Brew & fool

 

Ergens ver weg in een koninkrijk is de loyale grote alchemist van de koning stervende. De koning heeft daarbij de beste alchemisten van zijn koninkrijk opgeroepen om de ultieme toverdrank te brouwen. De eerste die dit doet zal gekroond worden als de volgende grote alchemist. Om het proces te versnellen geeft de koning elke alchemist een gelijke kans om de nieuwe grote alchemist te worden. De koning beval alle alchemisten om hun eigen ingrediënten en bevindingen mee te nemen voor de grote alchemist om elkaars onderzoek te helpen. Om de toekomstige en enige grote alchemist te worden, zal je stiekem de andere alchemisten moeten saboteren door sterke spreuken te gebruiken en de straffen van de koning ontwijken.


Om te beginnen neem je alle sabotagekaarten (7) en geef je er 1 aan elke speler, de overige sabotagekaarten leg je aan de kant. Geef alle spelers nog 4 kaarten, zodat iedereen nu 5 kaarten heeft. De jongste speler is startspeler en de eerste ronde de koninklijke alchemist. Er zijn 10 verschillende ingrediënten, je moet deze verzamelen in je ketel. Er zijn 8 verschillende spreukenkaarten. Sabotagekaarten kunnen ongelimiteerd gespeeld worden. Als deze gespeeld is, moet deze teruggenomen worden voordat er straffen of acties genomen worden. Het koninklijk embleem is voor de koninklijke alchemist en wordt elke ronde met de richting van de klok doorgegeven. 
 
Aan het begin van elke ronde trekt iedereen, behalve de koninklijke alchemist, 1 kaart. Hierna leggen deze spelers gedekt een kaart die ze benoemen, je mag dus liegen. Hierna mag iedereen kiezen om hun kaart nog te wisselen, deze keer moet je niets zeggen. De koninklijke alchemist draait alle kaarten om en geeft strafpunten. Ingrediënten zijn +1, sabotage en spreuken zijn -1. Als het totaal gelijk of meer is dan 0, neemt de koninklijke alchemist alle ingrediënten op hand, sabotagekaarten gaan terug naar de speler en spreuken worden later uitgevoerd.


Als het totaal minder is dan 0, neemt de koninklijke alchemist alle ingrediënten. Spelers die sabotage of spreuken gespeeld hebben, geven allemaal 2 kaarten naar keuze af uit hun hand aan de koninklijke alchemist, behalve de sabotagekaart. Als een speler niet genoeg kaarten op hand heeft om een speler de nodige kaarten te geven, geeft deze alle kaarten van zijn/haar hand (behalve de sabotagekaart), dan neemt de speler de rest van de kaarten die hij/zij nodig heeft uit zijn/haar ketel. De overige ingrediënten van de ketel worden op de aflegstapel gelegd.


Alle spreuken worden uitgevoerd, beginnende met de speler links van de koninklijke alchemist. 
In de brouwfase mag iedere speler tot ingrediënten in zijn/haar ketel leggen. Na elke ronde mag je 10 kaarten op hand hebben. Er zijn 3 manieren om te winnen. Als je het koninklijk embleem hebt en je eindigt de ronde met 10 of meer ingrediënten in je ketel met minstens 6 verschillende types, dan win je. Net als wanneer je op een bepaald moment 7 of meer kaarten van hetzelfde ingrediënt in je ketel hebt. Als de trekstapel op is, gaat het spel verder, tot er een speler maar 1 kaart in zijn/haar hand heeft (de sabotagekaart). De speler met de meeste kaarten in zijn/haar ketel wint.

Dit spel werd geschonken door Singapore boardgames en kan vanaf juni gespeeld worden bij Het Geel Pionneke.

Aantal speler: 4 tot 7 spelers
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 10 - 20 minuten

Reacties

Populaire posts