Yak

Ergens in een klein dorpje in de Himalaya, heeft de dorpsoudste u de opdracht gegeven om een grote stenen toren te bouwen. Die toren zal dienst doen om de handelaars en hun yaks doorheen het mistige gebergte te leiden. Elke ronde zal een handelaar met zijn yak en kar uw dorp bezoeken, een uitstekende mogelijkheid om je voedselreserves aan te leggen of om stenen voor je toren te kopen. In het slechtste geval zal je de markt moeten bezoeken als je niet kan vinden wat je nodig hebt.

Gedurende het spel zal elke speler dus een toren bouwen met stenen die hij voor voedsel kan ruilen met de bezoekende handelaar. Je start het spel met 1 voedsel van elk type : vlees, melk en brood. Elke speler krijgt 3 handkaarten die voor iedereen dezelfde acties bevatten: bouwen, bevoorraadden en de markt bezoeken.

Op het spelbord lopen 3 of 4 yaks, afhankelijk van het aantal spelers, in een rondje over een karspoor. Ze trekken allemaal een kar met daarop stenen en voedsel. Elke kar heeft zijn eigen restricties: er is telkens een kar die 1 van de voedselsoorten niet aanvaardt.

Tijdens elke spelbeurt kiezen de spelers 1 van hun 3 handkaarten en leggen deze gedekt voor zich neer. De startspeler - de persoon die het meeste haar heeft - krijgt de kleine yak voor zich om dit aan te duiden, en zal als eerste zijn kaart omdraaien. Dan voert die speler de gekozen actie uit :

* Bouwen : je mag tussen de 1 tot 5 voedsel ruilen voor 1 tot 3 stenen uit de kar. Het voedsel dat je in ruil geeft, leg je in de kar. Let hierbij op dat er maximaal 9 voedsel in een kar past. Het overschot aan voedsel leg je in het midden op het spelbord, op de markt. En als die kar geen bepaald voedsel aanvaardt, kan je met dat voedsel niet ruilen. Wil je ruilen tegen 1 of meerdere blauwe kristal stenen, zal je een extra voedsel moeten betalen. Die kristal stenen zijn jokers. Je mag de ontvangen stenen nu op je eigen spelbord plaatsen om je muur te bouwen. Eenmaal de stenen liggen, mag je ze niet meer verplaatsen, en alle volgende stenen die je plaatst moeten mekaar raken.


* Bevoorrading : koos je de kaart met deze actie, mag je al het voedsel van 1 bepaalde soort uit de kar nemen. Kijk wel uit dat je de limiet van 8 voedsel niet overschrijdt op je spelbord. Daarna mag je 1 steen uit de zak trekken en in je kar plaatsen, waar er maximaal 4 stenen kunnen liggen.

* De markt bezoeken : je mag uit het midden van het spelbord 2 voedsel naar keuze nemen en in je tent plaatsen. Daarna trek je 3 stenen uit de zak, kies 1 steen en plaatst deze in een kar naar keuze. De andere 2 stenen gaan terug de zak in.

Er zijn in totaal 8 verschillende kleuren van stenen, waarvan er telkens 8 stuks aanwezig zijn. Behalve de 8 kristal stenen zitten er ook nog 5 mist stenen in de zak. Telkens een speler stenen uit de zak moet trekken, en er verschijnt een witte mist steen, draaien de yaks van richting. De witte stenen komen opzij te liggen, tot dat een vervangende steen getrokken is die geen mist steen was. De mist stenen komen nu op een apart spoor te liggen. Na 3 mist stenen komen ze terug in de zak. Het mist spoor is nu leeg en zal een volgende keer gevuld zijn als er 4 mist stenen getrokken werden.

Op het einde van de ronde, als alle spelers aan de beurt zijn geweest, neemt elke speler de gespeelde kaart terug op hand. Daarna bewegen de yaks met hun kar verder in de richting dat hun horens wijzen. Zo krijg elke speler een nieuwe yak met kar op bezoek in zijn dorp. Het spel gaat zo verder tot dat er een speler is die zijn 4e niveau van zijn toren gebouwd heeft, of met andere woorden de 14e steen gebouwd heeft. Die speler mag de stupa nemen, die op het eind van het spel 3 punten waard is. Er wordt nog 1 rondje gespeeld, daarna is het spel ten einde.

Bij de puntentelling kies je voor elke kristal steen een kleur dat deze gaat aannemen. Je krijgt een bepaald aantal punten voor elke groep van 2 of meer stenen die aan mekaar grenzen. Hoe meer stenen in de groep, hoe meer punten.

Verder krijg je punten voor het aantal groepen van stenen. Ook hier, hoe meer aantal groepen, des te meer punten. De speler met de stupa krijgt 3 punten, de speler met het meeste voedsel aan het einde krijgt 2 punten. Een eenvoudige optelsom geeft de winnaar aan. Spelers die het wat moeilijker willen, kunnen kiezen voor de 'master builder' variant, waar men werkt met objectieven om nog meer punten te winnen.

Yak is een op-en-top familiespel dat visueel een pareltje is.

 



Dit spel werd geschonken door Plan B Games / Pretzel Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Yak is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.




Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 30 - 60 minuten


 

Reacties

Populaire posts