Templari
De Orde van de Tempeliers gaat gehuld in vele mysteries. Zo is er sprake van een fabelachtige schat die op een geheime locatie ligt te wachten. In Templari worden een aantal recente artefacten geveild die mogelijk kunnen bijdragen tot de oplossing van het raadsel. Slaag jij erin om de meest waardevolle info te vergaren?
De artefacten in kwestie bestaan uit 6 families/kleuren (wapens, schilden, uitrusting etc), waarvan telkens 5 exemplaren (kaarten) aanwezig zijn. De kaarten zijn genummerd van 0 tot 9, maar de verdeling is niet lineair. De enige regel is dat in een familie dezelfde nummer maar 1 keer voorkomt. Als beginkapitaal krijgt elke speler 12 munten.
De artefactkaarten worden geschud, de bovenste 2 worden omgedraaid. Deze set zal nu geveild worden. De startspeler brengt als eerste een bod uit, dit mag zelfs 0 zijn. Om de beurt mag nu elke speler hoger bieden of passen. Dit gaat door tot enkel de hoogste bieder overblijft. Deze betaalt vervolgens het bedrag in de pot en neemt de 2 kaarten bij zich. De pot wordt nu evenredig verdeeld onder de andere spelers. Een eventuele rest blijft liggen en zal bij een volgende potverdeling meegerekend worden.
Een interessante twist aan de veiling is dat een speler geen bod mag uitbrengen dat eindigt op een cijfer van een kaart die voor hem ligt. Dus als je een 2 en een 5 voor je hebt, mag je niet 2, 5, 12, 15 etc bieden. Hoe meer kaarten je hebt, hoe lastiger dit uiteraard wordt. Als een speler betrapt wordt op een fout bod, betaalt hij 1 munt boete in de pot. Hij mag daarna wel opnieuw bieden of passen. Kan een speler zijn bod niet betalen, dan moet hij 1 kaart afgeven en start de veiling opnieuw maar dan zonder deze speler.
De kaarten voor je hebben ook invloed op de verdeling van de pot. Is er bvb 12 geboden, dan wordt er eerst gekeken of iemand kaarten heeft met het cijfer 2 (laatste cijfer van het bod). Zo ja, wordt gekeken of iemand de meerderheid heeft. In dat geval krijgt die speler de volledige pot. Anders wordt die evenredig verdeeld onder alle spelers met een 2-kaart. Heeft niemand een 2, dan geldt de normale evenredige verdeling.
Nog een laatste speciale regel. Vooraleer nieuwe kaarten worden omgedraaid, mag een speler een privéveiling starten (als hij bvb in geldnood zit). Hij biedt dan 1 kaart van hemzelf aan aan de andere spelers, volgens dezelfde veilingregels. Het enige verschil is dat de opbrengst volledig naar hem gaat.
Het spel eindigt wanneer de laatste kaarten geveild zijn. De spelers tellen nu hun score: per kleur levert het aantal kaarten punten op: 1 kaart = 1 punt, 2 kaarten = 3 punten, tot 5 kaarten = 10 punten. Wie de meeste munten heeft krijgt bovendien nog 2 bonuspunten. De speler met de meeste punten wint het spel.
Ervaren spelers herkennen misschien het mechanisme van eerdere spellen van Michael Schacht: Serengeti of Don. Templari is inderdaad een heruitgave rond een ander thema, met kleine wijzigingen. Het veilingsysteem blijft intrigerend en dwingt je soms tot lastige keuzes. Enerzijds wil je grote sets maken, maar anderzijds wil je je biedopties niet te zeer beperken. Alhoewel: meer cijfers betekent dan weer meer kans op een deel van de pot. Dus ook hier opnieuw een dilemma: als ik zoveel bied, gaat persoon A met de pot lopen en ben ik straks misschien benadeeld...
Het enige minpuntje dat ik kan opmerken betreft de regel dat het geld in principe geheim is. Maar omdat er geen schermpjes voorzien zijn, moet je je munten in je hand houden, want niet altijd even evident is om te tellen. Maar laat dat je niet tegenhouden. Templari is een spannend veilingspel dat zichzelf in eerdere incarnaties al volop bewezen heeft. Aanrader!
Dit spel werd geschonken door Igiari Games en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 3 - 5
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten