Cabanga
Het is
de bedoeling dat je zo snel mogelijk al je handkaarten aflegt en zo
weinig mogelijk minpunten scoort. Je moet tactische overwegingen
maken, geef je iemand een strafkaart en heb je zelf een kaart minder
of hou je de kaart zodat je later misschien minder kaarten moet
bijtrekken. Zorg ervoor dat je pen en papier bij je hebt liggen.
Leg de
gekleurde kaarten in het midden van de tafel onder elkaar. Dan leg je
de 8 grijze kaarten willekeurig naast de gekleurde kaarten (aan elke
kant van de gekleurde kaart 1 kaart). Deze kaarten zorgen voor het
begin van de aflegstapels. Alle gekleurde getallenkaarten worden
geschud en elke speler krijgt 8 kaarten hiervan, de andere zijn de
trekstapel. Kies wie mag starten.
De
eerste speler legt dan een kaart af op 1 van de 8 aflegstapels, hou
wel rekening met de kleur van die rij. De waarden moeten niet op
elkaar volgen. Wanneer de kaart op 1 van de aflegstapels ligt, gaan
de andere spelers kijken of ze kaarten met dezelfde kleur hebben en
dit met een waarde die tussen de 2 getallen liggen die op de kaarten
van die kleur aflegstapels liggen (vb: als je een rode 8 aflegt op de
grijze 12 en aan de andere kant ligt een rode 5, mogen de andere
spelers de rode 6 en 7 aan je geven). Als dit zo is dan kunnen de
spelers die kaarten afgeven aan de actieve speler. Deze speler trekt
dan evenveel kaarten van de trekstapel als het aantal kaarten dat
hij/zij van zijn/haar tegenspelers krijgt. De kaarten die hij/zij
krijgt van de tegenspelers neemt de actieve speler niet op hand, deze
doen voorlopig niet meer mee. Deze worden eventueel gebruikt om een
nieuwe trekstapel te maken als de ronde nog niet gedaan is en er geen
kaarten meer op de trekstapel liggen. Speel je dezelfde kleur als de
vorige speler, dan moet je ook een kaart trekken van de trekstapel.
Een ronde stopt als een speler al zijn kaarten heeft afgelegd of
afgegeven aan een andere speler. Als je je laatste kaart op een
aflegstapel legt, kan het zijn dat andere spelers je nog kaarten
geven, waardoor de ronde nog niet eindigt. Als een speler alle
kaarten kwijt is, dan tellen de andere spelers de ruitvormige
symbolen op de kaarten in hun hand, dit zijn er 1, 2 of 3 op een
kaart. Dit zijn dan de minpunten voor de spelers. Zolang de spelers
in totaal minder dan 18 minpunten hebben blijft het spel doorgaan.
Het spel
eindigt als iemand 18 of meer minpunten heeft. De speler met het
minste minpunten wint, bij een gelijke stand winnen er meerdere
spelers.
Dit spel kan gekocht worden bij Lotana, leden van Het Geel Pionneke krijgen 10% korting.
Dit spel
werd geschonken door Amigo en kan vanaf juli gespeeld worden bij Het
Geel Pionneke.
Leeftijd:
vanaf 8 jaar
Speelduur:
20 minuten
Reacties
Een reactie posten