Dungeon Digger
Hoeveel spellen zouden er
niet bestaan met het woord Dungeon in de titel? Waarschijnlijk net
iets minder dan spellen die over treinen gaan, maar het zal niet veel
schelen denk ik. Deze Dungeon Digger behoort tot de categorie waarin
de spelers de rol opnemen van Dungeon Lord en als dusdanig een eigen
dungeon moeten uitbouwen en die van de tegenstanders zoveel mogelijk
moeten tegenwerken. Zet dus je minions (hier Stooges genoemd) aan het
werk om gangen en kamers uit te graven en vijandelijk gebied te
veroveren. Maak gebruik van valstrikken en strategisch veroorzaakte
instortingen om hun vorderingen te saboteren. Bouw de juiste
infrastructuur en misschien ben jij wel diegene die de meeste munten
en punten verzamelt om de eindoverwinning op te eisen!
Het bord van Dungeon Digger is een eenvoudige basis van hexagonale vakjes waarin bepaalde speelgebieden zijn afgelijnd volgens het aantal spelers. Langs een zijde is nog een dubbel puntenspoor voorzien voor tientallen en eenheden. Verder is er nog een vakje voor instortingstegels en dan hebben we het ongeveer gehad.
Wie hexen zegt denkt ook automatisch aan tegels, en die zijn er in overvloed. In elk van de 6 spelerskleuren zijn er namelijk 42 tegels aanwezig, opgeborgen in bijpassende stoffen zakjes. Bij elke kleur hoort nog een setje van 15 tokens die je werkers, Stooges, voorstellen. Die hebben een actieve en een passieve kant. Twee Stooges worden sowieso gebruikt voor de puntensporen. Een apart zakje is voorzien voor de 36 munten met een puntenwaarde tussen 1 en 3. Daarnaast krijgt ieder nog een uitgebreide spelershulp.
De startspeler mag als eerste zijn portaaltegel ergens op het bord plaatsen met een werker erop. Daarna zijn de volgende spelers aan de beurt. Let op: als je dicht bij mekaar bouwt is de kans groot dat je snel in conflict komt en dat je minder lange gangen kan maken en je bouwopties beperkt worden. Dit kan aanleiding geven tot verschillende spelstijlen.Ten slotte trekt iedereen nog 3 tegels uit zijn zak en legt deze open voor zich. Wie niet tevreden is mag eenmalig tot 3 tegels inwisselen.
Elke speler begint met dezelfde statistieken: 3 craft (aantal bouwtegels als keuze), 3 resources (aantal actieve Stooges op het bord) en 2 tirannie (actiepunten). Deze bepalen je beperkingen voor het uitvoeren van acties. In een beurt is het namelijk de bedoeling dat je tirannie gebruikt om acties te spelen. Eventueel kan je nog extra acties winnen door bepaalde bouwbonussen. De verschillende mogelijkheden zijn: bewegen, tegels ruilen, een extra Stooge oproepen, een instorting veroorzaken, een kamer veroveren, een tegel bouwen, een instorting opruimen. Alles is netjes uitgelegd in de spelershulp, maar ik zal er toch enkele verduidelijken:
Bewegen: 3 verplaatsingen. In je eigen gebied via verbindingen naar een volgende tegel met een deur. In vijandig gebied steeds maar 1 tegel. Je mag tokens combineren tot een groep en in groep bewegen, of een groep splitsen. Kom je een tegel tegen met vijandige Stooges dan geld de wet van de sterkste: je kan alleen verder als je groep talrijker is dan de andere. Deze groep wordt dan vernietigd (en keert terug naar de voorraad). Passeer je een vijandige valstrik dan verliest je groep 1 werker.
Bouwen: Leg 1 van je tegels aan aan je eigen dungeon op een leeg vak grenzend aan de positie van een Stooge.. Verbindingen moeten kloppen. Als je een gang afwerkt (ruimte afgesloten tussen twee deuren) levert dat punten op volgens de lengte en eventueel munten als bonus. Let op: een gang afsluiten met een vijandige tegel telt niet! Als je kamers bouwt geeft dat voordelen volgens het type, bvb:
- slaapkamer: extra locatie naast portaal om Stooge op te roepen (+1 gratis)
- keuken: verhoogt resource waarde en geeft bonus actie voor elke volgende kamer
- bibliotheek: verhoogt craft waarde en geeft bonus actie voor elke volgende gang
- offerput: offer een werker en krijg ofwel een gratis munt of een gratis bouwactie
Nog een leuke bonus is dat je extra punten krijgt als je dezelfde kamers naast elkaar bouwt.
Veroveren: Draai een Stooge om naar de passieve kant in een vijandige kamer. Trek als beloning een munt uit de zak of steel er een van de eigenaar. De speler verliest bovendien het voordeel van deze kamer. Nadeel voor de veroveraar: zo'n passieve Stooge kan niet geofferd worden voor een actie.
Als de actieve speler klaar is en past, vult hij zijn bouwtegels aan volgens de actuele limiet. Daarna is het de beurt aan de volgende speler. Het spel eindigt wanneer iemand zijn 20e munt ontvangt. Er worden dan eerst nog punten toegkend voor de langste gang, de grootste kamerruimte en de meeste veroveringen. Tel daarbij de puntenwaarde van de munten, en we hebben een winnaar.
Het basisspel kan op verschillende manieren uitgebreid worden. Ten eerste door Dungeon Lord kaarten. Die geven een permanente unieke eigenschap en een eenmalige poweractie. Andere opties zijn de 6 scenarios die specifieke wendingen aan het spelverloop geven. Zo is er een variatie waar elke speler controle krijgt over een avonturier die door de dungeons doolt en het de bouwers knap moeilijk kan maken. Een ander scenario brengt een drakenhol in het spel. Dit kan veel opbrengen als je de schat vindt, maar o wee als de draak je te pakken krijgt. Kortom, er is genoeg afwisseling voorzien om je niet gauw te vervelen.
Dungeon Digger kan je met zijn cartoony artwork niet echt opvallend noemen, maar in zijn genre is het een solide spel dat zowel de beginner als de veelspeler zal kunnen bekoren. Het bouwen gaat vlot en lijkt simpel maar je zal snel merken dat enige tactiek nodig is om alles naar wens te laten verlopen. Omdat het aantal munten beperkt is, zal je vroeg of laat op verovertocht moeten. Interactie is dus ook gegarandeerd. Wat mij persoonlijk het meeste irriteerde was dat het verschil tussen de tokens en tegels van de verschillende spelers niet altijd even duidelijk is. Ook de aflijning tussen de hexen in het centrale deel had meer contrast kunnen gebruiken. Maar misschien ligt het gewoon aan mijn versleten ogen.
Wie zin heeft in een dungeon builder zit hier alleszins op zijn plaats. Dig in!
Dit spel werd geschonken
door Tin Hat Games en is vanaf juni te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers: 2 - 6
Speelduur: 45 - 60 min
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Reacties
Een reactie posten