Godzilla vs Kong

 


De twee meest iconische reuzenmonsters uit de filmwereld strijden in dit duel om voor eens en altijd uit te maken wie van hen de sterkste is. Als derde hond heeft men ook nog Mecha-Godzilla toegevoegd, maar die ziet er niet helemaal uit zoals ik mij herinner, maar goed, afwisseling is nooit slecht. Dobbel de meest destructieve combo's en speel op tactische momenten een surprise kaart om nog meer schade toe te brengen. Ga je voor een knock-out of kies je ervoor om je tegenstander uit de ring te duwen? Alle middelen zijn goed om de overwinning te behalen.

Het eerste dat mij opviel aan Godzilla vs Kong is de povere afwerking van het materiaal. De monsters bestaan uit 3 of 4 onderdelen die je eerst moet samenstellen, maar het eindresultaat is niet echt overtuigend te noemen. Het kartonnen Kong figuurtje valt bvb spontaan uit elkaar en de uitsparing van de draaischijven komt niet goed overeen met het voetje van het omvattende raster. Dit leidt tot veel gehannes wanneer je de schijf moet doordraaien.


 De constructie schijf/raster toont per speler de relevante sporen: leven, intelligentie, verdediging en wonden. De schijf heeft enkele raampjes waaronder je de positie van je monster kan opvolgen (je start of 5, maar beland je op 0 dan verlies je). Op de tweede schijf is ook nog een indicatie land/water te zien. Dit is een bijkomende optie voor gevorderden waarbij een van beide monsters een extra voordeel krijgt.

Iedere speler ontvangt in het begin 6 dobbelstenen, de combo kaart van zijn monster alsook 2 skill kaarten en 2 willekeurige surprisekaarten. Bepaal een startspeler en de strijd kan beginnen.

In je beurt heb je twee opties: dobbelen of een skill kaart spelen. In het laatste geval voer je gewoon het vermelde effect uit, dit kan zowel offensief als defensief (of beide) zijn. De 2 skill kaarten zijn wel identiek, ik weet niet of dat de bedoeling is maar het lijkt mij een gemiste kans om meer kleur in het spel te krijgen.


 Kies je voor dobbelen, dan werp je je beschikbare dobbelstenen. Een X is een mis, die zet je opzij. Andere dobbelstenen mag je herdobbelen voor 1 intelligentie om je resultaat te verbeteren. Kijk op je combokaart voor de 4 combinaties en hun effect. Sommige symbolen hebben ook een individueel effect, bvb om je leven te herstellen of je intelligentie bij te vullen. Mogelijke impact op je tegenstander is: schade (verlies levenspunten), duwen (draai de schijf door richting 0), of verwondingen (bij 4 verwondingen verliest de tegenstander een dobbelsteen). De tegenstander kan defensie inleveren om schade en geduw af te weren. Je mag tijdens het dobbelen ook een surprisekaart spelen als verrassingseffect (bvb verander 1 dobbelsteen naar een symbool naar keuze). Zo gaat de strijd verder tot één van de monsters zijn laatste levenspunt verliest of tot hij achteruit wordt gedrongen tot positie 0. De andere speler is dan de winnaar van het duel. De handleiding vermeldt verder nog enkele eenvoudige varianten voor wie het onderste uit de kan wil halen.


 Godzilla vs Kong komt op mij over als een 'King of Tokyo' light maar dan voor 2 spelers. Het is natuurlijk niet echt eerlijk om die 2 te vergelijken omdat de scope en het doelpubliek duidelijk verschillend is. Als het materiaal iets beter verzorgd zou zijn zou het een leuk instapspel of tussendoortje zijn maar nu kan ik het alleen maar aanbevelen aan de harde fans.


Dit spel werd geschonken door GenX Games en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.

 


Aantal spelers: 2
Speelduur: 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts