Coup

 


Ook in de Aziatische wereld beginnen bordspellen meer en meer een prominente plaats in te nemen. Naast klassieke grootlanden zoals Japan en Korea trachten sinds kort uitgevers uit onverwachte hoeken zoals Maleisiƫ of Indonesiƫ hun plaats te veroveren. Met kaartspel Coup waagt nu ook een Thaise uitgever zijn kans. In dit actiegedreven rollenspel met een hoog blufgehalte is het de bedoeling om de andere spelers te elimineren en als enige over te blijven.

De speldoos en het artwork van de kaarten lijken eerder kinderlijk met zijn cartoonachtige stijl en konijnenfiguren, maar het concept is dat allerminst. Je zal er zeker je verstand moeten bijhouden om dit spel te kunnen winnen. Toch is er een ding dat mij van het hart moet. Ondanks de aanwezigheid van een Engelstalige handleiding heeft men er voor gekozen om geen vertaling te voorzien van de overzichtkaarten. Ook de titels van de kaarten zelf zijn onvertaald gebleven, en met de afbeelding alleen is het niet altijd even gemakkelijk om in een oogopslag te zien welk karakter het is. Dat vormt een serieuze handicap.

Maar goed, over naar het spelverloop. Er zijn 6 karakters in het spel en afhankelijk van het aantal spelers wordt een deck gemaakt met een bepaalde samenstelling. Elke speler ontvangt twee kaarten die hij gedekt voor zich houdt (je mag er wel naar kijken), de rest vormt een trekstapel. Verder krijgt ieder nog 2 worteltokens. Ten slotte wordt de wortelvoorraad in het midden gelegd.


 De actieve speler mag nu exact 1 actie declareren. Dit kan een standaardactie zijn zoals
- inkomen nemen:1 wortel uit de voorraad
- smokkelen: 2 wortels uit de voorraad (kan geblokkeerd worden, zie verder)
- een coup plegen (kost 7 wortels): elimineer een karakter bij iemand anders (NIET blokkeerbaar!)

Als je bij het begin van je beurt 10 of meer wortels bezit, moet je verplicht een coup doen.

Daarnaast zijn er nog een aantal karakterspecifieke acties zoals belastingen innen, stelen, een karakter vermoorden of karakters inwisselen. Er zijn ook tegenacties mogelijk die andere acties verhinderen. En daarmee komen we bij het blufaspect van dit spel: als niemand protesteert, mag je zonder meer de gekozen actie uitvoeren, zelfs al heb je het bewuste karakter niet. Pas als er wel iemand protesteert, dien je je karakter te bewijzen. Maar het kan nog een niveau dieper gaan: ook de protesteerder zelf zal zich eventueel moeten rechtvaardigen. Wanneer er niet meer geprotesteerd wordt, kan de blufketting opgelost worden en zal blijken welke actie al dan niet doorgaat. Wie zichzelf kan bewijzen, gaat verder met zijn actie. Hij mag zijn karakter dan afleggen en een nieuwe trekken. Wie zich niet kan of wil bewijzen, verliest een karakter en ziet zijn actie in de mist gaan. Bovendien vermindert hierdoor ook de kans om een toekomstige actie succesvol te bevestigen.


 Als je je laatste karakter verliest, lig je uit het spel. Wie laatst overblijft wint het spel. Je kan het spel ook in teams spelen of zelfs met twee. Er gelden dan licht aangepaste regels.

Coup behoort duidelijk tot de categorie van partyspellen. Zijn kinderlijke look zal wellicht een aantal mensen afschrikken, alhoewel het spelprincipe in se vrij matuur is. Zowel in de teamvariant als in de 'ieder voor zich' mode zijn goede tactische keuzes essentieel, gebaseerd op je huidige karakters. Je zal bvb soms ongewild acties moeten bevestigen omdat dat de enige manier is om aan andere meer nuttige karakters te geraken. Er valt dus inderdaad heel wat te beleven in dit spel, alhoewel ik vrees dat het gebrek aan Engelstalige ondersteuning toch een doorbraak in onze westerse wereld in de weg zal staan.


Dit spel werd geschonken door Siam Board Games en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 10
Speelduur: 15 min
Leeftijd: vanaf 8 jaar


Reacties

Populaire posts