Elke grote stad heeft zo zijn noden, en een toereikende energievoorziening is er daar zeker eentje van. Een stroomonderbreking legt alles plat en dient uiteraard best vermeden te worden. Dat is de missie voor de spelers in het kaartspel Power Failure: een energienetwerk opbouwen zodat de stad kan blijven draaien. Spelers proberen hun energie-imperium zo op te bouwen dat ze hun energiecentrales kunnen activeren en zo genoeg energie kunnen produceren om de benodigde energievoorraad van de stad te evenaren en zo de stadskaarten binnen te halen (en de punten te scoren).
Het spel bestaat uit twee verschillende categorieën van kaarten: de stadskaarten (punten) die kunnen verworven worden als de spelers een bepaalde hoeveelheid aan energie geproduceerd hebben en de actiekaarten, die onderverdeeld zijn in grondstoffen (om de energiecentrales draaiende te houden), eventkaarten (om o.a. de productie te verhogen) en energiecentralekaarten (om energie te produceren). De stadskaarten worden geschud en een aantal (het aantal spelers plus één) wordt opengelegd. De actiekaarten worden eveneens geschud, zes ervan vormen de 'markt' aan beschikbare kaarten. Daarnaast krijgt elke speler er vijf op hand, de overige kaarten vormen de trekstapel. De kolentokens worden naast de kaarten gelegd, de eerste drie worden op elkaar gestapeld en vormen de 'kolentoren', waarover later meer.
In een beurt voert een speler drie acties uit; eerst kiest hij een actiekaart uit de 'markt' op hand, daarna speelt hij handkaart uit (laat een event plaatsvinden of bouw een energiecentrale) en erna activeert hij een energiecentrale uit zijn verzameling. Energiecentrales bestaan in verschillende soorten (gas, steenkool of nucleair) en hebben elk hun eigen voorwaarden om te draaien (bepaalde combinaties van actiekaarten of grondstoffen die afgelegd moeten worden als dusdanig energie opwekken).
Power Failure gaat ook mee met zijn tijd en het de overschakeling naar meer duurzame alternatieven: ook de groenere opties (wind-, zon- en waterkrachtcentrales) zijn beschikbaar. En aangezien deze draaien op gratis grondstoffen, worden deze groene centrales aan het eind van de spelbeurt automatisch mee geactiveerd. De energie-opbrengst hiervan is weerafhankelijk, en wisselt doorheen het spel (een groene centrale levert evenveel energie op als de gele achterkant van bovenste actiekaart van de trekstapel aangeeft).
De beurt eindigt met het optellen van de opgewekte energie en het eventuele aankopen van stadskaarten om als winnaar uit de energiestrijd te komen. En last but not least, de kolentoren, die, zo leren de testspellen, een grote rol spelen binnen Power Failure. Bij het bouwen van een energiecentrale, het overschrijden van het aantal handkaarten of bij elke activatie van een centrale dient de actieve speler een bepaald aantal steenkoolblokken (afhankelijk van de actie) op de steenkooltoren te plaatsen. Die uiteraard hoe langer hoe meer op zijn grondvesten begint te daveren. (De kooltoren kan opgebouwd worden door de tokens horizontaal (stabieler) of verticaal (uitdagender) op elkaar te stapelen, beide methoden mogen door elkaar gebruikt worden, en kunnen een manier zijn om volgende spelers proberen af te stoppen).
Valt de toren om (door zijn toedoen) dan eindigt de spelbeurt van de actieve speler onmiddellijk. Alle spelers dienen een actiekaart uit hun hand weg te gooien, en de actieve speler genereert geen energie die beurt (ook niet van de 'groene' centrales). Is een niet-actieve speler de oorzaak van een instorting, dan dient enkel die speler een actiekaart af te geven. Valt de toren zonder aanwijsbare reden, dan dienen alle spelers een actiekaart af te leggen.
Het spel gaat door tot de voorraad stadskaarten zo uitgeput is dat het aantal openliggende kaarten niet meer aangevuld kan worden. Elke speler krijgt hierna nog één spelbeurt, waarna de verworven stadskaarten overlopen worden. De speler met het hoogste aantal punten wint het spel. Power Failure is een mooi vormgegeven kaartspel met een leuk spelmechanisme en een leuke twist. Het testpanel zette meteen een tweede rondje in, aan jullie om te testen of jullie even grote fans zijn ?
Dit spel werd geschonken door
Genius games en kan vanaf april gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 45 minuten
Reacties
Een reactie posten