Skoventyr
Skoventyr haalt zijn mosterd bij de Deense folklore, meer bepaald bij het verhaal van Vogter en Gamle Erik. Het is een typisch goed-versus-kwaad gegeven, in dit spel vormgegeven door een spannende achtervolging in het bos waarbij Vogter (in de gedaante van een das) de duivel (alias Gamle Erik) moet voorblijven en ondertussen zijn vrienden oproepen om de handlangers van Gamle Erik uit te schakelen. Het is coöperatief van opzet: alle spelers sturen om beurt Vogter aan om zijn missie te volbrengen. Neem dus in overleg de juiste beslissingen en misschien slagen jullie erin het kwade te overwinnen.
Het eerder kleine doosje bevat een praktische inlay voor de unieke spelfiguren en de mooie kaarten. De boskaarten zijn van een iets groter formaat en vallen een beetje uit de toon, maar passen nog perfect in de doos. Waarschijnlijk een designkeuze om het speelveld groter te maken en de figuren beter tot hun recht te laten komen.
Dat speelveld bestaat dus standaard uit 6 boskaarten in een cirkel, met de gezonde kant naar boven. Vogter begint ergens op een van deze kaarten, met Gamle Erik 3 posities tegen de klok in erachter. De 6 handlangers worden open op een rij gelegd naast de cirkel. Deze bestaan uit 3x2 monsters van verschillende sterkte. De 4 actiekaarten van Vogter worden ook opengelegd. De overige kaarten worden gemengd en vormen een trekstapel. Die bestaat uit vrienden van Vogter enerzijds en Gamle Erik kaarten anderzijds. De vrienden omvatten kaarten van 5 rassen, elk met een speciale eigenschap, terwijl de Erik kaarten eigenlijk gewoon een storende factor vormen. In het begin worden er 3 kaarten opengelegd, zodanig dat er 3 vrienden liggen. De eerste speler kan nu beginnen.
Een beurt bestaat simpelweg uit het kiezen en uitvoeren van een Vogter-actie. De eerste van de 4 opties is: een kaart uit de etalage op hand nemen. De kost staat links op de kaart vermeld (een boom beschadigen, een vriend onthullen, Vogter of Erik verplaasten). Is de meest linkse kaart een Erik-kaart, dan moet je die verplicht nemen. Eventueel kan je de kost vermijden door een 'risk draw' te doen: trek de bovenste kaart van de trekstapel, is dit een vriend dan betaal je niets; is dit een vijand dan beweegt Erik 2 stappen! Let op: als Erik een onthulde vriend tegenkomt, verdwijnt die naar de aflegstapel.
Optie 2 laat je toe een aantal kaarten uit de etalage terug onderop de stapel te leggen, ten koste van een beschadigde boom.
Met optie 3 heb je weer 2 mogelijkheden: je kan een vriend uit je hand achter een lege boom verbergen, of je kan de eigenschap van die vriend activeren (bvb Erik een stap terug laten zetten, de bovenste kaarten bekijken en willekeurig terugleggen etc).
De laatste optie is eigenlijk het hoofddoel: als je 2
of meer vrienden (van hetzelfde ras) in het bos hebt, kan je ze een
handlanger van Erik met dezelfde sterkte doen verwijderen. Daar
bovenop krijg je nog een bonus: Vogter verplaatsen, een Erik kaart
liquideren of een boom genezen. Als je zo de laatste handlanger hebt
geëlimineerd; win je het spel. Daarentegen, als Gamle Erik op het
vakje van Vogter komt, verliezen jullie.
Naast het basisspel zijn er nog 2 extra modules om voor wat variatie te zorgen, maar die laat ik jullie zelf ontdekken. Je kan trouwens de moeilijkheid wat aanpassen door meer bomen te leggen of juist al enkele bomen te beschadigen.
In de meeste coöperatieve spellen 'tegen het bord' is er gewoonlijk een aparte eventstapel met negatieve gebeurtenissen. In Skoventyr is dat anders: het negatieve effect is rechtstreeks gekoppeld aan de actie die je wil doen of de kaart die je wil nemen. Voor zover ik weet is dat vrij uniek. Dat maakt dat er wat spanning wegvalt ('oh nee niet dat event' zal je niet horen) en dat het meer een multiplayer puzzel wordt om de beste keuze te vinden. Anderzijds zorgt de 'risk draw' hier nu voor een extra risicofactor. Een ander aspect dat ook voor extra spanning zorgt is het feit dat de 'vrienden' op de aflegstapel komen en moeilijk opnieuw in het deck geraken, waardoor die laatste handlanger misschien net iets lastiger te verslaan is (uiteindelijk heb je 18 vrienden van de 25 nodig om alle vijanden te elimineren). Je tactiek zal hier wel degelijk mee rekening moeten houden. Mijn conclusie: Skoventyr is een aangename afwisseling voor de coöperatieve spelliefhebber, maar het zal wat gewenning vragen om de eerste overwinning binnen te halen.
Dit spel werd geschonken
door inPatience en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 1 - 4
Speelduur: 15-30 min
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Reacties
Een reactie posten