Brew & fool
Ergens ver weg in een koninkrijk is de loyale grote alchemist van de
koning stervende. De koning heeft daarbij de beste alchemisten van zijn
koninkrijk opgeroepen om de ultieme toverdrank te brouwen. De eerste die dit
doet zal gekroond worden als de volgende grote alchemist. Om het proces te
versnellen geeft de koning elke alchemist een gelijke kans om de nieuwe grote
alchemist te worden. De koning beval alle alchemisten om hun eigen ingrediënten
en bevindingen mee te nemen voor de grote alchemist om elkaars onderzoek te
helpen. Om de toekomstige en enige grote alchemist te worden, zal je stiekem de
andere alchemisten moeten saboteren door sterke spreuken te gebruiken en de
straffen van de koning ontwijken.
Om te beginnen neem je alle sabotagekaarten (7) en geef je er 1
aan elke speler, de overige sabotagekaarten leg je aan de kant. Geef alle
spelers nog 4 kaarten, zodat iedereen nu 5 kaarten heeft. De jongste speler is
startspeler en de eerste ronde de koninklijke alchemist. Er zijn 10
verschillende ingrediënten, je moet deze verzamelen in je ketel. Er zijn 8
verschillende spreukenkaarten. Sabotagekaarten kunnen ongelimiteerd gespeeld
worden. Als deze gespeeld is, moet deze teruggenomen worden voordat er straffen
of acties genomen worden. Het koninklijk embleem is voor de koninklijke
alchemist en wordt elke ronde met de richting van de klok doorgegeven.
Aan het begin van elke ronde trekt iedereen, behalve de
koninklijke alchemist, 1 kaart. Hierna leggen deze spelers gedekt een kaart die
ze benoemen, je mag dus liegen. Hierna mag iedereen kiezen om hun kaart nog te
wisselen, deze keer moet je niets zeggen. De koninklijke alchemist draait alle
kaarten om en geeft strafpunten. Ingrediënten zijn +1, sabotage en spreuken
zijn -1. Als het totaal gelijk of meer is dan 0, neemt de koninklijke alchemist
alle ingrediënten op hand, sabotagekaarten gaan terug naar de speler en
spreuken worden later uitgevoerd.
Alle spreuken worden uitgevoerd, beginnende met de speler links
van de koninklijke alchemist.
In de brouwfase mag
iedere speler tot ingrediënten in zijn/haar
ketel leggen. Na elke ronde mag je 10 kaarten
op hand hebben. Er zijn 3 manieren om te winnen. Als je het koninklijk embleem
hebt en je eindigt de ronde met 10 of meer ingrediënten in je ketel met
minstens 6 verschillende types, dan win je. Net als wanneer je op een bepaald
moment 7 of meer kaarten van hetzelfde ingrediënt in je ketel hebt. Als de
trekstapel op is, gaat het spel verder, tot er een speler maar 1 kaart in
zijn/haar hand heeft (de sabotagekaart). De speler met de meeste kaarten in
zijn/haar ketel wint.Dit spel werd geschonken door Singapore boardgames en kan vanaf juni gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 10 - 20 minuten
Reacties
Een reactie posten