The Battle for Sampo
The Battle for Sampo is geen vergeten veldslag uit 'The
Lord of the Rings', maar maakt deel uit van de Kalevala Kronieken,
een collectie sagen en legenden uit het land van de 1000 meren,
oftewel Finland voor de kenners. Deze vertellingen hebben daar
dezelfde culturele impact als bvb de verhalen rond Koning Arthur in
Engeland, of de IJslandse Edda. De 'Sampo' waarvan sprake is trouwens
geen gebied, maar verwijst naar een mythische molen die voorspoed en
rijkdom genereert voor zijn eigenaar in de vorm van graan, zout en
goud. Het doel van dit avonturenspel is om met je gezelschap het land
te doorkruisen om queestes op te lossen, liefst de Sampo te vinden of
te veroveren, en uiteindelijk de meeste opdrachten te vervullen.
Prominent aanwezig op het spelbord vind je de Sampo,
een indrukwekkende dicetower, die je vrij eenvoudig in elkaar kan
knutselen. Onderaan komen de dobbelstenen terecht in 4 mogelijke
bakjes, waarvan er 2 een bijzondere functie zullen hebben. Rondom de
toren zijn verschillende dorpen te vinden die elk een of meer
grondstoffen kunnen produceren (ijzer, hout en voedsel). Deze zijn via
wegen verbonden. Op elk dorp komt willekeurig een zoektoken te
liggen, een daarvan markeert de Sampo, alle anderen triggeren een
Hiisi kaart (questkaart). Verder komen er nog allerlei trekstapels
en open kaarten rond het bord te liggen. Het zijn er te veel om in
detail te gaan, maar de belangrijkste zijn de 'Deed' kaarten. Dit
zijn verwezenlijkingen die in de loop van het spel kunnen circuleren,
volgens wie het eerst of het recentst iets doet of het meeste van iets
heeft.
Elke speler trekt of kiest nu een held, neemt het
bijhorende materiaal.en vervolledigt zijn specifieke setup. Sommige
spelers beginnen met een of meerdere 'warbands' (hulptroepen die
samen met de held optrekken), wat gesymboliseerd wordt door een
kartonnen kader rond hun spelfiguur. Dit is een vrij unieke, maar
handige voorstelling. Nadat een startspeler is bepaald, legt de
laatste speler nog het Sampotoken links van zich. Wanneer de lopende
beurt over dit token passeert, is er zolang de Sampo nog niet is
gevonden nog een extra, neutrale beurt maar daarover later meer.
Een spelbeurt bestaat uit 7 stappen, in volgorde: een kaart trekken (Hero/Rune) , grondstoffen verzamelen/verhandelen, dorpelingen inzetten, bewegen, een actie doen, een gift doen aan het volk, en ten slotte Deeds opeisen. Ook hier ontbreekt de ruimte om in detail te gaan, maar de acties wil ik wel nog toelichten. Je kan de huidige locatie doorzoeken: draai dan de fiche om en vindt de Sampo, of ontmoet een monster of warband. Je kan ook vechten tegen een andere held of een monster. Dit kan volgens twee statistieken die je uiteraard op verschillende manieren kan boosten. Als de basiswaarde is vastgesteld, werpt elke speler 2 dobbelstenen in de dicetower. Valt de dobbelsteen in bakje '+2', krijg je gewoon deze bonus, maar valt hij in bakje 'roll again' noteer je de huidige waarde en werp je deze steen opnieuw. Zo kan je met wat geluk een mooie score opbouwen. De winnaar krijgt o.a. de Champion Deed, of mag een Dark Deed neutraliseren, de verliezer verliest een helper en moet vluchten naar een naburig dorp.
Je kan ook als actie een veldslag beginnen met je
warbands in steun. Dit volgt hetzelfde principe, maar in plaats van
de dicetower is er nu een rondesysteem waarbij elke speler 1 tot 2
kaarten speelt. Het verschil in score bepaalt het aantal wondes, wie eerst 3 wondes uitdeelt wint de veldslag. De winnaar ontvangt de Battle Deed en steelt een
resource of verovert de Sampo indien die in bezit was van de
verliezer.
Een laatste mogelijke actie is een raid. Hiermee kan je per ingezette dobbelsteen een grondstof bemachtigen (of zelfs dubbel), maar je kan ook een Dark Deed oplopen, dit betekent in feite een minpunt.
Als de Sampo zelf aan beurt is, wordt de speciale dobbelsteen geworpen. Afhankelijk van het resultaat wordt een grondstof opzij gelegd. Wie als eerste de Sampo vindt, krijgt ook de gecumuleerde grondstoffen. Is de Sampo al gevonden gaat de grondstof naar de eigenaar.
Wanneer de laatste Deed kaart is uitgereikt, berekent
iedereen zijn Deed score op het einde van die spelbeurt. Wie de
hoogste score heeft, wint het spel. Is er een ex-aequo dan worden er
nieuwe beurten gespeeld tot er een unieke winnaar is.
The Battle for Sampo is dus duidelijk geen wargame zoals de titel laat uitschijnen, maar een vrij klassiek avonturenspel in een Finse folkloreseting met stats, quests, grondstoffen, gevechten en verwezenlijkingen. Daarnaast zijn er wel enkele originele toevoegingen, zoals bvb de beurt van de Sampo, of het recruteren van dorpelingen als warband. Het (individuele) vechtsysteem zorgt dan weer voor een grote geluksfactor (een reroll op een 6 is bijna altijd garantie op een overwinning), maar gelukkig geldt dit voor iedereen. Anderzijds is bij de veldslagen de tactiek van de derde hond (die de verzwakte overwinnaar van een eerder gevecht aanpakt) niet te onderschatten. Ten slotte nog een laatste punt van kritiek: de overigens uitstekende handleiding had gerust een groter font kunnen gebruiken. Ik weet dat ik slechte ogen heb, maar bij momenten moest ik er toch een vergrootglas bijhalen. Wie niet te zwaar tilt aan deze punten zal met dit spel zijn questhonger zeker kunnen stillen.
Dit spel werd geschonken door Gamestorm Studio en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 - 180 min
Leeftijd: vanaf 15 jaar
Reacties
Een reactie posten