13 Monsters Expansion - Armed to the Teeth

 

Armed to the Teeth is een uitbreiding voor het memory-gebaseerde collectie- en veroverspel 13 Monsters. De kern van deze uitbreiding is een drietal nieuwe tegelsets bestaande uit harnassen, zwaarden en schilden, en een totaal nieuwe monstercategorie: metalen monsters. Hier horen natuurlijke speciale regels bij en een extra set van 5 zwarte dobbelstenen met symbolen deze keer (in plaats van klassieke ogen zoals bij de roze basisdobbelset). Verder zit er nog een zwart zakje in de doos, maar waar dat voor dient is mij een raadsel. Mogelijk om de tegels in op te bergen maar die kunnen even goed los in de doos blijven. Je zal bovendien snel merken dat de focus van de nieuwe mogelijkheden vooral ligt op de aanval en verdediging. Dit opent de weg naar meer tactische variatie en doet het zwaartepunt van het spel nog meer verschuiven van het memory-aspect naar de spelerinteractie. De winnaar blijft echter nog altijd diegene die de meest waardevolle monstercollectie heeft zodra de laatste monsterset is genomen.

In tegenstelling tot het basisspel komen de nieuwe tegels deze keer niet memory-gewijs in omloop. De verschillende sets worden gewoon geschud (de vorm en kleur van de achterkant sluiten elke verwarring uit) en als trekstapel gereed gelegd. De volgorde van de stapels hangt ervan af of je een meer offensief spel wil of niet. Er is nu eveneens een ietwat vreemd uitziend figuurtje op steunvoetjes voorzien, Trall, de smid, die steeds naar de speler gaat die als laatste een monsterset heeft weten te bemachtigen, hetzij door trekking, hetzij door interactie. De speler in bezit van Trall mag nu tijdens zijn beurt de zwarte dobbelstenen werpen. Gooi je 2 aambeelden, mag je een tegel van de eerste stapel nemen. Bij 3 aambeelden van de tweede stapel en bij 4 aambeelden van de derde stapel

 


Metalen monster tegels beschouw je als elke andere monsterset en volgen dus ook de basisregels. Harnassen (ook bestaande uit boven, midden en ondestukken) mag je direct op een gepaste monsterset leggen. Als dat niet kan, mag je ze bewaren in je wapenkamer (beperking: 3 stuks). Maar let op: een tegenstander kan komen stelen uir je wapenkamer! Dat wordt afgehandeld met een worp met de zwarte dobbelstenen; zwaarden tegen schilden. Ook bij een gewone aanval op een monsterset die beschermd is door een harnas moet eerst het harnas op dezelfde manier geƫlimineerd worden. Merk ook op dat volledige metalen monsters geen harnas mogen dragen.

Schilden en zwaarden leg je naast een volledig monster en kunnen eenmalig gebruikt worden. Val je aan met een zwaard, dan mag je dit opofferen voor een bonus van +3. Verdedig je met een schild, dan mag je dat eveneens voor +3 opofferen. Heb je zowel een zwaard als een schild dan mag je beide tegelijk opofferen voor een bonus van +6, op voorwaarde dat ze van hetzelfde elementtype zijn. Altijd handig in kritieke situaties.

Je harnassen geven ook aanleiding tot nieuwe krachten tijdens het trekken van monstertegels (bvb de eerste tegel negeren, een extra tegel trekken etc). Ook het elementtype is van belang. Naar Ghost toe (het 13e monster) zijn er eveneens extra opties, die een nieuwe aanpak mogelijk maken.

 


Metalen onderdelen in je monster integreren brengt ook voordelen op: hoe meer metaal, hoe meer dobbelworpen je krijgt. Bovendien kan je nu ook winnen door 5 dezelfde stenen te werpen. Nadeel is dan weer wel dat zo'n hybride monster minder punten oplevert. Zoals eerder gezegd blijven de winstcondities dezelfde. Het wordt alleen wat complexer om het totaal te berekenen.

Armed to the Teeth is een uitbreiding die heel wat nieuwe opties toevoegt aan het basisspel. Vooral spelers die niet vies zijn van wat interactie zullen zich hiermee kunnen uitleven. Wat dat betreft is de uitbreiding speltechnisch zeker geslaagd te noemen. Mijn enige minpunt blijft echter het artwork. Er zijn spelers die het origineel en vernieuwend vinden, anderen vinden het te abstract en nietszeggend. Ik behoor dus tot die laatste categorie. Maar laat dat je niet tegenhouden om dit spel eens te proberen.


Dit spel werd geschonken door Box and Arrow en is vanaf mei te spelen bij Het Geel Pionneke.


Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 60 - 90 min
Leeftijd: vanaf 6 jaar


Reacties

Populaire posts