Turtle Splash

Het is warm in de jungle. De dieren hebben behoefte aan verkoeling. Aan waar is dat beter te vinden, dan aan het meer? De olifant meldt zich, en daar komt een aap aan geslingerd. En zelfs de panda heeft zijn bamboescheut voor even gelaten voor wat het was om een frisse duik te komen nemen. Maar zoals gewoonlijk is de schildpad weer eens te laat. Hij had ook eerder moeten vertrekken als hij het tempo van de andere dieren bij had willen houden. Maar hij vindt een oplossing om zich zo snel mogelijk bij zijn vrienden te voegen. Hij kan zich langs de rivier af laten glijden en zo de weg naar het meer wat inkorten. Dat is nog eens een briljant idee.

De spelers nemen plaats aan de tafel en plaatsen de glijbaan in het midden van de tafel, zodat iedereen er goed bij kan. Aan het einde van de glijbaan is er plaats voor het meer. De oplettende spelers zien direct dat precies in het midden van het meer een donkere stip afgebeeld is. Alle spelers ontvangen een spelerstableau met daarop alle dieren uit de jungle die zich naar het meer willen begeven. De spelers ontvangen tevens drie balfiches, welke op het meest linkse vakje van het spelerstableau gelegd worden. Op iedere lijn één. Leg vervolgens een grid neer van 3x4 dierentegels. Deze tegels dienen verdekt weggelegd te worden. Plaats de zwembandtokens en de schildpad token naast de glijbaan en het spel kan beginnen. De speler die als laatste aan tafel plaatsgenomen heeft, wordt startspeler. 

Hij pakt de schildpadtoken en laat deze van de glijbaan gaan. Het ultieme doel is om de schildpad op het donkere middengedeelte van het meer te laten landen. Als dat gelukt is, dan mag de speler drie dierentegels omdraaien. Lukt het hem om uit te komen op het lichte gedeelte van het meer, dan mag hij twee tegels omdraaien. Als de schildpad weer eens te langzaam is en het niet lukt om het meer te bereiken, dan mag de speler slechts één tegel omdraaien. Wanneer één van de omgedraaide tegels overeenkomt met het eerst volgende afgebeelde dier op zijn tableau, dan mag hij het balfiche doorschuiven. Als je dit meerdere keren in een beurt lukt, mag je dit ook meerdere keren doen. Als er geen enkel dier overeenkomt, dan neem je een zwembandfiche. Hiermee mag je in je volgende beurt een extra dierentegel opendraaien. Na de beurt worden de dierentegels weer gesloten.


De speler die er als eerste in slaagt om zijn drie balfiches naar het einde van iedere rij te brengen, wint het spel.   

Turtle Splash heeft iets van bingo in zich met daarin een memory twist. Het is leuk om te zien hoe de spelmakers deze twee klassiekers samen hebben weten te brengen in dit snelle spel voor onze jongste spelers. En aan het materiaal en het uiterlijk is daarnaast ook nog eens veel aandacht besteed. Zelfs de binnenzijde van de doos is het aanzien meer dan waard.

Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: Vanaf 5 jaar
Speelduur: 20 minuten

Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke

Turtle Splash is geschonken door Gigamic


Reacties

Populaire posts