Ananda
Ananda was een neef van de Boeddha en als we aan Boeddha denken, dan denken we aan mediteren, monniken en tempels. Dat is juist waar in Ananda allemaal op draait, je gaat aan de tempel bouwen terwijl je je monniken laat mediteren. Het doel is om tijdens het spel zoveel mogelijk karma punten te verzamelen door je tempel te laten groeien en je geest te verlichten. De balans tussen bouwen en mediteren is cruciaal. Bouw je te veel zonder meditatie, dan mis je de kans op karma punten. Maar verlies je jezelf te diep in meditatie, dan raak je de structuur van je tempel kwijt.
Het spelbord en de bouwtegels worden in het midden klaargelegd. Bij de start van het spel krijgt elke speler één monnik, 6 bouwtegels op zijn of haar speel rek en afhankelijk van het aantal spelers krijgt iedere speler een stapel meditatiekaarten. Elke speler schudt zijn meditatiekaarten en neemt 6 kaarten op hand. Daarna kan het spel beginnen.
Een spelbeurt verloopt in vijf fasen:
- Je kiest een niet geclaimd gebied uit op het spelbord waar je verder aan wil bouwen en je plaatst je monnik op één van de tegels.
- Je mag nu eigen bouwtegels aanleggen op het gebied waar je monnik staat, mits ze aansluiten bij de kleur van het gebied. Je mag meerdere tegels op elkaar bouwen. Hoe groter het gebied wordt, hoe meer mogelijkheden je hebt voor de keuze tussen punten en bouwstenen.
- Zodra je klaar bent met bouwen, mag je uit je hand meditatiekaarten spelen die overeenkomen met de kleur van het gebied dat je zojuist hebt vergroot. Het totale aantal meditatiepunten dat je speelt, moet lager of gelijk zijn aan de grootte van je gebied. Deze punten worden omgezet in karma en leg je aan de kant, dit zijn je punten op het einde van het spel.
- Maar let op, bouwstenen mag je niet zomaar aanvullen, dit moet je verdienen. Je mag enkel bouwstenen nemen als het verschil tussen de waarde van je gebied groter is dan de waarde van je gespeelde meditatiekaarten. Bijvoorbeeld je gebied telde 8 tegels en je speelt kaarten met een waarde van 5 dan mag je 3 bouwtegels nemen. Het is dus cruciaal om een goede verhouding te vinden tussen je bouwmateriaal en je punten.
-
Aan het
einde van je beurt controleer je het aantal bouwtegels en het aantal
meditatiekaarten op je hand. Je mag nieuwe kaarten nemen in je hand
totdat het aantal kaarten evenveel is als het aantal
bouwstenen.
Het vinden van de balans tussen bouwen en mediteren is de kern van Ananda. Bouw je een groot gebied, dan kun je veel meditatiekaarten spelen voor hoge karma punten. Maar wees voorzichtig, want dit betekent dat je misschien minder bouwtegels krijgt om je tempel verder uit te breiden. Door je monnik slim te plaatsen, kun je je gebied uitbreiden en tegelijkertijd andere spelers blokkeren. Soms is het verstandig om meditatiepunten op te offeren om extra bouwtegels te krijgen, zodat je in de volgende beurt een groter gebied kunt claimen.
Het spel eindigt zodra een speler al zijn bouwtegels heeft geplaatst en er geen nieuwe tegels meer beschikbaar zijn. Op dat moment telt elke speler zijn verzamelde karma punten. De speler met de meeste karma punten wint. Bij een gelijke stand wint de speler met de minste overgebleven bouwtegels.
Het spel biedt diepere lagen van nadenken, terwijl het toegankelijk en plezierig blijft om te spelen.Dit spel is geschonken door Zoch Verlag en is vanaf november te spelen bij Het Geel Pionneke.
Aantal spelers : 2 - 4
Leeftijd : vanaf 10 jaar
Speelduur : 30 - 45 minuten
Reacties
Een reactie posten