Tiny Epic Western

 

De 'Tiny Epic' reeks is goed op weg om een heuse franchise te worden. De voorbije jaren hebben we al kennis gemaakt met Mechs en Pirates, en nu is het de beurt aan het Wild Westen met Tiny Epic Western. Typisch aan deze reeks is het kleine doosje dat gewoonlijk bomvol spelmateriaal steekt. Deze keer is het doosje iets minder bomvol dan we gewend zijn, maar je hebt niet altijd veel materiaal nodig om een goed spel te verzinnen. Het doel van deze versie is om als bendeleider de meeste invloed in een cowboystadje te veroveren via de aankoop van gebouwen en de meerderheid in de drie verschillende ontluikende industrie├źn. Verwacht je aan een mix van workerplacement, spannende revolverduels en pittige pokerpartijen.

De opstelling begint met het opzetten van het stadje. Dat bestaat uit 4 spelersgebouwen, aangevuld met een townhall en het kantoor van de sheriff. Elke speler krijgt een willekeurige boss-kaart, die een unieke eigenschap toont. Daarop komen 3 posse tokens te liggen (je werkers), waarvan twee rechtstaand. Verder krijgt iedereen nog 3 invloedtokens (kracht, wet en geld) die beginnen op positie 1 op je munitiespoor. De 3 industrietokens (spoorweg, mijnen en koetsen) beginnen in de townhall op het begin van het industriespoor. Dan is er nog een kaartdeck van gebouwen, waarvan er 5 worden uitgelegd aan de hoofdgebouwen en eentje extra bij de sheriff. Die kaarten hebben een aankoopprijs (in invloed), een puntenwaarde en een eigenschap.

Een tweede deck is het pokerdeck (op maat van het spel). Daarvan wordt in fase 1 van elke ronde telkens tussen de hoofdgebouwen een kaart open gelegd, en 1 extra gedekt aan de townhall. De spelers krijgen elk twee gedekte kaarten waarvan ze er 1 mogen houden. Deze keuze zal van groot belang blijken te zijn.

De startspeler begint met fase 2: het plaatsen van je werkers (enkel de rechtstaande komen hiervoor in aanmerking). Elk gebouw heeft een positie om een bepaalde invloed te verbeteren. Hier zijn 2 standen: onmiddellijk 1 invloed erbij, of later misschien 2 invloed. Een andere positie is het gebruik van het aangelegde gebouw (bvb 1 invloed omzetten naar 3 van een ander type). Belangrijk detail: als het hoofdgebouw van iemand anders is krijgt deze een vergoeding. Bij de sheriff zijn nog extra opties: een extra gebouw kopen, de waarde van je handkaart met 1 verhogen of verlagen, het soort van je handkaart verhogen of verlagen.

Wanneer een speler interesse heeft voor een plaats die al bezet is, wordt er geduelleerd. Beide spelers werpen een dobbelsteen in de vorm van een kogel (5-zijdig), en kunnen herdobbelen tegen betaling van een bepaalde invloed. Eventueel mag je ook eenmalig de waarde van je handkaart erbij tellen. De winnaar blijft staan, de verliezer blijft gewond liggen (bij ex aequo wint de verdediger). De winnaar ontvangt ook de outlawkaart. Die is 2 punten waard en geeft in fase 3 recht op een extra invloed naar keuze.

Als alle werkers ingezet zijn gaan we naar fase 3: het evalueren van de gebouwen, te beginnen met het eerste spelersgebouw rechts van de townhall. Hier komt het pokerprincipe boven water. Alle spelers die een werker in het gebouw hebben bepalen hun kaartwaarde op basis van hun handkaart en de twee kaarten naast het gebouw (bvb straat, flush, paar etc). De winnaar wint de speciale pot (een aantal invloedspunten afhankelijk van het gebouw). De speler die zijn werker op het vak met de uitgestelde invloedbonus heeft staan, mag deze nu ook incasseren. Als er maar 1 speler aanwezig was in het gebouw vergelijkt deze zijn handwaarde met de gedekte kaart van de townhall.

De laatste fase is de koopfase. Deze verloopt in volgorde van de kaartwaarde. Elke speler mag nu 1 gebouw kopen van een hoofdgebouw waar hij aanwezig is. Er wordt betaald met invloed en de kaart wordt aangelegd bij het hoofdgebouw van je kleur. Wie een werker had bij de sheriff (vak extra aankoop) mag van de overschot er nog 1 kopen. De winnaar van de pokerhand mag ook een industrietoken doorschuiven op het spoor. Deze positie bepaalt hoeveel de industrie uiteindelijk waard zal zijn. Merk op dat er ook mogelijkheden zijn om je derde werker te activeren, maar let op: dat geldt enkel voor de volgende ronde.

Er worden zo exact 6 ronden gespeeld, dan volgt de eindtelling. Eerst worden de industrie├źn gewaardeerd: iedereen telt de verschillende symbolen op zijn gebouwkaarten. Wie de meeste heeft krijgt de primaire waarde van het industriespoor, de tweede meeste krijgt de secundaire waarde. Hierbij wordt nog de puntenwaarde van de gebouwen geteld en eventuele de bonus van de outlawkaart. Wie dan de meeste punten heeft is de winnaar.

Tiny Epic Western is een waardige toevoeging aan de reeks. Het artwork brengt je direct in de juiste sfeer, vooral de kogels als dobbelstenen maken indruk. Alleen jammer dat de invloedtokens wat aan de kleine kant zijn. Alhoewel het doel vrij duidelijk is, is het spelgewijs toch een stuk lastiger dan je eerst zou denken. Je moet namelijk continu verschillende zaken in de gaten houden: je resources om gebouwen te kopen, de pokercombinaties die je kan maken en de industriesymbolen die je punten opleveren. De duels zijn een leuke toevoeging, maar het feit dat de verdediger voordeel heeft bij gelijkstand kan soms frustrerend zijn als je niet kan/wil herdobbelen. Als je dan ook nog het voordeel van het vak verliest, is enig gevloek soms terecht. Het komt er zoals steeds op aan om je juiste momenten uit te kiezen en de verschillende eigenschappen tactisch te benutten. Hint: dit spel speel je best met een soundtrack van Ennio Morricone op de achtergrond.

Dit spel werd geschonken door Gamelyn en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Tiny Epic Western is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.

 


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 30 - 45 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar


Reacties

Populaire posts