Sunrise lane

Als een veelspeler die net voor het eerst Sunrise Lane heeft gespeeld, kan ik zeggen dat het een verfrissende ervaring was! Hier is mijn impressie van het spel, gebaseerd op de regels en mijn eerste spelervaring.

In Sunrise lane gaat elke speler aan de slag om zo snel mogelijk zijn huizen op het spelbord te plaatsen.  De plaats van gebouwen en de hoogte van gebouwen geven je onmiddellijk tijdens het spel punten.  Op het einde van het spel kan je nog bonuspunten scoren door in zone A de hoogste huizengroep, in zone B de meeste huizen en op heel het bord de meeste aaneensluitende huizen te hebben.  Je kan huizen en of parken bouwen door het uitspelen van handkaarten.

Sunrise Lane biedt een leuke mix van strategie en opportunisme. In je beurt ga je keuzes moeten maken tussen het bouwen van huizen of parken, of het trekken van kaarten. Het strategische element wordt versterkt door de voorwaarde om huizen op aangrenzende plekken te bouwen, wat plannen en vooruitdenken cruciaal maakt.

Let ook goed op dat je telkens nog over kaarten beschikt. Tijdens mijn eerste spel had ik momenten waarop ik te weinig kaarten van de juiste kleur had, wat mijn bouwmogelijkheden beperkte.

Het scoresysteem waarbij je direct punten krijgt voor het bouwen van huizen, en later bonussen voor de hoogste en meeste huizen in bepaalde gebieden, houdt de spanning erin. Tijdens mijn eerste spel merkte ik dat het bouwen van hoge huizen in de juiste bonusgebieden veel strategischer is dan ik aanvankelijk dacht.

Een voorbeeld van mijn eerste spel sessie:

In mijn eerste beurt koos ik ervoor om een huis te bouwen naast een huis van een andere speler. Ik speelde een paarse kaart en kreeg direct 2 punten. Vervolgens speelde ik een blauwe kaart en een groene kaart op aangrenzende vakken, waardoor ik in totaal 6 punten scoorde. Aan het einde van mijn beurt trok ik een nieuwe kaart om mijn hand aan te vullen.

Later in het spel had ik een interessante situatie waarbij ik geen kaarten had om huizen te bouwen, dus besloot ik twee kaarten van de stapel te trekken. Dit gaf me meer flexibiliteit in mijn volgende beurt, hoewel ik enkele beurten later weer zonder nuttige kaarten zat.

In een andere beurt, toen ik geen huizen kon bouwen, besloot ik een park te bouwen door een willekeurige kaart af te leggen. Dit gaf me geen punten, maar het gaf me wel een strategisch voordeel omdat ik later mijn groene kaarten kon gebruiken om drie huizen te bouwen op een waardevolle plek, wat me in totaal 15 punten opleverde.

Eindscore en Bonuspunten

Aan het einde van het spel, toen een speler nog maar twee huizen over had, werden de bonuspunten geteld. Ik had het geluk om de hoogste huizen in een blauw gemarkeerd gebied te hebben, wat me 10 extra punten opleverde. In een ander rood gemarkeerd gebied had ik de meeste huizen, waardoor ik nog eens 6 punten kreeg.

Conclusie

Sunrise Lane is onder te verdelen onder de strategische spellen. Het biedt voldoende diepte om de veelspeler geïnteresseerd te houden, met genoeg variatie en onverwachte wendingen om elk spel uniek te maken. Ik kijk ernaar uit om het nog vaker te spelen en nieuwe strategieën te ontdekken!

Dit spel is geschonken door Horrible Guild en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.
Sunrise Lane is te koop bij spelmagazijn.be met 10% korting voor de leden.


Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 8 jaar
Speelduur : 45 minuten

Reacties

Populaire posts