Kings of Chicago

 Kings of Chicago situeert zich ten tijde van de Drooglegging in Chicago, volop in de gangsterperiode van Al Capone en dergelijke. Als baas van een rivaliserende bende tracht je greep te krijgen op een van de rijkere stadswijken.door je illegale biervaten te pushen, beschermingsgeld te incasseren en de bijzondere eigenschappen van de ronddolende freelancers op de juiste moment op de juiste plaats in te zetten. Na de 9e ronde word gekeken wie in elke locatie de meerderheid (en dus het geld) opstrijkt. Wie dan het meeste geld heeft, kroont zich tot 'King of Chicago'.

 

 Het spelbord voorziet ruimte voor 9 locaties. Centraal vind je altijd het station, daarrond komen 8 willekeurige locaties te kiezen uit een set van 19. Elke locatie geeft aan hoeveel geld daar te verdienen valt en heeft plaats voor een aantal biervaten, afhankelijk van het aantal spelers. Er is verder nog een vakje voor beschermingsgeld, dat gevuld wordt zoals aangegeven. Ten slotte komt er nog een Event token, dat gedekt of open ligt naargelang de gekozen spelmodus. Dit token beïnvloedt de regels van een locatie. Rond deze locaties zijn er nog de zogenaamde expansievelden (per rij, kolom en diagonaal) waar bonusgeld komt te liggen.

Naast het spelbord moet je eerst IKEA-gewijs (dus met veel frustratie) nog een soort van kartonnen tribune ineenknutselen, waar de schijven van de 4 freelancers komen te liggen. Deze constructie wordt gebruikt om aan te geven wie hoeveel vakjes mag bewegen en wie inactief is. Onze ervaring is dat dit weliswaar leuk oogt, maar dat het niet echt praktisch is. Omdat de tribune uiteindelijk toch terug afgebroken moet worden, zou het volgens ons handiger geweest zijn om de 4 posities gewoon op het bord zelf te voorzien, daar is toch nog ruimte genoeg. Elke schijf heeft trouwens een dubbel die door de spellocaties beweegt; ze vertrekken allen in het station.

Elke speler kiest een gangsterbende en het bijhorende materiaal. De 9 biervaten komen onderaan op de bendekaart, deze geeft ook het startgeld aan. Merk op dat elke bende een speciale eigenschap heeft met betrekking tot zijn vaten en de manier van scoren.


Nadat een startspeler is gekozen kan het spel beginnen. Een spelbeurt bestaat uit 3 fases, te beginnen met de keuze van een handlanger/freelancer. De tribune geeft aan hoeveel stappen elke freelancer moet zetten (met de nadruk op moet). Eens gekozen, beweeg je de freelancer zoveel stappen door de stad. Je beweegt orthogonaal en je mag niet op je stappen terugkeren. Nadien verplaats je de schijf op de tribune naar het inactieve vak, de schijf die daar lag verhuist naar positie 1. Eventueel mag je nu het Event token op de eindlocatie onthullen.

Fase 2 is simpel: als er nog beschermingsgeld ligt, incasseer je 1$. Hierna volgt fase3: plaats 1 biervat naar keuze op de meest linkse vrije positie. Als dit niet meer kan dient de speler toch een vat af te leggen; dit gaat uit het spel. Als de speler hiermee 3 op een rij scoort (vaten op 3 aangrenzende locaties op een lijn, hetzij horizontaal, vertikaal of diagonaal) en de expansiebonus is nog beschikbaar, dan mag hij die nemen.

Tijdens zijn beurt mag de speler op eender welk moment beslissen om de eigenschap van de locatie en/of de handlanger te gebruiken. Het hotel bvb laat je toe om geld te incasseren volgens het aantal handlangers in omliggende locaties, terwijl de knokker bvb een vat van de locatie mag verhuizen naar een naastgelegen locatie.


 
Als alle vaten gebruikt zijn is het spel ten einde. Eerst wordt nu de speciale eigenschap van de bendes toegepast. Zo is er bvb een bende die door zijn vaten de waarde van een locatie kan doen stijgen of dalen. Hierna wordt per locatie gekeken wie daar de meeste vaten heeft. In geval van gelijkstand heeft de meest linkse in principe voorrang, tenzij weer de speciale eigenschap anders beslist. Wanneer de locatiegelden uitbetaald zijn, kan iedereen zijn eindbedrag tellen. Wie het meeste geld heeft wint.

Kings of Chicago laat zich moeilijk in een hokje duwen: er is wat meerderheid, het is geen worker placement, maar er zijn wel variable acties, er is wat area control en geld is het doel maar er kan niks gekocht of verkocht worden. In eerste instantie denk je dat het gaat om het plaatsen van de vaten, maar gaandeweg ontdek je dat met de locaties en de handlangers ook wel wat te verdienen valt als je het goed speelt. En dan bots je op de vaststelling dat het niet altijd evident is om op een bepaalde locaie te geraken omwille van de verplaatsingsregels. Er zit dus net iets meer in dit spel dan het lijkt, en met de 19 locaties ben je zeker een tijdje zoet.

De presentatie is gewoon ok: mooi artwork en degelijke componenten, vooral de vaten vallen op. Alleen de tribune schiet haar doel zoals gezegd een beetje voorbij. Verder had ik nog de indruk dat er meer geldfiches voorzien zijn dan nodig, maar misschien zijn er nog locaties die iets meer opbrengen. In elk geval een spel dat de moeite is om eens te proberen, zeker gezien de beperkte spelduur.


Dit spel werd geschonken door Bored Games (leuke naam trouwens) en is vanaf april te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 4
Speelduur: 30 min
Leeftijd: vanaf 14 jaar

Reacties

Populaire posts