All in All
Zoch Verlag weet ons met grote regelmaat te verrassen met een leuk familiespel. Groot was dan ook de verrassing toen All in All op onze tafel belandde. Een leeftijdsindicatie van 10 jaar en ouder doet ons vermoedden dat we hier te maken hebben met niet zo maar een simpel kaartspelletje dat je even tussen de soep en de aardappels door speelt.
Na de regels te hebben doorgenomen, blijkt het toch wel allemaal mee te vallen qua complexiteit. De aangeven leeftijdsindictie lijkt ons aan de zeer hoge kant.
De spelers trekken er in All in All op het met hun ruimteschip om zo het heelal te ontdekken en spullen te verzamelen die ze onderweg tegenkomen. Het doel is om als eerste drie setjes van drie gelijke items te hebben verzameld.De speler die aan de beurt is, heeft de keuze uit twee opties:
- Trek een kaart naar keuze bij een andere speler uit diens hand en bekijk deze. Als het een sabortaal is, dan eindigt de ronde meteen. De speler uit wiens hand het sabortaal is getrokken, mag nog een kaart naar keuze onder een willekeurig portaal op hand nemen, en neemt vervolgens het sabortaal weer terug op hand.
Is de getrokken kaart een buitenaards wezen, dan wordt deze geplaatst onder het portaal dat de speler die aan de beurt is, aan het verkennen is. De bijzondere eigenschap van het buitenaardse wezen wordt niet gebruikt.
Indien er een item op de kaart staat, dan wordt deze kaart onder het portaal geplaatst, dat de speler die aan de beurt is aan het verkennen is. - Een buitenaards wezen uit zijn hand spelen onder het portaal dat hij aan het verkennen is, en de bijzondere eigenschap die het heeft gebruiken.
De huidige ronde gaat verder als er geen sabortaal is getrokken. Elke speler mag kiezen of hij verder wil spelen of niet. Als de speler ervoor kiest om niet verder te spelen, dan landt het ruimteschip van de speler boven het portaal dat op dit moment verkend wordt. Als een speler zijn ruimteschip heeft laten landen, dan mag hij zelf niet meer gaan verkennen. Er mogen echter nog wel kaarten uit diens hand worden getrokken. De volgende speler is aan de beurt om het volgende portaal te gaan verkennen.
Als alle spelers hun ruimteschip hebben laten landen of als er een sabortaal is getrokken, dan wordt gestart met de volgende fase. De speler die het verste weg in het universum is geland (de meest rechtse portaalkaart in de rij), begint. Het portaal waarboven de speler is geland, geeft middels een nummer op de kaart, hoeveel acties de speler mag doen. Ook nu heeft de speler weer twee mogelijkheden om uit te kiezen.
- Neem een item of een buitenaards wezen van onder een portaal naar keuze en neem deze op hand.
- Neem een item uit hand en plaats deze voor je op tafel. (de speler dient er rekening mee te houden dat een verzameling nooit uit meer dan drie kaarten mag bestaan).
Het spel is afgelopen als een speler drie setjes van drie gelijke items heeft weten te verzamelen.
All in All kan ons niet echt bekoren. Volgens boardgamegeek, is 'push-your-luck' een mechanisme in het spel. Echter er is zoveel geluk in het spel dat je daar geen invloed meer op hebt. Voor iemand die regelmatig een spel op tafel legt, is dat behoorlijk frustrerend. En voor wie dat allemaal nog niet genoeg is, zijn er nog de buitenaardse wezens. Deze brengen namelijk een pest-element in het spel. Doordat rondes door het trekken van een sabortaal kaart plotseling ten einde zijn, duurt een spel al snel langer dan een half uur. En dat is voor een spel zoals dit simpelweg te lang.
Aantal spelers: 3-6
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten
Dit spel is binnenkort te spelen bij Het Geel Pionneke
All in All is geschonken door Zoch Verlag
Reacties
Een reactie posten