt de gebruikte waarde doorgestreept. De 1 wordt echter nooit doorgestreept. Spelers krijgen dus minimaal 1 punt als zij een doelkaart voltooien. Als er meerdere spelers in dezelfde ronde een doelkaart voltooien, krijgen zij allen hetzelfde aantal punten.

Na zeven rondes is het spel ten einde. De punten worden nu geteld. Als eerste worden de punten voor de uitgangen in een netwerk geteld. Het is mogelijk dat een speler meerdere netwerken op het bord heeft getekend. Het aantal punten dat wordt behaald voor het aantal uitgangen in een netwerk staat afgebeeld op het spelersbord. Nu wordt gekeken naar de langste weg en de langste spoorweg op het bord van de speler. Voor ieder vakje telt men 1 punt. In het midden van het bord is een gedeelte met negen vakjes dat iets lichter is gekleurd dan de overige vakjes. Voor ieder vakje dat hier gevuld is door een speler, krijgt men 1 punt. De punten voor de dorpen worden genoteerd evenals de punten die behaald zijn met de doelkaarten. Voor iedere foute verbinding krijgt de speler 1 strafpunt. Alle punten worden bij elkaar opgeteld en de speler met de meeste punten wint het spel.

Railroad Ink is zo nu en dan een echte uitdaging. Maar dan wel een hele leuke uitdaging. Het is altijd weer een verrassing om te zien hoe spelers een compleet ander netwerk weten te creëren met exact dezelfde gegevens. De uitbreidingen voegen een leuke variatie toe aan dit spel. Hoe deze in het werk gaan, staat duidelijk beschreven in de spelregels. Ook zijn de uitbreiding uit andere edities van zowel Railroad Ink Challenge als Railroad Ink te gebruiken. Indien men met meer dan vier spelers wil spelen, dan kan dit eenvoudig door meerdere bordjes te gebruiken. Wel even erop letten, dat iedere speler dan bordjes heeft uit dezelfde versie van het spel. Het is immers niet helemaal eerlijk als een speler geen enkel gebouw op zijn bordje heeft staan, terwijl de overige spelers dat wel hebben. 

Deze spellen zijn te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor leden van Het Geel Pionneke

Aantal spelers: 1-4 (8 spelers indien beide worden gecombineerd)
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Speelduur: 15-30 minuten

Dit door Horrible Guild geschonken spel is binnenkort te spelen bij het Geel Pionneke


Reacties

Populaire posts