Cabanga

Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk al je handkaarten aflegt en zo weinig mogelijk minpunten scoort. Je moet tactische overwegingen maken, geef je iemand een strafkaart en heb je zelf een kaart minder of hou je de kaart zodat je later misschien minder kaarten moet bijtrekken. Zorg ervoor dat je pen en papier bij je hebt liggen.


Leg de gekleurde kaarten in het midden van de tafel onder elkaar. Dan leg je de 8 grijze kaarten willekeurig naast de gekleurde kaarten (aan elke kant van de gekleurde kaart 1 kaart). Deze kaarten zorgen voor het begin van de aflegstapels. Alle gekleurde getallenkaarten worden geschud en elke speler krijgt 8 kaarten hiervan, de andere zijn de trekstapel. Kies wie mag starten.


De eerste speler legt dan een kaart af op 1 van de 8 aflegstapels, hou wel rekening met de kleur van die rij. De waarden moeten niet op elkaar volgen. Wanneer de kaart op 1 van de aflegstapels ligt, gaan de andere spelers kijken of ze kaarten met dezelfde kleur hebben en dit met een waarde die tussen de 2 getallen liggen die op de kaarten van die kleur aflegstapels liggen (vb: als je een rode 8 aflegt op de grijze 12 en aan de andere kant ligt een rode 5, mogen de andere spelers de rode 6 en 7 aan je geven). Als dit zo is dan kunnen de spelers die kaarten afgeven aan de actieve speler. Deze speler trekt dan evenveel kaarten van de trekstapel als het aantal kaarten dat hij/zij van zijn/haar tegenspelers krijgt. De kaarten die hij/zij krijgt van de tegenspelers neemt de actieve speler niet op hand, deze doen voorlopig niet meer mee. Deze worden eventueel gebruikt om een nieuwe trekstapel te maken als de ronde nog niet gedaan is en er geen kaarten meer op de trekstapel liggen. Speel je dezelfde kleur als de vorige speler, dan moet je ook een kaart trekken van de trekstapel. Een ronde stopt als een speler al zijn kaarten heeft afgelegd of afgegeven aan een andere speler. Als je je laatste kaart op een aflegstapel legt, kan het zijn dat andere spelers je nog kaarten geven, waardoor de ronde nog niet eindigt. Als een speler alle kaarten kwijt is, dan tellen de andere spelers de ruitvormige symbolen op de kaarten in hun hand, dit zijn er 1, 2 of 3 op een kaart. Dit zijn dan de minpunten voor de spelers. Zolang de spelers in totaal minder dan 18 minpunten hebben blijft het spel doorgaan.


Het spel eindigt als iemand 18 of meer minpunten heeft. De speler met het minste minpunten wint, bij een gelijke stand winnen er meerdere spelers.

Dit spel kan gekocht worden bij Lotana, leden van Het Geel Pionneke krijgen 10% korting.

Dit spel werd geschonken door Amigo en kan vanaf juli gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal spelers: 3 – 6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten

Reacties

Populaire posts