The Battle for Sampo

 The Battle for Sampo is geen vergeten veldslag uit 'The Lord of the Rings', maar maakt deel uit van de Kalevala Kronieken, een collectie sagen en legenden uit het land van de 1000 meren, oftewel Finland voor de kenners. Deze vertellingen hebben daar dezelfde culturele impact als bvb de verhalen rond Koning Arthur in Engeland, of de IJslandse Edda. De 'Sampo' waarvan sprake is trouwens geen gebied, maar verwijst naar een mythische molen die voorspoed en rijkdom genereert voor zijn eigenaar in de vorm van graan, zout en goud. Het doel van dit avonturenspel is om met je gezelschap het land te doorkruisen om queestes op te lossen, liefst de Sampo te vinden of te veroveren, en uiteindelijk de meeste opdrachten te vervullen.


 Prominent aanwezig op het spelbord vind je de Sampo, een indrukwekkende dicetower, die je vrij eenvoudig in elkaar kan knutselen. Onderaan komen de dobbelstenen terecht in 4 mogelijke bakjes, waarvan er 2 een bijzondere functie zullen hebben. Rondom de toren zijn verschillende dorpen te vinden die elk een of meer grondstoffen kunnen produceren (ijzer, hout en voedsel). Deze zijn via wegen verbonden. Op elk dorp komt willekeurig een zoektoken te liggen, een daarvan markeert de Sampo, alle anderen triggeren een Hiisi kaart (questkaart). Verder komen er nog allerlei trekstapels en open kaarten rond het bord te liggen. Het zijn er te veel om in detail te gaan, maar de belangrijkste zijn de 'Deed' kaarten. Dit zijn verwezenlijkingen die in de loop van het spel kunnen circuleren, volgens wie het eerst of het recentst iets doet of het meeste van iets heeft.

Elke speler trekt of kiest nu een held, neemt het bijhorende materiaal.en vervolledigt zijn specifieke setup. Sommige spelers beginnen met een of meerdere 'warbands' (hulptroepen die samen met de held optrekken), wat gesymboliseerd wordt door een kartonnen kader rond hun spelfiguur. Dit is een vrij unieke, maar handige voorstelling. Nadat een startspeler is bepaald, legt de laatste speler nog het Sampotoken links van zich. Wanneer de lopende beurt over dit token passeert, is er zolang de Sampo nog niet is gevonden nog een extra, neutrale beurt maar daarover later meer.

Een spelbeurt bestaat uit 7 stappen, in volgorde: een kaart trekken (Hero/Rune) , grondstoffen verzamelen/verhandelen, dorpelingen inzetten, bewegen, een actie doen, een gift doen aan het volk, en ten slotte Deeds opeisen. Ook hier ontbreekt de ruimte om in detail te gaan, maar de acties wil ik wel nog toelichten. Je kan de huidige locatie doorzoeken: draai dan de fiche om en vindt de Sampo, of ontmoet een monster of warband. Je kan ook vechten tegen een andere held of een monster. Dit kan volgens twee statistieken die je uiteraard op verschillende manieren kan boosten. Als de basiswaarde is vastgesteld, werpt elke speler 2 dobbelstenen in de dicetower. Valt de dobbelsteen in bakje '+2', krijg je gewoon deze bonus, maar valt hij in bakje 'roll again' noteer je de huidige waarde en werp je deze steen opnieuw. Zo kan je met wat geluk een mooie score opbouwen. De winnaar krijgt o.a. de Champion Deed, of mag een Dark Deed neutraliseren, de verliezer verliest een helper en moet vluchten naar een naburig dorp.

Je kan ook als actie een veldslag beginnen met je warbands in steun. Dit volgt hetzelfde principe, maar in plaats van de dicetower is er nu een rondesysteem waarbij elke speler 1 tot 2 kaarten speelt. Het verschil in score bepaalt het aantal wondes, wie eerst 3 wondes uitdeelt wint de veldslag. De winnaar ontvangt de Battle Deed en steelt een resource of verovert de Sampo indien die in bezit was van de verliezer.

Een laatste mogelijke actie is een raid. Hiermee kan je per ingezette dobbelsteen een grondstof bemachtigen (of zelfs dubbel), maar je kan ook een Dark Deed oplopen, dit betekent in feite een minpunt.

Als de Sampo zelf aan beurt is, wordt de speciale dobbelsteen geworpen. Afhankelijk van het resultaat wordt een grondstof opzij gelegd. Wie als eerste de Sampo vindt, krijgt ook de gecumuleerde grondstoffen. Is de Sampo al gevonden gaat de grondstof naar de eigenaar.

Wanneer de laatste Deed kaart is uitgereikt, berekent iedereen zijn Deed score op het einde van die spelbeurt. Wie de hoogste score heeft, wint het spel. Is er een ex-aequo dan worden er nieuwe beurten gespeeld tot er een unieke winnaar is.

 
The Battle for Sampo is dus duidelijk geen wargame zoals de titel laat uitschijnen, maar een vrij klassiek avonturenspel in een Finse folkloreseting met stats, quests, grondstoffen, gevechten en verwezenlijkingen. Daarnaast zijn er wel enkele originele toevoegingen, zoals bvb de beurt van de Sampo, of het recruteren van dorpelingen als warband. Het (individuele) vechtsysteem zorgt dan weer voor een grote geluksfactor (een reroll op een 6 is bijna altijd garantie op een overwinning), maar gelukkig geldt dit voor iedereen. Anderzijds is bij de veldslagen de tactiek van de derde hond (die de verzwakte overwinnaar van een eerder gevecht aanpakt) niet te onderschatten. Ten slotte nog een laatste punt van kritiek: de overigens uitstekende handleiding had gerust een groter font kunnen gebruiken. Ik weet dat ik slechte ogen heb, maar bij momenten moest ik er toch een vergrootglas bijhalen. Wie niet te zwaar tilt aan deze punten zal met dit spel zijn questhonger zeker kunnen stillen.


Dit spel werd geschonken door Gamestorm Studio en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.



Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 - 180 min
Leeftijd: vanaf 15 jaar

Reacties

Populaire posts